תרופות SSRI והשפעתן על שינה

לפי הערכות ארגון הבריאות העולמי יש למעלה מ-250 מיליון אנשים ברחבי העולם אשר סובלים מדיכאון בדרגה זו או אחרת. רבים מהאנשים שסובלים מדיכאון אינם פונים לטיפול למרות שיש תרופות יעילות ושיטות טיפול נוספות שיכולות לסייע להם. בין התרופות היעילות והמומלצות ביותר למצבי דיכאון ניתן למצוא תרופות SSRI. המומחים של היי מדיקל הכינו מדריך בנושא ועונים על שאלות כמו מה זה SSRI? למי התרופות מיועדות? ומה היתרונות והחסרונות של משפחת תרופות זו?

חשוב לציין כי המידע במדריך זה נועד לצורכי ידע  בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי אצל אנשי המקצוע. 

 

מה זה SSRI?

הטיפול בדיכאון מבוסס על שתי שיטות עיקריות – טיפול פסיכיאטרי או טיפול באמצעות תרופות, ובמקרים רבים נהוג לשלב בין שתי השיטות. יש תרופות שונות נגד דיכאון, ומשפחת תרופות SSRI נחשבת לטיפול התרופתי היעיל ביותר נגד תופעת הדיכאון.

באופן כללי, תרופות SSRI, ראשי תיבות של Selective Serotonin Reuptake Inhibitor, כלומר תרופות מעכבי קליטה חוזרת בררניים של סרוטונין, הן דור חדש יחסית של תרופות נוגדות דיכאון. למעשה, מדובר בקבוצה של תרופות המיועדות למצבי דיכאון, והתרופות מעכבות קליטה חוזרת של סרוטונין.  דאי לדעת כי תרופות ממשפחת SSRI נכנסו לשוק בסוף שנות ה-80 של המאה הקודמת, והתרופה הראשונה ממשפחה זו היא פרוזק. בתוך מספר שנים יצאו לשוק תרופות נוספות הפועלות בדרך דומה לפרוזק והן מעלות את רמת הסרוטונין במוח. העלאת כמות הסרוטונין במוח מפחיתה את תסמיני הדיכאון ובנוסף היא מפחיתה את החרדה.

 

 

ראוי לציין כי תרופות נוגדות דיכאון ממשפחת ה-SSRI כמו גם תרופות נוגדות דיכאון מסוגים אחרים פועלות בדרך דומה יחסית מאחר שהן מבוססות על העיקרון לוויסות רמת המוליכים העצביים במוח, כלומר מוליכים עצביים מסוג נוירו-טרנסמיטורים, למשל סרוטונין, דופמין ונוראדרנלין.

תרופות נוגדות דיכאון אינן חדשות בשוק התרופות הפסיכיאטריות, אך לעומת תרופות אחרות נגד דיכאון, תרופות SSRI נחשבות לאיכותיות ובעיקר לבטוחות יותר, ותופעות הלוואי שלהן פחות חמורות, על כן כיום הן מהוות את הפתרון המועדף לטיפול תרופתי נגד דיכאון.

חשוב להדגיש כי יש לתרופות נוגדות הדיכאון סטיגמה בעייתית ולא מעט אנשים סבורים, שלא בצדק, כי התרופות משנות את האישיות ומשפיעות לרעה על האדם, ויש הסבורים כי תרופות מסוג זה משנות את המציאות.

בפועל, תרופות ממשפחת SSRI יעילות מאוד, הן בטוחות לשימוש, וכמו כל תרופה אחרת בשוק גם להן יש תופעות לוואי שכיחות שבדרך כלל מופיעות בתחילת הטיפול ולאחר מכן הן נעלמות. בתחילת הטיפול עלולים לסבול מתופעות לוואי קלות יחסית כגון: כאבי ראש, בחילות, כאבי בטן, הפרעות בתפקוד המיני, אי שקט כללי, הפרעות עיכול בעיקר ביציאות, הזעה, הפרעות שינה, עלייה במשקל, עצבנות, סחרחורת, מחשבות אובדניות ויובש בפה.

אחת הבעיות הקשורות לטיפול התרופתי עם תרופות נוגדות דיכאון הוא כאשר מפסיקים את הטיפול, ולעיתים עלולים לסבול מתופעת התמכרות לכדורים. לכן, אם נוטלים את התרופות לאורך זמן קיימת סכנה להתמכרות בדרגה כזו או אחרת ויש מטופלים אשר חווים גמילה מכדורים בדרך לא נעימה, לכן חשוב להפסיק את הטיפול באופן הדרגתי ויש לנהוג לפי עצת הרופאים והפסיכיאטרים המומחים.

 

את מי משמשת משפחת תרופות SSRI?

משפחת תרופות SSRI נועדה למטופלים ולמצבים הבאים:

  • טיפול נגד מצבי דיכאון.
  • טיפול יעיל במגוון מצבי והפרעות חרדה.
  • טיפול בהפרעות OCD (הפרעה טורדנית כפייתית), לרבות פאניקה.
  • טיפול במצבי הפרעת חרדה כללית.
  • טיפול בפוביות שונות.
  • טיפול בהפרעת דחק פוסט טראומטית – PTSD.

הטיפול התרופתי באמצעות תרופות SSRI מתאים למטופלים צעירים, מבוגרים וקשישים. הטיפול מחייב מעקב קבוע אצל פסיכיאטר או רופא מטפל, ויש ליטול את המינון התרופתי בהתאם להמלצות המומחה. אלו תרופות מרשם ואין לקחת אותן ללא ליווי של רופא מומחה או פסיכיאטר.

הליווי המקצועי של רופא ו/או פסיכיאטר חשוב מאוד מאחר שיש מצבים שבהם חייבים להתאים את המינון בהתאם למצבו של המטופל, ואם הוא סובל מתופעות לוואי ניתן להחליף את התרופה או לשנות מינון. פעמים רבות הרופא נשנה את המינון התרופתי עד השגת שיפור במצבו של המטופל, בהתאם להפרעה ולבעיה ממנה הוא סובל, ותוך התייחסות לסימפטומים ולתופעות הלוואי שעליהם המטופל מדווח.

 

אילו כדורים משויכים למשפחה זו?

לאחר שהבנו מה זה SSRI ולמי מתאים הטיפול התרופתי בכדורים ממשפחת תרופות זו נגד דיכאון ומצבי חרדה, בואו נכיר את התרופות הנפוצות ביותר ממשפחה זו:

שם מסחרי פלואוקסטין (Fluoxetine) – תרופות ידועות ונפוצות כמו פרוזק, פריזמה, אפקטין ופלוטין. אלו תרופות פסיכיאטריות המעכבות ספיגה חוזרת של סרוטונין, ותרופת פרוזק הייתה הראשונה ממשפחת תרופות ה-SSRI. התרופה יצאה לשוק בסוף שנות ה-80 לאחר קבלת אישור לשיווקה על ידי ה-FDA, ותרופות ממשפחה זו משמשות בין היתר לטיפול נגד דיכאון קליני, OCD, פאניקה ובולימיה נברוזה.

שם מסחרי סרטרלין (Sertraline) – תרופות נוגדות דיכאון כגון: זולופט, לוסטראל, סרנדה וסרטרלין. התרופות מקבוצה זו מעכבות ספיגה חוזרת של סרוטונין, הן מיוצרות על ידי חברת התרופות פייזר ומיועדות בעיקר לדיכאון קליני, OCD, פאניקה, הפרעת חרדה חברתית או מוכללת, והן מתאימות לילדים ולמבוגרים.

שם מסחרי פלובוקסאמין (Fluvoxamine) – תרופות נגד דיכאון ומצבים נוספים כמו פלובוקסמין של חברת טבע, פבוקסיל.

שם מסחרי אסציטאלופראם (Escitalopram) – תרופות נוגדות דיכאון מוכרות כמו ציפרלקס ואסציטאלופרם (טבע).

שם מסחרי ציטאלופרם (Citalopram) – תרופות כמו רסיטל וציפרמיל. התרופות ממשפחת ה-SSRI משמעות לטיפול דיכאון קליני, פאניקה, חרדה חברתית, OCD, אגורפוביה. תרופות מקבוצה זו כלולות בסל הבריאות הממלכתי במדינת ישראל.

שם מסחרי פארוקסטין (Paroxetine) – תרופות נוגדות דיכאון כמו פרסיל, פרוקסט ופאקסט. אלו תרופות המיועדות לטיפול בהפרעת דיכאון, חרדה חברתית, פאניקה, הפרעה אובססיבית כפייתית, PTSD, חרדה מוכללת ובנוסף התרופות יעילות להפרעה דיספורית קדם וסתית ולטיפול בגלי חום והזעה בלילה, תופעות הקשורות לגיל המעבר.

 

השפעת תרופות אלה על איכות השינה

כדאי לדעת כי במסגרת הטיפול התרופתי בתרופות ממשפחת SSRI יש מטופלים המדווחים על תופעות לוואי כמו קשיי שינה. יש הפרעות שינה הנובעות כתוצאה מהטיפול בתרופות נוגדות דיכאון, לכן חייבים ליווי רפואי מקצוע, ויש לדווח לרופא או לפסיכיאטר על קשיי השינה כדי להתאים את המינון או להחליף תרופה.

התרופות נוגדות דיכאון ממשפחת ה-SSRI לרוב מתחילות להשפיע על המטופל רק לאחר 3 עד 6 שבועות לכן יש להתאזר בסבלנות וחשוב להישמע להנחיות הרופא. משך הטיפול התרופתי משתנה ממטופל למטופל, ובמצבים שבהם מדווחים על הפרעות שינה הרופא יבצע תשאול ובהתאם לצורך ישנה את המינון או שהוא ירשום מרשם לתרופה נגד דיכאון מסוג אחר.

אם המטופל מפסיק את הטיפול התרופתי בפתאומיות הוא עלול לחוות תופעות כמו גמילה מכדורים ויש לפנות לרופא כדי לקבל ייעוץ. כמו כן, קיימת נטייה לתופעה כמו התמכרות לכדורים ואם מפסיקים את הטיפול עשויים לחוות קשיי שינה ותופעות אחרות.

 

האם ניתן לשפר את השינה ולהמשיך עם הכדורים?

ניתן לשפר ולהשיג שינה איכותית במהלך הטיפול התרופתי, כל עוד מקפידים על המינון הנכון והוראות הרופא. אחת מתופעות הלוואי של תרופות נוגדות דיכאון היא אינסומניה, כלומר נדודי שינה וניתן להתאים טיפול לבעיה זו ולהמשיך עם הכדורים כדי להשיג את התוצאות הרצויות ולמנוע פגיעה באיכות השינה.

למידע נוסף הנכם מוזמנים לפנות למומחים של היי מדיקל.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button