נשימה נכונה – המדריך המלא

הנשימה היא תהליך טבעי בגוף האדם ולרוב אנחנו לא מודעים למערכת הנשימה, אלא רק כאשר חסר לנו אוויר ואנו סובלים מתופעות כמו קשיי נשימה. למרות שמערכת הנשימה פועלת בצורה אוטונומית, בלתי מודעת וטבעית בגופנו, מסתבר כי רובנו לא נושמים נכון. מהי נשימה נכונה ומדוע היא חשובה? איך אפשר לנשום נכון והאם חייבים לנשום דרך האף? מה הסכנות בנשימה לא נכונה? האם יש טכניקות ללמוד נשימה נכונה? המומחים של היי מדיקל הכינו כתבה בנושא.

 

נשימה נכונה –  מה הכוונה?

כאמור, נשימה נכונה היא פעולה בלתי מודעת הקשורה לתהליכים רבים המתרחשים בגוף האדם. בעולם המערבי רבים לא נושמים נכון, ולא מעט אנשים פונים לבדיקות ולאבחון כדי לגלות למה הם סובלים מתופעות כמו קשיי נשימה, חרחורים בנשימה, נחירות ועוד.

בתהליך נשימה נכונה ורגילה האדם הממוצע שואף לריאות שלו כ-500 עד 800 מ"ל אוויר. בתהליך הנשימה האוויר עובר דרך האף והפה, מגיע אל דרכי האוויר העליונות, כלומר אל הקנה והסימפונות, ומשם הוא מגיע אל בועיות הריאה האחראיות על חילוף הגזים וחמצון הדם.

אם מתאמצים בשאיפת אוויר או בנשיפתו החוצה, ובמצבים שבהם חווים קשיי נשימה (קוצר נשימה), כלומר מערכת הנשימה מתקשה לספק מספיק אוויר לגוף – אנחנו חשים תחושת מחנק, לכן חשוב לעבור אבחון מקצועי כדי לאתר את הגורמים לבעיה. בהתאם לתוצאות האבחון הרפואי יכול להמליץ על טיפולים שונים, למשל סיוע נשימתי באמצעות מחוללי חמצן, תרגילי נשימה לשינה, תרופות ועוד.

 

מה החשיבות של נשימה נכונה?

קוצר נשימה או כל הפרעת נשימה אחרת משפיעים על גוף האדם ותפקוד המערכות השונות. אם הגוף אינו מקבל מספיק אוויר אנו חווים תחושת מחנק, זו תחושה מפחידה ומלחיצה, וללא טיפול נכון אנו חשופים לתחלואה גבוהה ועלולים להימצא בסכנת חיים מוחשית ומסיבוכים חמורים כגון: מחלת ריאות חסימתית (COPD), גנחת סימפונות ללא שליטה (אסתמה), פגיעה בשריר הלב, מחלות אינרסטציאליות של הריאה ועוד.

 

כמה חשוב לנשום נכון?

חשוב להדגיש כי נשימה נכונה מגבירה את כמות החמצן בגוף ומסייעת בסילוק רעלים, הנשימה חשובה לתפקוד כלל מערכות הגוף, לרבות תפקודי המוח. הנשימה נחוצה לשיפור יכולות הגוף לעמוד בפני פתוגנים, ובנוסף הנשימה הנכונה משפרת את איכות השינה, מפחית סטרס ותופעות כמו חרדה ודיכאון, מחזקת את הלב וכלי הדם, משפרת את תפקודי מערכת העיכול, משפרת את יכולות הקשב והריכוז וגם משפרת את מרקם ומראה העור.

 

מה הסכנות בנשימה לא נכונה?

נשימה לא נכונה לאורך זמן משפיעה לרעה על כלל מערכות הגוף, היא מגבירה תחלואה ויכולה לגרום לבעיות רפואיות קשות ואפילו מסכנות חיים. הנשימה הלא נכונה עלולה לגרום להתפתחות מחלות קשות כמו אסתמה (גנחת סימפונות), מחלת ריאה חסימתית כרונית, נפחת הריאות, ברונכיטיס כרונית, מחלות לב וכלי דם ועוד.

לכן, חשוב להקפיד על נשימה נכונה, עדיף דרך האף, כלומר נשיפת אוויר מהאף ושאיפה דרך הפה. במצבי דחק יש לתרגל נשימה מודעת ולנשום באטיות, כלומר נשימות עמוקות וארוכות.

 

איך לומדים לנשום נכון?

המומחים של היי מדיקל ממליצים ללמוד תרגילי נשימה נכונה, בדגש על תרגילי נשימה לשינה המסייעים מאוד לשיפור איכות השינה ולמניעת תחלואה. אם סובלים מתופעות כמו קשיי נשימה יש לעבור אבחון מקצועי ללא דיחוי ולקבל טיפול מתאים, למשל רכישת מחוללי חמצן עם מעשירי לחות כדי לספק לגוף את כמות האוויר הנחוצה לתפקודו התקין.

יש טכניקות נשימה שונות שניתן ללמוד ולתרגל, כדאי לתרגל יוגה, מדיטציות עם נשימה מודעת, ללמוד טכניקות יעילות של נשימה נכונה כמו נשימה סרעפתית, נשימה עמוקה וכו'.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button