דום נשימה בשינה ורישיון נהיגה

החוק בישראל מחייב כל אדם המבקש להוציא רישיון נהיגה למלא הצהרה רפואית ולעבור בדיקת ראייה. ההצהרה הרפואית תקפה לשלוש שנים, כך גם בדיקת הראייה. כאשר מוציאים רישיון נהיגה יש למלא טופס מקוון הנקרא "הצהרה בדבר מצב רפואי של מבקש רישיון נהיגה", החוק מחייב אתכם למלא את הטופס בדיוק רב, ובהתאם לצורך לספק מסמכים רפואיים המאפשרים למכון הרפואי לבטיחות בדרכים להבין האם מצבכם הרפואי מאשר לכם לנהוג בבטחה או לא.

כדאי לדעת כי במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) מייחסים חשיבות רבה להפרעות שינה מאחר והתופעה מהווה סיבה עיקרית להירדמות בזמן נהיגה. הירדמות בזמן נהיגה היא גורם סיכון מרכזי לתאונות דרכים קשות, והתופעה נפוצה בקרב אנשים המאובחנים עם תסמונת דום נשימה בשינה. על פי הסטטיסטיקה, כ-5% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים מדום נשימה בשינה, התסמונת נפוצה בעיקר אצל גברים בגיל העמידה עם עודף משקל.
המכון הרפואי לבטיחות בדרכים פרסם לאחרונה מסמך המוכיח כי תאונות דרכים רבות בארץ ובעולם נגרמות בגלל הפרעות שינה כמו תסמונת דום נשימה בשינה, ועל פי נתונים מחו"ל שכיחות התאונות אצל אנשים הסובלים מהפרעות שינה היא כ-20%.

כיצד משפיע דום נשימה בשינה על איכות השינה בלילה?

נשים וגברים הסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה לרוב נוחרים במהלך השינה בלילה, וכך הם מגיעים לרופא, ולאחר אבחון מגלים את הבעיה אצלם. התסמונת גורמת לחסימה של דרכי הנשימה העליונות, ובעקבות החסימה נוצרת הפסקת נשימה המלווה במאמץ נשימתי מוגבר ובירידה ברמת החמצן בדם.
בבוקר קמים עייפים עם תחושת מחנק בגרון וסובלים מקשיי תפקוד וריכוז. ללא שינה טובה ורציפה, העייפות מגבירה את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים, ובנוסף קיים סיכון למעורבות בתאונות עבודה.

איך עייפות משפיעה על נהיגה?

כ-20% מתאונות הדרכים הקטלניות נגרמות בגלל עייפות והירדמות במהלך הנהיגה. חשוב לציין כי הירדמות במהלך נהיגה מתרחשת לרוב באופן פתאומי וללא התראה מוקדמת, לכן זו סכנה מוחשית לנהג, לנוסעי הרכב ולשאר המשתמשים בדרך. העייפות המוגברת גורמת לתחושה של עיניים שורפות וכבדות, למצמוצים רבים, לפיהוקים ולטשטוש ראייה. גם זמן התגובה של נהג עייף ארוך מהרגיל והוא עלול להתקשות להגיב בזנן ובצורה נכונה למתרחש על הכביש או להגיב נכון ובזמן לסטיית הרכב לשולים בגלל הירדמות.

מאחר ואחד התסמינים של דום נשינה בשינה הוא עייפות מוגברת במהלך היום, הוחלט במרב"ד לקבל את המלצת הרופאים המומחים להפרעות שינה בישראל ואומצו מבחנים שונים להערכת התאמה רפואית לרישיון נהיגה.

אילו בעיות בריאותיות יכולות למנוע קבלת רישיון נהיגה?

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים אחראי על התליית רישיון נהיגה מטעמים רפואיים. המכון מזמין נהגים לבדיקה רפואית במכון בגלל סיבות שונות, ובהן גם אבחון דום נשימה בשינה על ידי רופא, ואם הנהג נמצא לא כשיר לנהיגה רישיונו יישלל על ידי רשות הרישוי לתקופה של שנה ולאחריה עליו לעבור בדיקה מחדש.
יש סיבות רבות להתליית רישיון נהיגה מטעמים רפואיים, ומעבר להפרעות שינה, המכון עלול לפסול את רישיון הנגינה מסיבות רפואיות ובריאותיות כגון: בעיות ראייה, הפרעות שינה כמו דום נשימה בשינה, מחלות לב וכלי דם, סרטן, בעיות שלד ושרירים, נטייה להתמכרויות, אי ספיקה כרונית של מערכות הגוף ועוד.

מה מומלץ לעשות אם סובלים מדום נשימה בשינה אך מעוניינים להימנע משלילת הרישיון?

רופאים חייבים לדווח למשרד הרישוי ולמרב"ד על חולה מאובחן בדום נשימה בשינה, והמרב"ד אחראי על בדיקה רפואית וקביעת כשירות הנהיגה של החולה. כדי להימנע מפסילת הרישיון יש להוכיח כי מקבלים טיפול רפואי, למשל טיפול באמצעות מכשיר סיפאפ או מחולל חמצן. יש להוכיח כי ישנים לפחות 5 לילות בשבוע עם מסכת סיפאפ, וחשוב להוכיח שינה הנמשכת לפחות 4.5 שעות בלילה.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button