ניתוחים בריאטריים או שימוש ב cpap

השמנת יתר היא מגיפה בעולם המערבי, התופעה גורמת לעלייה משמעותית בתחלואה, בעיקר מחלות כמו יתר לחץ דם, מחלות לב, שבץ מוחי, כאבי גב תחתון, דום נשימה בשינה, מחלות ניווניות שונות וסוגים מסוימים של סרטן. מחקרים שנערכו במשך השנים על הקשר בין דום נשימה בשינה לבין השמנת יתר הוכיחו קשר בין שתי התופעות. למעשה, כ-70% מהחולים המאובחנים כבעלי תסמונת דום נשימה בשינה סובלים גם מעודף משקל.
כאשר רופא מאבחן מטופל מסוים עם תסמונת דום נשימה בשינה הוא מתייחס בין היתר גם למשקל הגוף של המטופל, ולרוב הוא יציע לו להפחית ממשקל הגוף מאחר ושינוי תזונתי ומעבר לתזונה דלת קלוריות מפחיתים בלפחות 40% את התסמינים המוכרים של תסמונת דום נשימה בשינה. אמנם, הפחתת משקל אינה גורמת לריפוי מוחלט של דום נשימה בשינה, יחד עם זאת היא מקלה משמעותית על תסמיני הבעיה, ולא מעט מטופלים החלימו מהתסמונת וחזרו לשינה טובה ונינוחה ללא יקיצות מרובות בגלל קשיי נשימה בלילה.

ניתוח בריאטרי יכול לסייע למטופלים הסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה

אחד הפתרונות המוצעים למטופלים עם עודף משקל הסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה הוא להקפיד על תזונה דלת קלוריות ולהפחית משמעותית ממשקל גופם. מאחר וירידה במשקל אינה פשוטה לרבים באוכלוסייה, יש הבוחרים בפתרון "קסם" של הרפואה המודרנית והם מחליטים לעבור ניתוח בריאטרי, כלומר ניתוח לקיצור קיבה. לאחר הניתוח ניתן להשיג ירידה ממוצעת של 70-50 אחוזים מהמשקל העודף של המטופל, בהתאם לסוג הניתוח.
כדאי לדעת כי ניתוח בריאטרי הוא הליך כירורגי נפוץ ושגרתי, וכבר בשנת 1991 הוחלט על ידי מכון הבריאות הלאומי בארצות הברית להציע ניתוחי קיצור קיבה כטיפול מוכר ויעיל בהשמנת יתר. הטיפול כלול בין היתר בסל הבריאות וניתן לקבל מימון מלא דרך קופת החולים אליה משתייכים.

 

ניתוחים בריאטרים או מכשיר סיפאפ

מטופלים רבים הסובלים מהשמנת יתר מאובחנים גם בתסמונת דום נשימה בשינה. התסמונת שכיחה באוכלוסייה, התופעה נפוצה פי שתיים בקרב גברים לעומת נשים, וללא טיפול מתאים המטופל חשוף לתחלואה כמו יתר לחץ דם ושבץ מוחי, בנוסף תסמונת דום נשימה בשינה מהווה גורם משמעותי למעורבות בתאונות דרכים ובתאונות עבודה.
הטיפול המומלץ כיום לסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה הוא שימוש במכשיר CPAP, הטיפול מומלץ על ידי כל הרופאים ונחשב לפתרון מצוין עבור החולים. יחד עם זאת, יש להסתגל לשינה עם מסכה עם הפנים, ונדרשת תקופת הסתגלות קצרה יחסית.

האם כדאי לעבור ניתוח בריאטרי כחלופה לשימוש הקבוע במכשיר סיפאפ?

דום נשימה בשינה מתבטא במדד האפניאה/היפופניאה, כלומר מספר האירועים הנשימתיים במהלך השינה. אם המטופל סובל מ-5 אירועים או יותר – הוא מאובחן כחולה בתסמונת דום נשימה בשינה. ללא טיפול, יש סיכון גבוה לתאונות דרכים, לתאונות עבודה, לתחלואה גבוהה, במיוחד אירועים קרדיו-וסקולריים, לשבץ מוחי ולפגיעה משמעותית באיכות החיים ומצב הרוח.
מאחר ורוב האנשים המאובחנים בתסמונת דום נשימה סובלים גם מהשמנת יתר, יש הטוענים כי ניתוח בריאטרי מסייע למטופלים רבים ויכול למנוע מהם את התלות במכשיר ה-CPAP. יחד עם זאת, מחקרים חדשים שנערכו בשנים האחרונות אינם מוכיחים קשר ישיר בין ניתוח לקיצור קיבה לבין שיפור בתסמינים המוכרים של תסמונת דום נשימה בשינה, לרבות נחירות קשות וחזקות. לכן, השימוש במכשיר הסיפאפ מהווה עדיין את הטיפול העיקרי והמיטבי בקרב מטופלים המאובחנים כבעלי התסמונת. יחד עם זאת, מומלץ למטופלים להפחית ממשקל הגוף מאחר וירידה במשקל מקלה על התסמינים של דום נשימה, וגם אם התופעה אינה נעלמת לחלוטין, יש שיפור במצב ומפחיתים סיכונים.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button