הפרעות שינה הקשורות לבעיות נשימה

איכות השינה משפיעה על ערנות ותפקוד האדם ועל איכות חייו. מאחר וכשליש מחיי האדם עוברים עליו בשינה בדרך כלל לא מתייחסים לשינה אלא אם סובלים מבעיות כמו הפרעות שינה ובעיות נשימה בלילה.

יש לא מעט סוגים של הפרעות שינה, ההפרעה הנפוצה ביותר נקראת אינסומניה, כלומר הפרעה הנובעת בגלל חוסר בשעות שינה. גם הגיל משחק תפקיד בתופעות הקשורות להפרעות שינה ולבעיות נשימה, ושימוש בחומרים כמו סמים, אלכוהול ותרופות שונות, כמו גם הפרעות בריאותיות או נפשיות, כל אלו ועוד עלולים לגרום להפרעות שינה בדרגות חומרה שונות.

 

בעיות נשימה בשינה

 

 

סוגים שכיחים של הפרעות שינה

המומחים להפרעות שינה נוטים חלק את סוגי הפרעות השינה לסוגים הבאים:

  • אינסומניה – הפרעות אל שינה (אינסומניה) באות לידי ביטוי בעיקר בקושי להירדם, ביקיצה מוקדמת או בשינה רוויה ביקיצות בתדירות גבוהה במהלך השינה בלילה.
  • היפרסומניה – הפרעות יתר שינה הגורמות בין היתר לעייפות מוגברת בשעות היום, לתשישות ולהפרעות שינה הקשורות בנשימה.
  • פראסוניה – סוגים שונים של הפרעות הנלוות לשינה כמו דיבור במהלך השינה, הליכה בלילה, חריקת שיניים, סיוטים ועוד.
  • הפרעות שינה משניות – הפרעות משניות נלוות להפרעה נפשית ולמצב בריאותי לא תקין, בדרך כלל על רקע של שימוש בסמים, תרופות, אלכוהול וכדומה.

במקרים רבים סובלים מהפרעות שינה על רקע של בעיות נשימה, הבעיות נובעות לרוב ממקור ביולוגי אך יש הסובלים מהפרעות שינה בגלל מתח נפשי עצום, מצבי לחץ וחרדה. במצבים רפואיים הגורמים לפגיעה בסדירות השינה בלילה יש לעבור אבחון מקצועי והערכה על ידי מומחה לבעיות ולהפרעות שינה כדי לבדוק מהו המקור לתופעה וכדי להתאים טיפול יעיל ואפקטיבי.

ככל שמתבגרים תופעת הפרעות השינה שכיחה יותר, אצל גברים ונשים כאחד. יש לא מעט בעיות שינה הגורמות להפרעות שינה קשות, התופעה פוגעת באופן משמעותי באיכות חייו של המטופל, היא גם מגבירה את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים ועבודה, לשבץ, להתפרצות מחלות לב וכלי דם, לסטרס גבוה ולבעיות נוספות, בין היתר להיווצרות תסמונת דום נשימה בשינה.

תסמיני הפרעות נשימה הקשורות לבעיות נשימה

מטופל הסובל מהפרעות שינה בדרגת חומרה כזו או אחרת חייב לעבור אבחון מקצועי במרפאה של מומחה להפרעות ולבעיות שינה. התסמינים העיקריים של הפרעות שינה על רקע בעיות נשימה הם:

  • נחירות בלילה.
  • הפסקות נשימה תכופות במהלך השינה בלילה.
  • תשישות ועייפות מוגברות במהלך שעות היום.
  • מאמץ נשימתי מוגבר בשינה, לרוב עם נחירות חזקות נלוות.
  • היפרוונטילציה עקב חסימה חלקית במעבר האוויר.
  • דום נשימה בשינה עם או ללא נחירות.
  • יקיצות מרובות במהלך השינה.

הרופא המומחה ישלח את המטופל לבדיקות שונות, בהתאם לצורך יש לעבור בדיקה במעבדת שינה כדי לאבחן תסמונת דום נשימה בשינה או בעיה רפואית אחרת. יש שיטות טיפול שונות, בדרך כלל מתחילים בטיפול מניעתי ושינוי באורח החיים, אם הטיפול המניעתי לא עוזר הרופא ימליץ בדרך כלל על שינה עם מחולל חמצן, זהו פתרון יעיל ומוכח המונע סיבוכים בריאותיים ומשפר את איכות חיי המטופל.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button