הפרעות שינה אצל נשים

שינה טובה בלילה נחוצה לתפקוד תקין בשעות היום ולהרגשה טובה, פיזית ונפשית כאחד. לכן, כדאי לדעת כי הפרעות שינה הן תלונה שכיחה בקרב נשים וגברים בגילאים השונים, ויש סיבות שונות שגורמות לתופעה הנפוצה. כמו כן, הפרעות שינה אצל נשים נפוצות יותר בהשוואה לשיעור ההפרעה אצל גברים, כך לדוגמה נשים סובלות פי 1.4 מהפרעת נדודי שינה (אינסומניה) מגברים. המומחים של היי מדיקל הכינו עבורכן מדריך בנושא הפרעות שינה והקשר לשינויים הורמונליים בנשים, עם טיפים ודרכי טיפול יעילות.

 

האם נשים סובלות יותר מהפרעות שינה?

מחקר שהתפרסם לאחרונה בארה"ב הפתיע את הרופאים והחוקרים לאחר שהתגלה כי נשים סובלות יותר מהפרעות שינה לעומת הגברים. כדאי לדעת כי מחקרים קודמים הסתמכו על בדיקות שנערכו במעבדות השינה ברחבי ארצות הברית, אך רוב הנבדקים היו גברים, ורק בשמת 2007 החלו מחקרים העוסקים בנושא הפרעות שינה אצל נשים.

על פי המחקר החדש עולה כי כמעט 66% מהנשים בארה"ב סובלות מהפרעות כמו נדודי שינה ובעיות שינה אחרות, לפחות פעמיים בשבוע, ומחצית מהנשים הסובלות מהפרעות שינה התלוננו כי הן קמות בבוקר עייפות וחסרות מרץ.

 

מה הסיבות שנשים סובלות יותר מהפרעות שינה?

החוקרים טוענים כי נשים סובלות מהפרעות שינה יותר מגברים בעיקר בגלל השינויים ההורמונליים שגופן חווה, במיוחד בהגיען לגיל המעבר, אך גם בגיל ההתבגרות. הסיבות העיקריות להבדלים בשכיחות הפרעות השינה בין נשים לגברים הן:

שינויים הורמונליים

הרמות של הורמוני המין, בעיקר אסטרוגן ופרוגסטרון, משתנות במהלך המחזור החודשי ומשפיעות על איכות השינה אצל נשים. הורמון האסטרוגן משפיע על מתווכים עצביים הקשורים לוויסות השינה בעוד פרוגסטרון ידוע באפקט ההרגעה שלו. השינויים ההורמונליים משפיעים על תזמון השעון הביולוגי הפנימי שקיים אצל כל אישה.

הריון

נשים רבות מדווחות על הפרעות שינה בתקופת ההריון, זו תופעה שכיחה ומוכרת, בעיקר בטרימסטר השלישי. בתקופת ההריון הבטן גדולה ומפריעה לתנוחות שינה שונות, העובר והרחם מפעילים לחץ על שלפוחית השתן לכן הנשים נאלצות לבקר בשירותים גם בלילה, ובנוסף לא מעט נשים סובלות מצרבת המקשה עליהן לישון. בתקופה ההריון יש נשים הסובלות מתסמונת הרגליים חסרות המנוחה ומהפסקות נשימה בזמן השינה בלילה, אלו תופעות שמשפיעות על איכות השינה אצל נשים.

טיפול בתינוק

נשים לאחר לידה מתקשות לישון כל הלילה ובאופן רצוף מאחר ועליהן לטפל בתינוק או בילד הקטן. לאחר תקופה ממושכת בהן הנשים לא יכולות ליהנות משנת לילה רציפה – דפוסי השינה שלהן משתנים לכן נשים רבות מתלוננות על הפרעות שינה.

גיל המעבר

ידוע כי נשים המגיעות לגיל המעבר חוות הפרעות שינה, גלי חום, הזעה בלילה ועוד. בגיל המעבר גובר הסיכון אצל נשים גם לתסמונת דום נשימה בשינה, ואחד התסמינים של התופעה השכיחה יחסית הוא נדודי שינה.

מתח נפשי ודיכאון

נשים הן רגישות יותר מגברים לכן הן נוטות ללחץ נפשי ולמצבי דחק וסטרס יותר מגברים. מצבי לחץ, מתח ודיכאון משפיעים על איכות השינה. ידוע כי השכיחות של הפרעות נפשיות כמו דיכאון וחרדה גבוהה יותר בהשוואה לגברים.

עומס יומיומי

רוב הנשים חיות תחת עומס רב ויומיומי בחייהן, עליהן לשלב בין עבודה וקריירה לבין זוגיות, טיפול בילדים, בישולים, ניקיונות ועוד, והעומס עלול לגרום לתופעה של הפרעות שינה.

 

הכירו את סוגי הפרעות השינה השכיחות ביותר אצל נשים

יש מגוון הפרעות שינה אצל נשים, ההפרעות השכיחות ביותר הן:

נדודי שינה (אינסומניה)

נשים רבות סובלות מתופעת נדודי שינה בהריון, התופעה שכיחת בקרב הנשים לא רק בהריון אלא גם בגיל מבוגר. יש לציין כי שיעור הנשים שמתלוננות על נדודי שינה וכמובן קושי להירדם הוא פי 1.4 מגברים. יש חוקרים הטוענים כי שיעור הנשים גדול פי 2 ולמעלה מכך בהשוואה לגברים. יש מגוון גורמים לאינסומניה, ואחת התופעות השכיחות היא נדודי שינה בהריון בגלל לחץ, שינויים הורמונליים, קושי להירדם בגלל הבטן ותכיפות הביקור בשירותים ועוד. נדודי שינה בגילים אחרים אצל נשים נובעים משינויים הורמונליים, מתח והפרעות נפשיות כמו דיכאון וחרדה, מחלות, תרופות, שינויים בחדר השינה, תזונה לקויה, עישון וצריכת אלכוהול מוגברת לפני השינה ועוד.

תסמונת הרגליים חסרות המנוחה

תסמונת הרגליים חסרות המנוחה (RLS) מהווה את אחת הסיבות המרכזיות להפרעות שינה. התסמונת גורמת לכאבים ברגליים בזמן מנוחה, לרבות בזמן השינה בלילה, ורק כאשר האישה מניעה את הגפיים וגפה הכאבים חולפים. הכאב בלילה גורם לנשים להתעורר והן חייבות להניע את הרגליים כדי להקל על הכאב, אך היקיצות והתנועה להקלה על הכאב פוגעות באופן משמעותי באיכות השינה. התסמונת מהווה גורם גם לתופעת נדודי שינה בהריון והיא מופיעה אצל כ-20% מהנשים בטרימסטר השלישי להריון, בדרך כלל בגלל אנמיה.

דום נשימה בשינה

תסמונת דום נשימה בשינה היא מחלה שכיחה אצל נשים וגברים כאחד. התסמונת גורמת לתחלואה גבוהה ועלולה לגרום לשבץ מוחי, יתר לחץ דם, למחלות לב וכלי דם ולבעיות בריאותיות קשות וחמורות נוספות. נשים המאובחנות עם דום נשימה בשינה נמצאות בסיכון מוגבר למעורבות בתאונות דרכים ובתאונות עבודה.

ישנוניות יתר במשך היום (היפרסומניה)

ישנוניות יתר בשעות היום היא הפרעה נוירולוגית שכיחה יחסית אצל נשים, הבעיה באה לידי ביטוי ברצון עז להירדם במהלך שעות היום, ובדרך כלל יש הפרעות נוירולוגיות נוספות מהן האישה תסבול.

פרסומניה

כלל התופעות החריגות מסביב לשינה כגון: סהרוריות, הליכה מתוך שינה, חריקת שיניים בלילה, הרטבה, דיבור מתוך שינה, פחד לילה וכו'.

 

איך מטפלים בהפרעות שינה אצל נשים?

חשוב להדגיש כי הפרעות שינה אצל נשים פוגעות באיכות השינה שלהן ומגבירות תהליכים דלקתיים, סיכון להתפתחות של מחלות לב, שבץ מוחי ומחלות כלי דם. שינה לא איכותית ומועטה מביאה לעלייה בלחץ הדם, גורמת להשמנה, לסוכרת, לתחלואה גבוהה ולסטרס נפשי. קושי להירדם בגלל הפרעות שינה גורם לעלייה בייצוא הורמוני דלקת ולשינוי בתפקוד כלי הדם.

לאחר אבחון הגורמים להפרעות השינה אצל המטופלת ניתן להתאים עבורה טיפול אישי. הטיפול בהפרעות שינה מבוסס על השיטות הבאות:

  • טיפול תרופתי במינון ובתרופות בהתאמה לסיבות שהביאו להפרעת השינה אצל המטופלת. אם הסיבה להפרעות השינה היא נפשית ניתן להתאים טיפול באמצעות תרופות הרגעה, נוגדי דיכאון, מלטונין, תרופות שינה ועוד.
  • שינוי בהיגיינת ובדפוסי השינה כמו הקפדה על זמני שינה תקינים, תזונה נכונה והימנעות ממזון כבד לפני השינה, פעילות גופנית בשעות מוקדמות יותר ולא מאוחר, ויסות הטמפרטורה בחדר השינה וכו'.
  • טיפול התנהגותי קוגניטיבי בשילוב תרגילי הרפיה וחשיבה חיובית.
  • שינה עם מסכת סיפאפ אם הסיבה להפרעות השינה היא דום נשימה בשינה.
  • חינוך להרגלי שינה טובים יותר.
  • טיפולים מתחום הרפואה המשלימה.
  • תוספי תזונה מומלצים.

 

כמה חשוב לאבחן נכון הפרעות שינה אצל נשים?

יש מגוון סיבות להפרעות שינה אצל נשים בגילים השונים, לכן יש לעבור אבחון ראשוני אצל רופא המשפחה, האבחון מבוסס על תשאול ובדיקת הגליון הרפואי. בהתאם לצורך הרופא ימליץ על בדיקה במעבדת שינה, הבדיקה יכולה לגלות את הסיבות להפרעות השינה, למשל דום נשימה, נחירות ועוד. ניתן לעבור בדיקת שינה ביתית על ידי המומחים של היי מדיקל. אבחון מקצועי ומדויק של הגורמים מאפשר לגורמים המקצועיים להציע טיפולי מיטבי, יעיל ומותאם אישית.

לסיכום, הפרעות שינה נפוצות אצל נשים, הן נובעות ממגוון סיבות וגורמים, וללא אבחון וטיפול מתאים הנשים נמצאות בסיכון גבוה לתחלואה, לשבץ מוחי, להתפתחות הפרעות נפשיות, לפגיעה בתפקוד היומיומי ועוד.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button