דום נשימה בשינה וזכויות בביטוח לאומי

 

תסמונת דום נשימה בשינה היא הפרעה שינה נפוצה , ממנה סובלים כ-5% מכלל האוכלוסייה, ומי שסובל מתסמיני הבעיה בדרגה קשה זכאי לזכויות שונות בביטוח לאומי. הפרעה השינה הנפוצה מוגדרת כקשה כאשר המטופל חווה הפסקות נשימה רבות במהלך השינה בלילה, למעלה מ-30 פעמים של הפסקות נשימה בשעת שינה, ולרוב מבחינים בתסמינים נוספים לבעיה כמו נחירות, יובש בפה בבוקר, תשישות ועייפות מוגברת במהלך היום, ישנוניות וקשיי ריכוז ותפקוד בנהיגה ובעבודה.

דום נשימה בשינה ביטוח לאומי

 

תסמונת דום נשימה בשינה פוגעת באופן משמעותי באיכות החיים, ההפרעה מגבירת את הסיכון למחלות קשות כמו יתר לחץ דם, מחלות לב, שבץ מוחי, סוכרת, הפרעות ריכוז, פגיעה בתפקוד המיני ולעיתים הבעיה גורמת לדיכאון. כאשר חווים למעלה מ-20 הפסקות נשימה בשעת שינה יש סיכון ממשי לתמותה, הן בגלל מחלות כרוניות והן בגלל סיכון גבוה למעורבות בתאונות דרכים עקב עייפות וקשיי ריכוז.

הטיפול המומלץ כיום לחולים המאובחנים בדום נשימה הוא באמצעות מכשיר סיפאפ (CPAP), יש להסתגל לשינה עם מסכה על הפנים, וכאן באתר של חברת היי מדיקל תוכלו להזמין את המכשיר המתאים ביותר עבורכם, ונשמח לסייע לכם לבחור נכון מכשיר סיפאפ ומסכה.

מכשירי סיפאפ - CPAP

דום נשימה בשינה וביטוח לאומי

במצבים קשים של ההפרעה, וכאשר דום נשימה פוגע בתפקוד היומי וביכולות להתפרנס בכבוד, חשוב לפנות לבדיקת הזכויות הרפואיות במוסד לביטוח לאומי. אדם שאובחן בתסמונת דום נשימה וסובל מפגיעה בתפקוד היומיומי זכאי במקרים מסוימים לקבל אחוזי נכות מביטוח לאומי. כך לדוגמה, אדם המתפרנס מעבודה כנהג מקצועי שאובחן כסובל בתסמונת דום נשימה עשוי לגלות כי רישיון הנהיגה שלו יישלל על ידי משרד הרישוי והמרב"ד, כפי שהחוק מחייב. מאחר ורישיונו נשלל הוא אינו יכול להתפרנס מעבודתו כנהג לכן ביטוח לאומי יכול להכיר בו כזכאי לקצבת נכות.

אם בוועדה הרפואית מטעם ביטוח לאומי משתכנעים כי התסמונת פוגעת בתפקוד המבוטח ובכושר פרנסתו – הוועדה קובעת אחוזי נכות. מבוטח שנקבעים לו אחוזי נכות בשיעור של 40% ומעלה זכאי לקצבת נכות. בנוסף, הוא זכאי לשיקום מקצועי, להקלות במס הכנסה ובהתאם לחומרת התסמונת הוא יכול לקבל הנחה גם בארנונה.

בספר הליקויים של המוסד לביטוח לאומי אין סעיף ספציפי לתסמונת דום נשימה, לכן הוועדות הרפואיות קובעות סעיף ליקוי מתאים כמו סעיף 3 הנוגע למחלות בבלוטות להפרשה פנימית או סעיף 5 העוסק במחלות ריאה כרוניות. כדאי לדעת כי במקרים של תסמונת דום נשימה בשינה וביטוח לאומי, ההחלטות של הוועדות הרפואיות אינן אחידות, לכן לא פעם יש לתבוע את המוסד ולהגיע לבתי הדין לענייני עבודה כדי להכריע בנושא.

נהלי המוסד לביטוח לאומי הנוגעים לדום נשימה ולהפרעה חסימתית הם:

מספר הפסקות נשימה בשעת שינה

דרגת נכות
עד 50%

20-5

10%
40-2120%
41 ומעלה40%

 

הגשת תביעה לביטוח לאומי וקבל הזכויות המגיעות על פי חוק

כדי לממש את הזכויות המגיעות לאדם הסובל מדום נשימה יש להגיש תביעה מסודרת לביטוח לאומי, חשוב לצרף מסמכים רפואיים המעידים על מצב הבריאות הכללי ולהציג דו"ח ממעבדת שינה מוכרת. אם משתמשים במכשיר סיפאפ או בהתקן אחר ניתן להראות שלמרות השימוש במכשיר מצבו של המטופל לא השתפר.

אם החולה סובל ממצב גופני ירוד בגלל דום נשימה, למשל מחלות לב, לחץ דם, סוכרת וירידה כללית בתפקוד – ניתן לקבל אחוזי נכות. במצב של יכולת השתכרות נמוכה יחד עם אחוזי נכות בשיעור של 60% ניתן לתבוע ולקבל קצבת נכות כללית, ואם עקב המחלה יש פגיעה בעבודה ניתן להגיש תביעה להכרת במחלת מקצוע או הכרה בתאונת עבודה – אחוזי הנכות קובעים אילו קצבאות מגיעות למבוטח.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button