דום נשימה בשינה

מה זה דום נשימה? Sleep apnea מה זה? מהם הגורמים לתסמונת דום נשימה בשינה? אילו סוגים קיימים? האם יש לתסמונת דום נשימה בשינה תסמינים מוכרים? כיצד מאבחנים את התסמונת? מהם גורמי הסיכון לתופעה של דום שינה? מהן דרכי הטיפול המומלצות כיום? המומחים של היי מדיקל, החברה המובילה המתמחה בשיווק מכשור רפואי לסיוע נשימתי ובביצוע בדיקת שינה ביתית הכינו מדריך בנושא דום נשימה בשינה.

 

מכשיר cpap

מה זה דום נשימה?

תסמונת דום נשימה בשינה, הנקראת באנגלית Sleep Apnea, היא הפרעת שינה המאופיינת בהפסקת נשימה במהלך השינה (אפניאה) או ירידה בנשימה היפופניאה (כלומר חסימה חלקית של מעבר האוויר) בזמן השינה, כאשר ההפרעה חוזרת על עצמה פעמים רבות במהלך השינה בלילה, לכן איכות השינה נפגעת ויש לכך השלכות רבות.

כדאי לדעת כי דום נשימה בשינה היא תופעה מוכרת ממנה סובלים כ-2% עד 4% מהאוכלוסייה, ובדרך כלל התופעה רווחת יותר בקרב גברים. חשוב לציין כי דום שינה הגורם לתופעות כמו הפסקות נשימה בשינה הוא מצב מסוכן החושף את האדם לסיכונים חמורים כמו עלייה בלחץ הדם, שבץ מוחי, התפתחות מחלות לב וקיים סיכון מוגבר למעורבות בתאונות דרכים ובתאונות עבודה בגלל עייפות וקשיי ריכוז.

 

מהם הגורמים לדום נשימה בשינה?

ידועים מספר גורמים לתסמונת דום נשימה בשינה, ואחת מהסיבות המרכזיות ביותר לתופעה היא השמנת יתר. אצל אדם שסובל ממשקל עודף מתחילה שקיעה של השומן בקירות הלוע וכך נגרם לחץ על הרקמות בצוואר. יש עוד מגוון גורמים לדום נשימה בשינה, כגון:

  • בסיס לשון שגורם לחסימה של דרכי האוויר העליונות.
  • חסימה של דרכי האוויר באף.
  • גנטיקה.
  • מבנה הלסת התחתונה ומיקומה ביחס ללסת העליונה.
  • שקדים מוגדלים (נפוץ אצל ילדים).
  • גיל (מעל 40).
  • צוואר עבה.
  • צריכה מוגברת של אלכוהול, במיוחד בשעות הערב ולפני השינה.
  • גודש באף.
  • עישון.
  • נטילת תרופות הרגעה או תרופות שינה.

בעולם הרפואה מקובל לאפיין שלושה סוגים של דום נשימתי:

 

דום נשימה חסימתי

באנגלית Obstructive Sleep Apnea, התופעה נגרמת בעקבות צניחת בסיס הלשון והחך הרך שגורמת לחסימת מעבר האוויר, ובגלל החסימה חווים הפסקת נשימה בשינה וחלה ירידה ברמת החמצן בדם, לכן ישנה יקיצה קצרה לצורך פתיחת מעברי האוויר וחידוש הנשימה, ולרוב הפעולה מלווה בנחירה. הפסקות נשימה בשינה נמשכות בדרך כלל כ-10 עד 30 שניות, ובמקרים חמורים ההפסקה ארוכה יותר ומגיעה עד לשתי דקות. אם סובלים מיקיצות רבות בזמן השינה הרי איכות השינה נפגעת וסובלים מעייפות גבוהה בשעות היום ומסיכון מוגבר לתאונות.

 

דום נשימה מרכזי

התסמונת נגרמת מפגיעה או מחוסר התפתחות של אזור מרכז הנשימה במוח האדם. דום נשימה מרכזי, באנגלית CSA, נובע מאי שליחת גירוי חשמלי לשרירי הנשימה בגלל פגיעה במוח או על רקע של אי התפתחות האזור בדרך כלל אצל ילדים קטנים. סוג זה של דום נשימתי נחשב לנדיר יחסית.

 

דום נשימה משולב

שילוב של דום נשימה חסימתי ודום נשימתי מרכזי.

לאחר שענינו על השאלה sleep apnea מה זה בואו נכיר את התסמינים העיקריים של דום נשימה בשינה.

 

דום נשימה בשינה תסמינים עיקריים

יש לתסמונת דום נשימה בשינה תסמינים מוכרים כמו נחירות עזות, הפסקת נשימה בשינה בתדירות גבוהה, יקיצות מרובות בזמן השינה ועוד. ייתכנו אצל אנשים המאובחנים עם דום נשימה בשינה תסמינים נוספים כגון:

נחירות חזקות – רוב אנשים שסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה נוחרים נחירות קולניות בזמן השינה בלילה, וגם הנשימות שלהם בשינה עלולות להיות קולניות ומאומצות.

השתנקות בזמן הפסקות השינה – השתנקויות במהלך הפסקות השינה המאפיינות את התסמונת נחשבת לאחד מהתסמינים המוכרים, לכן יש לעבור בדיקה שינה.

עייפות וישנוניות במהלך שעות היום – עקב השינה הלא טובה והיקיצות המרובות המטופל קם בבוקר עם תחושה כאילו הוא לא ישן דקה כל הלילה, לכן הוא עלול לסבול מעייפות מוגברת ומישנוניות במהלך שעות היום, וכתוצאה מכך הסיכון שלו להיות מעורב בתאונות דרכים או עבודה גבוה משמעותית, ובנוסף יש פגיעה בתפקודיו היומיומיים וביכולות הריכוז.

גרון יבש או כואב בבוקר – תסמיני דום נשימה בשינה כוללים בין היתר תחושה של גרון כואב או יבש לאחר היקיצה, התחושה חולפת מאליה לאחר כמה שעות.

קשיי ריכוז – רבים מהסובלים מדום נשימה בשינה חווים קשיי ריכוז וזיכרון בשעות היום.

כאבי ראש – יש תסמינים רבים לדום נשימה בשינה, רבים מהמטופלים מתלוננים על כאבי ראש בשעות הבוקר, כאשר כאב הראש חולף מעצמו לאחר כמה שעות.

רגזנות וכעס – עקב השינה הלא טובה עשויים לסבול מרגזנות יתר, מתחושות כעס ומהתפרצויות זעם.

חרדה או דיכאון – תסמונת דום נשימה בשינה עלולה להביא להתפתחות של הפרעות נפשיות כמו חרדה או דיכאון.

אין אונות וחוסר חשק מיני – התסמונת עלולה לגרום לבעיות של אין אונות אצל גברים, ובנוסף היא פוגעת בחשק המיני.

כמו כן, יש אנשים הסובלים מדום נשימה בשינה המתעוררים בתדירות גבוהה בלילה בגלל צורך עז להטיל שתן.

 

אבחון דום נשימה

כדי לאבחן דום נשימה בשינה יש לעבור תשאול ובדיקה גופנית על ידי רופא, ואם מתעורר חשד לדום נשימה בשינה הרופא ישלח את המטופל לבצע בדיקת שינה במכון או בבית.  ראוי לציין כי לתסמונת דום נשימה בשינה דרגות חומרה שונות, ובהתאם לכך מתאימים את הטיפול, ודרגה החומרה משפיעה גם על הזכויות במוסד לביטוח לאומי.

 

דרגות החומרה של דום נשימה בשינה הן:

דרגה קלה – עד 5 הפסקות נשימה בכל שעת שינה – דום נשימה קל.

דרגה בינונית – 5-20 הפסקות נשימה בכל שעת שינה.

דרגה קשה – 21-40 הפסקות נשימה בכל שעת שינה.

דרגה חמורה – מעל 40 הפסקות נשימה בשעת שינה.

 

גורמי סיכון

להתפתחות דום נשימה בשינה סיבות וגורמים שונים, ואנשים שסובלים מדום נשימה חשופים לגורמי סיכון כגון:

  • לחץ דם גבוה.
  • שבץ מוחי.
  • התפתחות מחלות לב וכלי דם.
  • נחירות חזקות המפריעות לבני המשפחה.
  • סוכרת מסוג 2.
  • השמנת יתר.
  • מעורבות גבוהה בתאונות דרכים ועבודה.
  • נדודי שינה.
  • קשיי ריכוז.
  • ירידה בחשק המיני.
  • עצבנות.
  • תשישות ועייפות בשעות היום.

 

טיפול בדום נשימה בשינה

לאחר אבחון הרופא יתאים את הטיפול הנכון ביותר למטופל הסובל מדום נשימה. לתסמונת דום נשימה בשינה סיבות שונות לכן חייבים לעבור אבחון ולהתאים את הטיפול למצבו של החולה. בדרך כלל מתחילים בטיפול מניעתי (דום נשימה קל) המבוסס על שינוי באורח החיים כמו ירידה במשקל, הימנעות מעישון וצריכת אלכוהול, הימנעות מתרופות שינה או תרופות נוגדות חרדה, שינוי בתנוחות השינה והיגיינת שינה נכונה. בהתאם לצורך הרופא ימליץ על התקן דנטלי ייעודי וכיום הטיפול המומלץ מבוסס על מכשירי CPAP.

CPAP מזרים את האוויר באמצעות מסכה המולבשת על האף בזמן השינה, והאוויר מוזרם בלחץ חיובי ושומר על דרכי הנשימה העליונות פתוחות. אם לא מסתגלים לשינה עם מסכה על הפנים או לשימוש בהתקן דנטלי, הרופא יכול להמליץ על ניתוח UPPP המיועד במקור לטיפול בנחירות.

המדריך באדיבות המומחים של חברת היי מדיקל. חברתנו מתמחה ביבוא ושיווק מכשור רפואי לסיוע נשימתי, כולל מכשירי CPAP ומחוללי חמצן, ובנוסף אנחנו מציעים בדיקת שינה ביתית לאבחון דום נשימה בשינה דרגות חומרה שונות – בדיקת שינה בבית נוחה יותר ויש לנו הסדרים עם רוב קופות החולים.

 

 

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button