קשיי נשימה וחרדה

קשיי נשימה מופיעים בין היתר בזמן התקף חרדה, ומהווים תסמין מלחיץ ביותר הגורם לאדם הסובל מהתקף החרדה לחשוש מכך שהוא נמצא בסכנת חיים. יש קשר הדוק בין קשיי נשימה וחרדה, לעיתים התופעה נגרמת עקב דום נשימה בשינה, זהו מצב מסכן חיים הדורש אבחון וטיפול מתאים. המומחים של היי מדיקל הכינו עבורנו כתבה בנושא.

קוצר וקשיי נשימה הם סימפטום נפוץ של חרדה, עקב תחושת המחנק וחוסר אוויר מתמודדים עם תחושה מלחיצה מאוד, ורבים משוכנעים כי הם נמצאים בסכנת חיים מוחשית, למרות שבפועל הם חווים התקף חרדה.

 

מה מסוגלים לעשות קשיי נשימה וחרדה?

הפרעות חרדה הן תופעה נפוצה בקרב מבוגרים וילדים, הן מוכרות כבעיה נפשית שכיחה באוכלוסייה. החרדה מהווה מעין תגובת חירום של הגוף עקב סכנה מסוימת. במצבי חרדה יש תגובות פיזיות ונפשיות הבאות לידי ביטוי בצורות ובעוצמות שונות, לדוגמה הזעה, דפיקות לב מואצות, רעד, סחרחורת, אי נוחות כללית, קשיי נשימה ותסמונת נשימת יתר.

רבים מהאנשים החווים התקף חרדה סובלים מתסמונת נשימת היתר, באנגלית Hyperventilation. הנשימה המהירה גורמת לירידה חדה של רמת הפחמן הדו חמצני בדם, לכן יש השפעה על תפקודי כלל מערכות הגוף, ובמקרים מסוימים חווים גם תחושת נימול בקצות האצבעות, ידי מיילדת, תנועת עפעפיים מהירה, פגיעה בערות, לחץ בחזה וכאבים אחרים הדומים מאוד לתסמינים של התקף לב.

חשוב לציין כי 10%-5% מהאוכלוסייה סובלים מהפרעות חרדה בדרגות עוצמה שונות, בכל רגע נתון. למעשה, רוב בני האדם חווים הפרעת חרדה בשלב מסוים במהלך חייהם. לחרדה יש ביטוי פסיכולוגי וביטוי פיזיולוגי. התסמינים הפיזיולוגיים הם רבים וכוללים בין היתר קשיי נשימה, הזעה, יובש בפה, מתח שרירים, קושי בבליעה, אי נוחות בדרכי העיכול, בחילה ועוד.

השילוב בין התקף חרדה לקשיי נשימה הוא נפוץ בקרב הסובלים מחרדות. רבים מדווחים על קוצר נשימה משמעותי בזמן התקף החרדה, ולא מעט אנשים מגיעים לחדר מיון עקב חשש מהתקף לב בגלל הדמיון של התסמינים.

 

האם יש קשר בין קשיי נשימה וחרדה לדום נשימה?

חוקרים מצאו קשר ישיר והדוק בין קשיי נשימה וחרדה לבין תסמונת דום נשימה בשינה. כיום, ידוע כי תסמונת דום נשימה בשינה יכולה להתפתח על רקע של חרדה וקשיי נשימה עקב חסימה בדרכי האוויר העליונות. אם לא מטפלים בחרדה ובקשיי הנשימה עלולים לסבול מדום נשימה בשינה, זו מחלה מסכנת חיים המגבירה את הסיכון לאירוע מוחי, מחלות לב, יתר לחץ דם, ובנוסף חשופים למעורבות גבוהה בתאונות דרכים ובתאונות עבודה.

 

איך מזהים קשיי נשימה?

אדם הסובל מקשיי נשימה מתלונן על כך שהוא מתקשה לנשום, וניתן להבחין במאמץ שלו בכל שאיפה ונשיפה. במהלך הנשימה הוא מאמץ את שריריו ומנסה לשאוף כמה שיותר אוויר, ובזמן נשיפה הוא מתאמץ ומכווץ את השפתיים. כמו כן, אפשר לזהות את קשיי הנשימה שלו בגלל שרירי הצוואר הבולטים, נחיריים מורחבים, כיחלון עור, הזעה ועוד.

במקרה של אבחון קשיי נשימה וחרדה המטופל עובר אבחון על ידי רופא מומחה (בדיקה קלינית ותשאול) ועל ידי איש מקצוע כמו פסיכיאטר או פסיכולוג.

 

איך יודעים שהחרדה היא הגורם העיקרי?

אבחון מקצועי על ידי פסיכיאטר או פסיכולוג (או רופא משפחה) מאפשר לאנשי המקצוע לזהות את החרדה כגורם העיקרי לקשיי נשימה. במקביל לאבחנה הנפשית המטופל עובר הערכה פיסיולוגית כדי לשלול מחלות ובעיות בריאותיות, ביניהן דום נשימה בשינה.

 

איך נמנעים מסכנות?

כדי להימנע מסיכונים הקשורים לקשיי נשימה וחרדה, ומתסמונת דום נשימה בשינה העלולה להתפתח עקב ההפרעה, חשוב לקבל טיפול מגורם מקצועי מתאים. מעבר לטיפול המומלץ כיום לחרדה שמבוסס על טיפול תרופתי בשילוב טיפול התנהגותי – קוגניטיבי, מומלץ להשתמש גם במכשיר CPAP המיועד לסובלים מדום נשימה בשינה. המכשיר מזרים אוויר בלחץ חיובי ומאפשר זרימה חופשית של האוויר בדרכי הנשימה העליונות, כך מפחיתים סיבוכים וסיכונים הנגרמים עקב דום נשימה בשינה.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button