מהו דום נשימה בשינה ואיך ניתן לטפל בו?

תסמונת דום נשימה בשינה מהווה גורם סיכון למחלות קשות כמו שבץ מוחי ולחץ דם גבוה, הבעיה גורמת לעייפות מוגברת במשך היום, היא פוגעת באופן משמעותי באיכות החיים ואחד מתסמיניה המוכרים הוא נחירות עזות במהלך השינה בלילה.

על פי נתוני משרד הבריאות כ-5% מהאוכלוסייה סובלים מתסמונת דום נשימה בשינה, הבעיה מתאפיינת בהפסקות נשימה חוזרות וביקיצות מרובות במהלך השינה. כתוצאה מהעייפות המוגברת הסובלים מהתסמונת מעורבים בשכיחות גבוהה מהממוצע בתאונות דרכים ובתאונות עבודה. לכן, אם אתם נוחרים בלילה ו/או סובלים מקשיי ריכוז ומעייפות מוגברת במשך היום – כדאי לכם לקבוע תור אצל רופא מומחה כדי לבדוק האם אתם סובלים מהתסמונת ועל מנת להתאים עבורכם טיפול יעיל לשיפור איכות חייכם ולמניעת הסיכונים הנלווים לבעיה.

סימנים ואבחון דום נשימה בשינה

הסימנים לדום נשימה בשינה הם בעיקר נחירות בהמשך השינה, תחושה של יובש בפה כאשר מתעוררים, יקיצות תכופות במשך השינה בלילה, עייפות במהלך היום, ישנוניות, הפרעות בריכוז ובתפקוד המיני. תסמונת דום נשימה בשינה פוגעת באופן משמעותי באיכות החיים של החולה, וכאמור היא מגבירה את הסיכון ללקות בשבץ מוחי, ביתר לחץ דם, במחלות לב וגם הסיכון לתמותה ולהתפתחות מחלות כרוניות גדול יותר. חלק מהחולים סובלים גם מדיכאון בגלל התסמונת.

התסמונת נובעת מחסימה בדרכי הנשימה העליונים, בדרך כלל בלוע האפי, בחך או בענבל. החסימה יכולה להופיע גם בבסיס הלשון או בגרון. דום נשימה חסימתי בשינה (OSA) הוא הצורה השכיחה יותר של התסמונת, הבעיה נגרמת בגלל רפיון שרירי הגרון וחסימת המעבר לאוויר.

בדרך כלל מגיעים לרופא משפחה לאבחון ראשוני לאחר שבני הזוג או בני המשפחה מתלוננים על הנחירות העוצמתיות במשך הלילה, לכן חשוב להגיע לתור אצל הרופא עם בן או בת הזוג. הרופא יבצע תשאול, יבדוק את הרקע הרפואי של המטופל וישלח אותו לבדיקת דם. אם עולה חשד לתסמונת דום נשימה בשינה הרופא ישלח את המטופל לבדיקה במעבדת שינה. כדאי לדעת כי כיום אפשר לעבור בדיקת שינה ביתית, יש חברה המציעה בדיקה איכותית ומקצועית באמצעות מכשיר המותקן בביתו של המטופל.

שיטות טיפול

הרופא יתאים את שיטת הטיפול בהתאם לממצאי האבחון, ובעיקר על פי תוצאות בדיקת השינה שהתקיימה במעבדה או בביתו של המטופל. ככלל, הרופא ימליץ על שינוי באורח החיים כדוגמת הפחתת משקל, הפסקת עישון ובהתאם לצורך ולחומרת הבעיה הוא ימליץ גם על מכשיר CPAP (סיפאפ).

טיפול בדום נשימה בשינה באמצעות מכשיר CPAP נחשב כיום לפתרון המומלץ והמועדף בגלל יעילותו. יחד עם זאת, יש להסתגל לשינה בלילה עם מסכת על הפנים, המטופל חייב להשתמש במסכה כל הלילה ובאופן קבוע.

אם לא מצליחים להסתגל לשינה עם מסכה על הפנים הרופא יכול להציע הליך ניתוחי כמו צריבת קונכיות, הקטנת בסיס הלשון, ניתוח חך או הקטנת השקדים.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button