מה הקשר בין השמנת יתר לבין דום נשימה בשינה?

האם יש קשר בין השמנה לבין תסמונת דום נשימה בשינה? כיצד תופעת ומגפת השמנת היתר ממנה סובלים רבים בעולם הובילה לעלייה משמעותית במספר החולים הסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה? מהו הפתרון והטיפול היעיל בדום נשימה בשינה? כל זאת ועוד בכתבה שהכנו עבורכם.

השמנת יתר נחשבת כיום למגפה בעולם המערבי, ומתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת הוכפל מספר האנשים הסובלים מהשמנת יתר בעולם, מסיבות שונות ומגוונות, ובעיקר בגלל תזונה לקויה וירודה, חוסר בפעילות גופנית ועוד. מחקרים חדשים הוכיחו כי קיים קשר גם בין מספר שעות השינה ואיכות השינה לבין תופעת השמנת יתר. כיום כבר ידוע כי אחת הסיבות להשמנת יתר נובעת מהמגמה הכללית של ירידה ופגיעה בשעות השינה ואיכותה.

השמנת יתר ודום נשימה בשינה

קשר הדוק ומוכח בין השמנת יתר לתסמונת דום נשימה בשינה

מחקר חדש שנערך בארצות הברית במשך שנה מצביע על קשר ישיר בין תסמונת דום נשימה בשינה לבין השמנת יתר. המחקר שהתפרסם לאחרונה מצביע על כ-70% מהחולים בתסמונת דום נשימה בשינה הסובלים גם מתופעת ההשמנה. החוקרים הציעו שינוי תזונתי לקבוצת המחקר, ובאמצעות מעבר לתפריט דל קלוריות והפחתת משקל, כ-40% מהחולים בדום נשימה בשינה חוו שיפור משמעותי במצב בריאותם ובשינה בלילה, ורבים מהם החלו לישון כרגיל ללא הפרעת שינה.
מחקר נוסף שהתפרסם בשנת 2013 מגלה כי הפחתת משקל וירידה ממוצעת של 4.88 במדד ה-BMI הביאה לירידה משמעותית במדדי האפניאה וההיפופניאה, על פי המחקר הירידה היא מרמה של 53 לרמת של 23 אירועים בשעה, אך המטופלים לא החלימו לחלוטין מתסמונת דום נשימה בשינה. הפחתת משקל משפיעה לטובה על המערכת הקרדיו וסקולרית ומסייעת גם במניעת הפרעות שינה שונות, ובהן גם תסמונת דום נשימה בשינה.

בשנים האחרונות פורסמו מחקרים רבים בנושא תסמונת דום נשימה בשינה, כאשר חוקרים הוכיחו כי קיים קשר הדוק בין התסמונת לבין השמנת יתר. לעיתים הבעיה נגרמת בגלל ירידה כללית בשעות השינה ואיכותה, למשל בגלל הכנסת טלוויזיה לחדר השינה, ריבוי אפשרויות הבילוי ופעילויות בשעות הפנאי, היצמדות למסכי הסמארטפונים וכדומה.

למעשה, החוקרים מצביעים על קשר דו כיווני בין איכות השינה ומספר שעות השינה לבין השמנת יתר, ונמצא קשר ישיר בין עלייה במשקל הגוף לבין פגיעה בכמות ואיכות השינה. בגלל הפגיעה באיכות השינה כמות רקמות השומן בגוף נמצאת במגמת גדילה, לכן זהו קשר דו כיווני, ולטענת החוקרים והמומחים חוסר שינה הפך לאחד הגורמים העיקריים לתופעת השמנת יתר, כאשר המשקל העודף גורם גם לפגיעה באיכות ובמספר שעות השינה.

למעשה, יש 3 הפרעות שינה שכיחות – אינסומניה (נדודי שינה), תסמונת הרגליים חסרות המנוחה, באנגלית Restless Legs Syndrome ותסמונת דום נשימה בשינה. המומחים הוכיחו קשר בין 3 הפרעות השינה, וחשוב לזכור כי הפרעות השינה מעלות באופן משמעותי את הסיכון למחלות קשות שונות, לכן הרופאים בדרך כלל ימליצו למטופלים לבצע שינוי באורח חייהם ובמקביל לטפל בתסמונת דום נשימה בשינה.

כדאי לדעת כי במקרים רבים ירידה במשקל ושינוי באורח החיים, לרבות תזונה מאוזנת ובריאה יותר, ושילוב פעילות גופנית לפחות פעמיים או שלוש פעמים בשבוע, מובילה להיעלמות תסמיני דום נשימה בשינה, ללא צורך בטיפול אחר או במכשור ייעודי כמו מכשיר CPAP הנחשב כיום לפתרון המומלץ ביותר לסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה.

עלייה במשקל מגבירה את הסיכון להפרעות נשימתיות בשינה, ההפרעה עלולה לגרום לעייפות מוגברת ולמעורבות גדולה בתאונות דרכים או בתאונות עבודה. כמו כן, הפרעות נשימתיות כמו תסמונת דום נשימה בשינה עלולות לגרום ללחץ דם גבוה, לשבץ מוחי, למגוון מחלות לב וכלי דם ולפגיעה במערכת העיכול. לכן, חשוב לעבור אבחון מקצועי ולקבל טיפול בדום נשימה בשינה המלווה בשינוי תזונתי ובירידה במשקל. האבחון כולל בדיקה במעבדת שינה, אך כיום אפשר לעבור בדיקת שינה ביתית בתנאים נוחים יותר ובלי לסבול מלילה במעבדה מנוכרת ורחוקה.

כיצד השמנת יתר גורמת להפרעות שינה?

בעשורים האחרונים חלה עלייה משמעותית בתחלואה הכרונית בקרב תושבי מדינות המערב, בעיקר מחלות כמו סוכרת, מחלות לב, סוגים שונים של סרטן והפרעות נשימה ושינה. חלק גדול מהפרעות השינה בעולם המערבי נובע על רקע של עודף משקל והשמנת יתר.

יש קשר בין הפרעות שינה למנגנונים הקשורים להשמנת יתר:

חסימה בדרכי הנשימה – ההשמנה גורמת לעודפי שומן באזורים שונים בגוף, בין היתר במעברי האוויר. עודפי השומן מצטברים באיברים השונים והם עלולים לגרום לחסימת האוויר בדרכי הנשימה, לכן רבים מבעלי המשקל העודף סובלים מהפרעות שינה, בין היתר מתסמונת דום נשימה בשינה ומנחירות כרוניות.
פגיעה בתפקוד ההורמונלי – תופעת ההשמנה גורמת לפגיעה בתפקוד ההורמונלי בגוף האדם. הפגיעה בתפקוד ההורמונלי עלולה לשבש את פעילות המנגנון האחראי על ויסות שינה ולשבש את מנגנון האיזון של תחושת הרעב והשובע. הפגיעה התפקודית גורמת לפגיעה בהפרשת הורמון המלטונין, זהו הורמון חיוני ונחוץ לשינה בריאה וטובה.
סיבוכים שונים במערכת העיכול – עודף משקל והשמנת יתר עלולים לגרום לסיבוכים שונים במערכת העיכול, וכתוצאה מכך יש הפרעות שינה העשויות להחריף, בעיקר בגלל תחושת אי נוחות, כאבים ונפיחויות.
הפרשת ציטוקינים – השמנת יתר גורמת במקרים רבים להפרשה של ציטוקינים, הציטוקינים מופרשים בעיקר מתאי מערכת החיסון, הם משבשים את איכות השינה של המטופל.

יש לציין כי תזונה לקויה הגורמת להשמנה משפיעה גם היא על איכות השינה של האדם. מטופלים הצורכים כמו גדולה של שומנים ופחמימות בשעות הערב סובלים מהפרעות שינה, לכן חשוב להקפיד על תפריט בריא ומאוזן, ובשעות הערב עדיף לצרוך מזונות המכילים סיבים תזונתיים מאחר והם תורמים לשינה איכותית יותר.

השמנה גורמת לסיכון גבוה פי 4 לפתח תסמונת דום נשימה בשינה

אנשים הסובלים מעודף משקל, כאשר מדד ה-BMI גבוה מ-25 יחידות, מוגדרים בקבוצת סיכון להפרעות שינה. עודף משקל והשמנת יתר גורמים לסיכון גבוה פי 4 לתסמונת דום נשימה בשינה, בעיקר בגלל הצטברות של שומנים בדרכי הנשימה העליונות. השומנים מצטברים גם באזור הצוואר, ועקב היקף צוואר עבה עלולים לפתח הפרעות נשימה כמו תסמונת דום נשימה בשינה בגלל היצרות של דרכי הנשימה בצוואר.

במקרים מסוימים ניתן לעבור ניתוח בריאטרי (קיצור קיבה), הניתוח עשוי לשפר את התסמינים של דום נשימה בשינה או להעלים אותם לגמרי. יחד עם זאת, הטיפול המומלץ כיום בקרב המומחים הוא לאמץ אורח חיים בריא, להפחית במשקל, להקפיד על פעילות גופנית ובהתאם לצורך להשתמש במכשיר CPAP.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button