כדורי שינה טבעיים

ישראלים רבים מתלוננים על קושי להירדם או להצליח לישון כל הלילה, וידוע כי עם הגיל מספר האנשים שסובלים מהפרעות שינה עולה באופן משמעותי. לכן, אין זה פלא כי עוד ועוד ישראלים נוטלים כדורי שינה, והאפשרויות הן כדורים במרשם דרך הרופא או רכישת כדורי שינה טבעיים וללא מרשם. האם כדורי שינה ללא מרשם יכולים לעזור לכם לישון היטב? מה חשוב לדעת עליהם? איך לבחור נכון כדור שינה טבעי? המומחים של היי מדיקל הכינו עבורכם מדריך בנושא.

 

האם הם יעזרו לכם?

מחסור בשינה משפיע על כלל מערכות הגוף וגורם לפגיעה משמעותית באיכות החיים ומגביר את הסיכון למחלות חמורות. השינה נחוצה לכל אדם בכל גיל, ואם לא ישנים טוב בלילה קשה לתפקד ביום למחרת ובנוסף המחסור בשינה מגביר את הסיכון למחלות שונות.

חשוב לציין כי נדודי שינה הם תופעה נפוצה באוכלוסייה, ולאחר אבחון על ידי הרופא לרוב הוא ירשום תרופה לטיפול בבעיה. יש סוגים שונים של כדורי שינה המחייבים מרשם רפואי, לדוגמה תרופות נוגדות דיכאון כמו טראזודון ומירטאזאפין, תרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים ותרופות נוספות. החסרונות המרכזיים עם התרופות הללו הן תופעות הלוואי החמורות ובראשן ההתמכרות לכדור. אם מפסיקים את נטילת התרופות במרשם בפתאומיות, עלולים לסבול מתסמיני גמילה לא פשוטים.

לכן, רבים מעדיפים את הפתרונות הטבעיים שמאפשרים שינה רציפה וטובה בלילה, אך לא כל כדור שינה טבעי וללא מרשם שניתן לרכוש בבתי המרקחת באמת יעיל, ובדרך כלל מפתחים סבילות להשפעות התרופה תוך זמן קצר, לכן יש להעלות את המינון כדי שהכדור יסייע להירדם ולישון כל הלילה.

מומחי השינה ממליצים לנו לבחור כדורי שינה טבעיים בקפידה ובזהירות, וחשוב ליטול את התרופה רק לפרק זמן קצר יחסית ובאופן נקודתי. כדי לשפר את איכות השינה ולישון טוב בלילה ניתן ליטול כדורי שינה שאינם מכילים כימיקלים, כלומר טבעיים, אך חשוב לשלב גם היגיינת שינה נכונה, להפחית לחץ בחיים, לשפר את התזונה ולהוסיף פעילות גופנית, ובהתאם לצורך כדאי לשלב טיפול התנהגותי – קוגניטיבי (CBT).

 

Ginkgo Leaves and a Strainer

 

איך בוחרים כדור שינה טבעי?

אם החלטנו ליטול כדור שינה טבעי כדאי להתייעץ עם רופא המשפחה או עם מומחה שינה הדוגל בטיפול טבעי. ברשתות הפארם ובבתי המרקחת יש מדפים עמוסים בתרופות, כדורים ותכשירי שינה שונים, ללא צורך במרשם רפואי, לכן הבחירה עשויה להיות מבלבלת.

ההמלצה של המומחים היא לבחור בכדור טבעי המכיל תמצית צמחים, ויש גם תרופות נוגדות אלרגיה הנמכרות ככדור שינה טבעי ללא מרשם רפואי. חשוב לקרוא את התווית על התרופה, ויש להתייחס להוראות היצרן מבחינת נטילת תרופות אחרות במקביל, צריכת אלכוהול, מינון נכון, תופעות לוואי ועוד. לכל כדורי השינה, גם למוצרים הטבעיים, יש תופעות לוואי, ויש לוודא כי בוחרים כדור שניתן לקחת בבטחה עם תרופות אחרות שנוטלים, במיוחד אם סובלים ממחלות רקע, נמצאים בתקופת היריון או סובלים מהפרעות נשימה בשינה.

 

האם כדורי שינה טבעיים עוזרים יותר לשינה?

סוגים מסוימים של כדורי שינה ללא מרשם רפואי מהווים פתרון מצוין לתופעות כמו נדודי שינה זמניים. המומחים ממליצים ליטול כדור אחד בלבד לפני השינה ולהימנע משימוש בתרופה יותר משבועיים ברציפות (חלק מהתרופות ניתן ליטול עד 4 שבועות ברציפות).

הכדור הטבעי מכיל בדרך כלל תמציות צמחים לכן הוא נחשב לבטוח לשימוש, אבל חייבים להתייחס להוראות היצרן לגבי השימוש ולבדוק היטב האם אפשר להשתמש בכדור במקביל לתרופות אחרות ומהן תופעות הלוואי האפשריות.

היעילות של הכדורים הטבעיים משתנה ונתונה למחלוקת בין המומחים, ורוב הכדורים לא נבדקו קלינית לכן יש חלק מהתרופות שיעילותן מוטלת בספק. יחד עם זאת, יש גם כדורים טבעיים לשינה שמסייעים ללא מעט אנשים, אך מפתחים עמידות גם לכדור הטבעי לכן חשוב להשתמש בו לפרק זמן קצר בלבד.

מומלץ ליטול את כדור השינה הטבעי כ-20 עד 30 דקות לפני השינה בלילה, להקצות מספיק זמן לשינה, לפחות 8-7 שעות עד שהשפעת הכדור פגה, להימנע מנטילת הכדור אם צריך לקום מוקדם מהרגיל או שיש יום חשוב וקריטי למחרת, וחשוב מאוד להיות ערים לתופעות הלוואי ולפנות לייעוץ רפואי בהתאם לצורך.

 

מה חשוב שתדעו על כדורי שינה טבעיים?

בשוק יש מגוון עצום של כדורי שינה ללא מרשם וחלקם טבעיים (כדורים, תכשירים ועוד), והכדורים הטבעיים מאוד נפוצים בקרב נשים וגברים בכל הגילים. לכל כדורי השינה הנפוצים והפופולריים, לרבות כדורי שינה לטיסה, יש תופעות לוואי שחשוב להכיר מראש, לדוגמה:

דיפנהידרמין – כדור שינה נפוץ המכיל אנטי היסטמינים המיועד במקור לטיפול נוגד אלרגיות. ניתן לרכוש את כדור השינה ללא מרשם רפואי והוא ידוע בהשפעתו המרגיעה. תופעות הלוואי המרכזיות שלו הכדור הן יובש בחלל הפה, עייפות מוגברת ביום למחרת, עצירות, ראייה מטושטשת ועוד. ברוב המקרים הכדור אינו מפתח תלות והתמכרות.

דוקסילאמין – כדור שינה יעיל וטבעי המכיל אנטי היסטמינים, הכדור מיועד לטיפול קצר עד שבועיים בנדודי שינה, ותופעות הלוואי שלו זהות לכדור מסוג דיפנהידרמין (טשטוש ראייה, תשישות במהלך היום, יובש בפה וכו').

מלטונין – הורמון האחראי על ויסות השעון הביולוגי וסנכרון מצבי ערות ושינה. הגוף מפריש את הורמון המלטונין באופן טבעי, דרך בלוטת האצטרובל, אך הבלוטה מסתיידת עם הגיל והשנים לכן מבוגרים רבים נוטלים מלטונין כתוסף עבור טיפול בהפרעות שינה. בנוסף לזאת, אם מחפשים כדורי שינה לטיסה כדאי לנסות מלטונין בגלל היעילות שלו להפחית את ההשפעות של הג'ט לג אחרי טיסה ארוכה. תופעות הלוואי המרכזיות של מלטונין הן ישנוניות בבוקר ומיגרנות, וחשוב לזכור כי המלטונין מופרש בגוף באופן טבעי, לכן הסיכון לתופעות הלוואי קטן יחסית.

גאבא – כדור שינה יעיל וטבעי המכיל חומצה אמינית מסוג גמא אמינו בוטירית. החומצה האמינית משמשת כנוירוטרנסמיטור מעכב במערכת העצבים המרכזית. כדורי שינה מסוג גאבא מהווים תרופה טבעית לנדודי שינה והם נוגדי חרדה ומרגיעים את הגוף והמוח. הכדור אינו ממכר אך חשוב לקרוא מידע על תופעות הלוואי וליטול את הכדור בהתאם להוראות היצרן.

 

אילו צמחי מרפא יכולים לעזור?

ברשתות הפארם ובבתי המרקחת ניתן למצוא מגוון צמחי מרפא שיכולים לסייע לנו להירדם בקלות ולישון טוב כל הלילה. היעילות של צמחי המרפא לשיפור השינה בלילה משתנה מאדם לאדם, ויש צמחים שנחקרו ונבדקו קלינית, לכן יעילותם ידועה והוכחה במחקרים שונים. צמחי המרפא הבאים בהחלט יכולים לסייע לנו לישון טוב יותר ואפשר, ואפילו מומלץ, לנסות אותם. אם הכדור הטבעי אינו משפיע על איכות השינה כדאי לפנות לרופא מומחה כדי להתאים את הטיפול המיטבי.

ולריאן – צמח רב שנתי הנפוץ בעיקר באירופה ובחלקים מסוימים באסיה. שורש ולריאן הוכח מחקרית כיעיל לטיפול בנדודי שינה, זו תרופה נפוצה במיוחד המסייעת להירדם בקלות וליהנות משינה איכותית ללא יקיצות. אפשר ליטול כדורים או תמיסה, וידוע כי ולריאן אינו ממכר וניתן להשתמש בו לפרקי זמן ארוכים יחסית, וברוב המקרים לא סובלים מתופעות לוואי.

מליסה רפואית – צמח מרפא ידוע ומוכר הנמצא בשימוש רפואי עוד בתקופת המקרא. מליסה רפואית היא צמח רב שנתי עם ריח נעים כמו לימון, היא גדלה בעיקר בגדות הנחלים ובלב החורש המוצל. הצמח משמש גם כתבלין וניתן ליטול תוסף מליסה רפואית כדי לטפל בהפרעות שינה ובמצבי דיכאון. הצמח נבדק בעשרות מחקרים והוכח כיעיל במצבי מתח ולחץ נפשי, והתוסף מוכר ככדור טבעי להפרעות שינה.

היפריקום – צמח רב שנתי הידוע בכינויו סנט ג'ון וורט'. הצמח נבדק בעשרות מחקרים והוכח כיעיל במצבי חרדה, דיכאון, הפרעות שינה (בעיקר אינסומניה) וריפוי פצעים. ההיפריקום ידוע כאחד מכדורי השינה הטבעיים היעילים ביותר, מפיקים מהצמח גם תרופה במרשם להפרעות שינה הנקראת רמוטיב.

לבנדר (שמן ארומטי) – לבנדר ידוע כתרופת סבתא יעילה למצבי דיכאון, מתח נפשי והפרעות שינה. את הלבנדר ניתן לרכוש כשמן ארומטי, נוח להשתמש בו לפני השינה וחוקרים בדקו את האפקטיביות של תמצית שמן לבנדר וגילו כי היא מסייעת לצעירים ולמבוגרים כאחד הסובלים מנדודי שינה.

 

בשורה התחתונה

לסיכום, אם סובלים מקשיי הירדמות ושינה כדאי לנסות כדורי שינה טבעיים לפרקי זמן קצרים. יש סוגים שונים של כדורי שינה טבעיים ללא צורך במרשם רפואי, אך במקביל יש להקפיד על היגיינת שינה, לשפר את התזונה ולשנות דפוסים והרגלים בחיים. יש להימנע משימוש בכדורים הטבעיים או בכדורי השינה המחייבים מרשם לפרקי זמן ארוכים וחשוב להיות ערים לתופעות הלוואי ולפנות לייעוץ בהתאם לצורך.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button