מכשיר CPAP לטיפול בדום נשימה בשינה

מכשיר CPAP לטיפול בדום נשימה בשינה

תסמונת דום נשימה בשינה היא אחת מהפרעות השינה הנפוצות ביותר באוכלוסייה. כ-5% מהאוכלוסייה סובלים מהתסמונת השכיחה הגורמת לפגיעה משמעותית באיכות החיים ולתחלואה במחלות קשות כמו שבץ מוחי, מחלות לב וכלי דם, לחץ דם גבוה, מחלות קרדיו-וסקולריות ועוד. כמו כן, תסמונת דום נשימה בשינה מגבירה באופן משמעותי את הסיכוי למעורבות בתאונות דרכים ועבודה בגלל הפגיעה בריכוז, בזיכרון ובתפקוד הכללי כתוצאה מהיקיצות הרבות במהלך השינה בלילה ועקב השינה הלקויה.

הפרעת נשימה שכיחה

תסמונת דום נשימה בשינה נגרמת בגלל חסימות חוזרות של מעברי האוויר בדרכי הנשימה העליונות בזמן השינה. החסימות של מעבר האוויר במהלך השינה גורמות להפסקות נשימה רבות, למאמץ נשימתי מוגבר בשינה ולירידה ברמת החמצן בדם. כמו כן, ידוע כי אחד מתסמיני תסמונת דום נשימה בשינה הוא נחירות קשות, הנחירות החזקות מהוות מטרד לשאר בני המשפחה, לכן בדרך כלל יש להגיע לאבחון עם בן או בת הזוג כיוון שהם מודעים לעוצמת הנחירות ולמאפייני השינה של בן הזוג הסובל מהתסמונת.

כדאי לדעת כי מחקר שהתקיים במעבדת השינה של בית החולים סורוקה גילה שיש קשר ישיר בין חומרת תסמונת דום נשימה בשינה לבין עוצמת הנחירות בשינה בלילה. על פי החוקרים עולה כי ככל שהתסמונת קשה יותר כך עוצמת החירות מתחזקת, העוצמה של הנחירות עשויה להגיע ליותר מ-80 דציבל, זהו רעש העלול לגרום לנזק לשמיעה אם נחשפים אליו בצורה ממושכת.

אבחון תסמונת דום נשימה בשינה

כדי לאבחן אדם עם תסמונת דום נשימה בשינה יש להגיע לאבחון ראשוני אצל רופא המשפחה, הרופא מבצע תשאול, לרוב גם של בן או בת הזוג, בוחן את הרקע ההיסטורי ומבצע בדיקות כלליות כמו לחץ דם ועוד. אם קיים חשש לתסמונת דום נשימה בשינה הרופא ישלח את המטופל למעבדת שינה, כיום אפשר לבצע את הבדיקה גם בבית על ידי חברה מובילה.
חשוב לציין כי רוב האנשים שסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה מתלוננים על תסמינים מוכרים כמו יובש בפה לאחר היקיצה בבוקר, כאבי ראש, תחושה של חוסר שינה, פגיעה בזיכרון ובריכוז בשעות היום ונחירות חזקות. תסמונת דום נשימה בשינה עלולה לפגוע גם במצב הרוח, לגרום לפגיעה בתפקוד המיני ולהפרעות בלימודים ובעבודה.

הטיפול המומלץ לסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה

ישנם מספר שיטות טיפול בדום נשימה בשינה, אך כיום הרופאים המומחים ממליצים למטופלים המאובחנים בתסמונת על שימוש קבוע במכשיר סיפאפ (CPAP). מכשיר סיפאפ משמש למניעת דום נשימה בשינה באמצעות הזרמת אוויר בלחץ חיובי דרך מסכה שהמטופל חובש על פניו. לחץ אוויר חיובי גורם לפתיחת מעברי האוויר ומונע את חסימת האוויר, כך מקלים על התסמינים והמטופל יכול לישון היטב וללא יקיצות מרובות במהלך השינה בלילה.
יש להתרגל לשינה עם מסכה על הפנים, לרוב מתרגלים לשינה עם המסכה לאחר מספר ימים.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button