דום נשימה ביום

לבטח גם אתם שמעתם על תסמונת דום נשימה בשינה המתרחשת במהלך השינה בלילה, זו תופעה נפוצה יחסית באוכלוסייה והבעיה מוכרת בקרב הרופאים ויש מגוון טיפולים ופתרונות, בעיקר שינה עם מכשיר סיפאפ והתקן דנטלי ייעודי. יש תופעה נוספת שאינה מוכרת לרבים מהישראלים, הבעיה נקראת דום נשימה ביום, היא שונה מתופעת דום נשימה בשינה ויש כמה שיטות טיפול קונבנציונליות ואלטרנטיביות.

דום נשימה ביום

הסבר כללי על תופעת דום נשימה ביום

דום נשימה ביום הוא מצב המאופיין בהפרעות נשימה במהלך שעות היום, וגם במהלך המנוחה בשעות היום ניתן לשמוע את הנשימה והאנחות התכופות עקב קושי לנשום. הסובלים מהתופעה נאלצים לשאוף אוויר באופן תכוף והנשימות שלהם קצרות ומהירות, ומי שמביט מהצד עשוי לחשוב כי החולה מנסה להריח דבר מה. החולים מנסים לנשום רגיל אך הנשימה שלהם אינה סדירה, הם פותחים את הפה כדי לנסות ולהחדיר כמה שיותר אוויר לריאות, הנשימה שלהם כרוכה במאמץ רב ומידי פעם הנשימה נעצרת ורק לאחר שאיפה ארוכה היא מתחדשת.

התופעה של דום נשימה ביום משפיעה על איכות החיים והתפקוד היומי. החולים נמנעים מפעילות ספורטיבית בגלל קשיי הנשימה והמאמץ הכרוך בכל נשימה, הם עלולים להימנע ממפגשים חברתיים ומפעילויות שונות כמו צפייה בקולנוע בגלל הנשימה הכבדה והרעשים הנלווים למאמץ, ובנוסף הם נשמעים בשיחות הטלפון כאילו הם אחרי ריצה ארוכה ומהירה.

יש המכנים את התופעה בשם דום נשימה מעורב, מאחר והמצב הרפואי נוצר משילוב של דום נשימה מרכזי וחסימתי במהלך שעות הערות, ולרוב סובלים מתסמיני דום נשימה גם במהלך השינה בלילה. התופעה מאפיינת בעיקר בעלי משקל עודף, לעיתים חולים בתסמונת זו בגלל גנטיקה ותורשה, והחולים נמצאים בקבוצת סיכון למחלות קשות כמו שבץ מוחי, גידול במוח, מחלות לב וכלי דם. בנוסף, החולים חשופים גם למעורבות גדולה יותר בתאונות דרכים ובתאונות עבודה.

האם יש הבדל מדום נשימה בלילה?

ההבדל העיקרי בין דום נשימה בלילה לדום נשימה ביום הוא שכיחות התופעה באוכלוסייה. תסמונת דום נשימה בשינה היא תופעה נפוצה וכ-4% מהגברים וכ-2% מהנשים מהאוכלוסייה הכללית הבוגרת סובלים ממנה, בדרך כלל סובלים מהבעיה בשנות ה-40 או ה-50 לחיים. תסמונת דום נשימה בשינה מסכנת את חיי החולה, גורמת לישנוניות בשעות היום ופוגעת בתפקודי האדם, התסמונת עלולה לגרום למחלות קשות כמו שבץ ויתר לחץ דם, וברוב המקרים החולים סובלים גם מנחירות חזקות בלילה המהוות מטרד לשאר בני המשפחה.

דום נשימה ביום נחשב לבעיה חמורה בגלל התסמינים המוכרים והסיכונים הקיימים. עקב הקושי לנשום אוויר במהלך היום ובגלל הפסקות הנשימה המרובות בשעות הערות, רבים מהחולים סובלים מעייפות ומתשישות מוגברת לכל אורך שעות היום, מצב זה מעמיד אותם בסכנות רבות והחולים מתקשים לנהל שגרת חיים רגילה.

הבדל משמעותי בין דום נשימה בלילה לדום נשימה בשעות היום טמון גם בסיבות לבעיה הרפואית ובתסמינים. חשוב לציין כי אדם מבוגר נושם 16-12 נשימות בדקה, האוויר נשאף לתוך הריאות במשך שתי שניות בערך, ולאחר הפסקה של שנייה אחת האוויר ננשף החוצה מהריאות לאיטו. כאשר מבחינים בקצב נשימה המגיע ל-30 עד 40 נשימות בדקה (במנוחה וללא מאמץ גופני) יש לבדוק מה מפריע לתהליך הנשימה ולהציע טיפול מתאים. 

דרכי טיפול קונבנציונאליות

הטיפול הקונבנציונלי לחולים המאובחנים בבעיית דום נשימה ביום דומה יחסית לטיפול המוצע לחולים המאובחנים בתסמונת דום נשימה בשינה. לאחר אבחון מקצועי ומעמיק הרופא בדרך כלל ימליץ על שימוש במכשיר ייעודי כמו מחולל חמצן, יש מכשירים ניידים וקומפקטיים שקל לקחת בתיק קטן לכל מקום. כאשר חווים את תסמיני הבעיה מפעילים את מחולל החמצן וניתן להרגיע את הנשימה ולספק את כמות האוויר והחמצן הנחוצה לנשימה תקינה.

אם סובלים גם מנחירות קשות בלילה ומהפסקות נשימה מרובות במהלך השינה, הרופא ימליץ על מכשיר סיפאפ, עם זאת יש להסתגל לשינה עם מסיכה על האף והפה, נדרשת תקופת הסתגלות, ואם החולה לא מצליח לישון עם המסכה הרופא יכול להמליץ על התקן דנטלי ייעודי או במקרים חמורים על ניתוח.

דרכי טיפול אלטרנטיביות

  • הפסקת עישון.
  • הפחתת משקל.
  • טכניקות הרפיה ונשימה.
  • שינוי תזונתי.
  • דיקור סיני.
  • טיפול נטורופתי טבעי, בעיקר צמחי מרפא ותוספי תזונה.
  • תוכנית אימון אישית לשילוב פעילות גופנית המשפרת את המצב.

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

מניעת דום נשימה בשינה

תסמונת דום נשימה בשינה, המוכרת גם בשם אפניאה (Sleep Apnea), היא ההפרעה הנשימתית הנפוצה ביותר הקשורה לשינה. התסמונת מופיעה אצל 4-2% מהאוכלוסייה בגיל הביניים. הפרעת

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

שינוי גודל גופנים
ניגודיות