מחיצת האף ובעיות נשימה

המחיצה שלנו באף היא הגורם העיקרי שאחראי על מעבר האוויר בתעלות האף. אצל אחוז גדול מהאוכלוסייה קיימת בעיה במחיצה עקב גורמים שונים, אך התוצאה זהה אצל כולם, קושי משמעותי לנשום דרך האף שמכביד על אורח החיים שלהם ולעתים אף פוגע בבריאות שלהם ומסכן אותם. עקב המודעות שגוברת יותר ויותר אנשים פונים היום לניתוח של תיקון מחיצה באף ומוצאים את עצמם חוזרים לשגרת שינה ונשימה טובה יותר, ללא נחירות, ללא יובש בפה עקב אי יכולת לנשום מהאף בלילה וללא קושי קבוע בנשימה ונשימה כבדה ומעייפת.

מחיצת האף

מה היא המחיצה באף?

המחיצה באף בנויה משני חלקים עיקריים, החלק העליון של האף שהוא העצם, והחלק התחתון שהוא הסחוס. בנגיעה פשוטה באף יהיה ניתן להבחין בהבדל בין שני החלקים, כאשר החלק העליון קשה ומוצק יותר והחלק התחתון של האף יותר גמיש ורך. מתחת לשני החלקים הללו נמצאת לה עצם המחושה שהיא בעצם מהווה את הבסיס שמחזיק את כל המחיצה בצורה ישרה ויציבה. במצב רגיל ותקין של המחיצה היא מאפשרת מעבר תקין של אוויר דרך הנחיריים, אך במצב בו המחיצה עקומה או שנוצרים בה חורים, הנשימה נפגעת ונוצרות בעיות רפואיות נוספות בעקבות כך.

מה הם הגורמים לבעיות במחיצה?

ישנם המון גורמים שיכולים להיות אחראים למצב הפגום של המחיצה באף, אך המשותף לכולם הוא שניתן לתקן את כולם בעזרת ניתוח פשוט.
הגורמים לבעיות המחיצה יכולים להיות:

  • טראומה חיצונית שנגרמה לאף.
  • בעיה מולדת אצל המטופל.
  • מהלך התפתחות לא תקין של האף בילדות או בגיל ההתבגרות.
  • הסנפת סמים דרך תעלת האף, מצב זה יכול לגרום להיווצרות חורים במחיצה.

למה חשוב לתקן את המחיצה באף?

המון אנשים בוחרים לבצע היום ניתוחי אף אסתטיים ולא מודעים לחשיבות של שילוב ניתוח מחיצה באף. במידה והמטופל סובל ממחיצה עקומה הוא יוכל לשלב את הניתוח לתיקון מחיצה גם בניתוח אסתטי ולעתים גם בהשתתפות הקופה מהסיבה שזה עדיין נחשב ניתוח רפואי. החשיבות העיקרית בניתוח לתיקון מחיצה הוא הצורך הבריאותי מהסיבה שאם לא מטפלים בזה יכולות להיווצר בעיות בריאותיות נוספות שיתלוו לכך.

  • דלקות וסינוסים – במידה ולא מטפלים במחיצה הבעייתית היא יכולה לגרום לדלקות באזור האף ולסינוסים שיגרמו למטופל לחוות כאבים איומים וסבל רב. לעתים המצב כבר הפוך ומטופלים סובלים כבר מסינוסים ודלקות, ורק לאחר שמתלוננים על כאבים מתגלה אצלם מחיצה עקומה שהיא הגורם לבעיה. לכן חשוב להיות ערניים ולמצוא את הבעיה בזמן כדי להימנע מסבל מיותר.
  • פגיעה בצורת האף – מחיצה עקומה כשמה היא יכולה לגרום למראה של אף לא ישר ועקום מה שיוצר אי נוחות אסתטית אצל המטופל. לרוב המטופל יגלה זאת כאשר יפנה ליעוץ לניתוח אף קוסמטי ואז יוסבר לו שיש לשלב גם ניתוח לתיקון המחיצה, מה שכנראה גם יתרום לנראות האף.
  • חסימת מעבר אוויר – אחת הסיבות העיקריות לבצע ניתוח לתיקון מחיצה היא להימנע ממצב שיש חסימה מוחלטת של מעבר אוויר דרך הנחיריים. מצב כזה גורם אי נוחות גדולה למטופל ויוצר אצלו בעיות נשימתיות ואף נשימה כבדה מהסיבה שאין ביכולתו לנשום דרך האף. פעולות פשוטות כמו ספורט או אפילו עליה במדרגות יכולות להפוך לסיוט מהסיבה שיש רק מעבר אוויר אחד.
  • נחירות – המון אנשים שסובלים מהבעיה של מחיצה עקומה לא מודעים לכך שהיא הגורם העיקרי שאחראי על הנחירות שלהם בלילה. נחירות זה הדבר הכי פחות נעים לחוות במהלך השינה ולא רק לבן או בת הזוג שישנים לצד זה, אלא גם לסובל עצמו. נחירות גורמות ליובש בפה, להתעוררות בלתי רצויה, נשימה לא אחידה ועוד.
  • דום שינה – אחד הגורמים הכי מסוכנים אצל אנשים שסובלים ממחיצה עקומה הוא הסיכון לדום שינה. אי יכולת מעבר האוויר דרך האף מגדילה את הסיכון לכך שהם יחנקו במהלך הלילה מה שיוביל לדום שינה.
  • איכות האוויר – זה דבר ידוע שהאף הוא המסננת של הגוף, הצורה שבה הוא בנוי מאפשרת ניקוי ומעבר של אוויר איכותי יותר מהאוויר שנכנס לריאות דרך הפה. לכן חשוב לתקן את המחיצה גם כדי לאפשר לגוף שלכם לקבל אוויר מסונן ואיכותי יותר.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button