חנק מתוך שינה

אנשים רבים סובלים מהפרעות שינה בלילה ומתופעה של תחושת חנק מתוך שינה, זו הפרעת שינה נפוצה הגורמת לדום נשימה ומעלה את הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם, לעבור אירוע מוחי, לסבול מבעיות רפואיות כמו סוכרת ועוד. כאשר חווים בלילה תחושת חנק והפרעות שינה קמים בבוקר עייפים ומותשים, העייפות המוגברת גורמת להפרעות בריכוז בעבודה, בלימודים ובנהיגה, עלולים לסבול מדיכאון והסיכון למעורבות בתאונות דרכים ועבודה גובר באופן משמעותי.

מהו חנק מתוך שינה?

חנק מתוך שינה היא הפרעת שינה נפוצה יחסית, וכ-5% מכלל האוכלוסייה סובלים מהתופעה. תחושת החנק נובעת מסיבות שונות עליהם נרחיב בהמשך, התופעה גורמת לתסמינים מוכרים כמו נחירות חזקות, נשימות כבדות במהלך השינה בלילה, יקיצות מרובות בגלל תחושת החנק, תשישות במהלך היום, קשיי ריכוז, דיכאון וקיים סיכון גבוה למעורבות בתאונות עבודה ודרכים. תחושת חנק עשויה להעיד על מחלות ובעיות רפואיות כמו תסמונת דום נשימה בשינה, מחלות לב ועוד.

לכן, אין להקל ראש בתופעה וחשוב לפנות לרופא מומחה כדי לאבחן את הבעיה ולהתאים את הטיפול הנכון לתופעה. כמו כן, חשוב לציין כי תחושת החנק הגורמת בדרך כלל גם לנחירות חזקות מהווה מטרד של ממש לבן או בת הזוג ולילדים המתגוררים בבית, וברוב המקרים המטופל לא מודע לנחירות המטרידות לכן הרופאים עשויים לזמן את בני הזוג לתיאור התסמינים.

בעיות שינה

מה גורם לתחושה

הגורמים העיקריים לתחושת חנק מתוך שינה הם אסטמה כרונית, בעיות ומחלות לב, יתר לחץ דם, סוכרת, תסמונת דום נשימה בשינה, מחלות ריאה חסימתיות כמו COPD, ליחה המצטברת בדרכי הנשימה ומפריעה למעבר תקין וחופשי של האוויר לריאות (אופייני למעשנים), גושים שהתפתחו במערכת הנשימה וגורמים להפרעה למעבר האוויר (גושים שפירים או ממאירים), שקדים מוגדלים הנפוצים בדרך כלל אצל ילדים, מבנה אנטומי הגורם לחסימת דרכי האוויר העליונות כמו בסיס לשון הצונח מטה וחוסם את האוויר, חסימה של דרכי האוויר באף, מבנה לא תקין של הלסת התחתונה ומיקומה ביחס ללסת העליונה ועוד.

תסמונת דום נשימה בשינה

על פי נתוני משרד הבריאות בישראל כ-5% מהאוכלוסייה סובלים מתסמונת שכיחה הנקראת דום נשימה בשינה. התסמונת השכיחה היא הפרעת נשימה חסימתית הגורמת להפסקות נשימה מרובות במהלך השינה בלילה, בדרך כלל בגלל חסימה של דרכי הנשימה העליונות.

תסמונת דום נשימה בשינה חושפת את האדם לסיכונים בריאותיים רבים ולסיבוכים כמו לחץ דם גבוה, שבץ מוחי, מחלות לב וכלי דם, נחירות קשות ומטרידות, קשיי ריכוז ותפקוד במהלך היום ועוד. כמו כן, אנשים המאובחנים עם תסמונת דום נשימה בשינה נמצאים בסיכון גבוה למעורבות בתאונות דרכים ותאונות עבודה, והם מתקשים לתפקד במהלך היום בגלל העייפות והשינה הלא טובה בלילה.

כדי לאבחן תסמונת דום נשימה בשינה יש לעבור בדיקה סטנדרטית במרפאה של רופא המשפחה, ובהמשך עוברים סדרת בדיקות כדי לאבחן את הבעיה ממנה סובלים. אם הרופא חושד כי המטופל סובל מתסמונת דום נשימה בשינה המלווה בין היתר בתחושת חנק מתוך שינה, הרופא ישלח את המטופל לבדיקה במעבדת שינה. כדאי לדעת כי יש אפשרות לעבוד בדיקת שינה גם בבית באמצעות מכשור מיוחד, לעיתים בהשתתפות מצד קופת החולים.

לאחר אבחון התסמונת הרופא ימליץ על טיפול מתאים, בהתאם לדרגת חומרת הבעיה. הטיפול המומלץ כיום על ידי רופאים בישראל וברחבי העולם מבוסס על שינה עם מסיכת CPAP על הפנים. מכשיר סיפאפ מזרים אוויר בלחץ קבוע ומונע את חסימת דרכי הנשימה העליונות. עם זאת, יש להסתגל לשינה עם מסיכה על הפנים, ואם המטופל לא מצליח לישון עם מכשיר סיפאפ הרופא יכול להמליץ על התקן דנטלי או ניתוח.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button