תחושת ערפול בראש

מהי תחושת ערפול בראש? מה זה בדיוק ערפול מוחי? האם ערפול בראש נחשב למסוכן? כיצד תחושת ערפול בראש קשורה לאיכות השינה שלנו? איך התופעה משפיעה על חיי היום יום שלנו? איך מאבחנים את התופעה וכיצד מטפלים בתחושת הערפול בראש? המומחים של היי מדיקל הכינו מדריך בנושא.

 

מהי תחושת ערפול בראש?

מקובל להגדיר תחושת ערפול מוחי כתופעה שבה האדם מתקשה לחשוב באופן בהיר, להתמקד בפרטים, להתרכז ולהיות מודע לזמן ולסביבה. התופעה של ערפול בראש גורמת לקשיי ריכוז, עייפות נפשית, שכחה, אי יכולת להתמקד, מחשבות עכורות, עייפות יתר והתופעה עשויה לגרום גם למגוון הפרעות שינה.

אם סובלים מתחושת ערפול מוחי לאורך זמן התופעה עשויה להעיד על התפתחות הפרעות פסיכולוגיות כמו דיכאון, אלצהיימר ודמנציה, ויש לפנות לגורם מקצועי לצורך אבחון והתאמת הטיפול המיטבי, מאחר שאלו הפרעות ניווניות עצביות העלולות לגרום לפגיעה מוחית טראומטית.

ראוי לציין כי תחושת ערפול בראש נפוצה בין היתר בקרב אנשים המחלימים מקורונה. זו תופעת לוואי שכיחה יחסית שזכתה לכינוי "בריין פוג", כלומר ערפול מוחי, והתופעה עשויה להימשך זמן רב, לשבש את החיים ולפגוע ביכולות התפקוד היומיומי.

 

תחושת ערפול בראש

 

התסמינים העיקריים של תחושת ערפול בראש הינם:

  • בעיות שכחה וזיכרון (ערפול מוחי).
  • חולשה או סחרחורת בעמידה או בישיבה זקופה.
  • קשיי ריכוז ושמירת מידע.
  • קושי לקבל החלטות.
  • תחושת בלבול וחוסר התמצאות.
  • הפרעות שינה.
  • עייפות יתר.
  • בעיות קוגניטיביות שונות.

 

ממה נגרמת תחושת ערפול מוחי?

הגורמים העיקריים למצב של תחושת ערפול בראש הם:

חוסר איזון הורמונלי

פגיעה באיזון ההורמונלי מהווה את אחד מהגורמים העיקריים לתחושת ערפול בראש, בעיקר חוסר בהורמונים המיוצרים על ידי בלוטת התריס והורמונים המיוצרים על ידי בלוטת יותרת הכליה.

מחלות

ערפול בראש עשוי להיגרם כתוצאה ממחלות שונות כמו דליריום (בלבול חריף), דאבת, מחלת ליים, התאוששות מקורונה ועוד.

מחסור בוויטמינים ומינרלים

תזונה לקויה ולא מאוזנת עלולה לגרום לערפול בראש, בעיקר בגלל מחסור בוויטמינים מסוג B, C, D ו-K או עקב מחסור במינרלים כמו מגנזיום, ברזל, אבץ וסלניום.

תשישות יתר

עייפות יתר היא גורם מרכזי לתופעה של תחושת ערפול בראש, והעייפות הכרונית עלולה לגרום לתופעות נוספות כמו בעיות שינה וכאבי שרירים.

מתח נפשי

מתח נפשי כרוני גורם לערפול מוחי בגלל ההשפעה הרעה על תפקודי המוח והתפתחות בעיות קוגניטיביות נלוות.

תופעת לוואי של תרופות

יש תרופות שאחת מתופעות הלוואי שלהן היא תחושת ערפול בראש, בעיקר תרופות המיועדות לטיפול ארוך טווח בלחץ דם גבוה, כולסטרול, COPD ועוד.

התייבשות

כתוצאה מהתייבשות עלולים לסבול מערפול מוחי.

בעיות שינה

שינה איכותית מונעת מחלות, לכן הפרעות וקשיי שינה מגבירים את הסיכון לסבול מתחושת ערפול בראש, וללא שינה טובה ורציפה בלילה גובר הסיכון לתחלואה כמו דום נשימה בשינה, למעורבות גבוהה בתאונות דרכים ועבודה ולקשיי תפקוד במהלך שעות היום.

 

האם יש משהו מסוכן בערפול מוחי?

אנשים שסובלים מתחושת ערפול מוחי נמצאים בסיכון מוגבר מאחר שלרוב התופעה גורמת לעייפות יתר, בעיות שינה, סחרחורת וקשיים בתפקוד הקוגניטיבי. התופעה עלולה לגרום לפגיעה מהותית במספר תפקודים קוגניטיביים, לכן האדם עשוי לחוות קושי משמעותי בחשיבה, זיכרון, קבלת החלטות וכדומה. כמו כן, רבים מהאנשים שחווים ערפול בראש מתלוננים על בעיות שכחה, בלבול, אי יכול להתרכז ולחשוב, והפגיעה עשויה להיות קשה ולהשפיע לרעה על איכות חיי האדם ויכולות התפקוד שלו בעבודה, בנהיגה, בבית ועוד.

בנוסף לזאת, ללא שינה איכותית ובעקבות תסמיני הערפול בראש, האדם נמצא בסיכון מוגבר למעורבות בתאונות עבודה ודרכים.

 

באילו מצבים ערפול בראש מפריע?

התסמינים המוכרים של תחושת ערפול בראש משפיעים לרעה על האדם ויכולות התפקוד שלו. בין היתר התופעה מפריעה בריכוז ושמירת מידע, בזיכרון ובהתמצאות במרחב. כמו כן, ידוע כי ערפול בראש גורם לפעילות קוגניטיבית איטית מאוד, לחוסר מוטיבציה, לישנוניות יתר ולקשיים בקבלת החלטות ובפתרון בעיות.

למעשה, התופעה משפיעה על הערות של האדם והערפול המוחי גורם לפגיעה משמעותית בביצוע של רוב המשימות הקוגניטיביות שאדם נדרש לבצע בחייו.

 

איך ערפול מוחי קשור לשינה שלנו?

כפי שציינו, יש קשר בין תחושת ערפול לבין בעיות שינה, ורבים מהאנשים שמחלימים מקורונה מתלוננים על ערפול מוחי הכולל הפרעות שינה, בגלל השיבוש ברמת התודעה הכוללת במוח. קשיי השינה נחשבים לאחד מהתסמינים המוכרים של תחושת ערפול בראש, לכן יש לאבחן את הבעיה ולהתאים את הטיפול הנכון ביותר לגורמים לבעיה.

כדאי לדעת כי אין אבחון ספציפי לערפול מוחי, ובדרך כלל הרופא יבצע תשאול להערכת תפקודי המוח ולאבחון התסמינים. הטיפול מותאם לגורמים ולתסמינים, ולרוב הטיפול ישלב בין שיפור התזונה של האדם לבין פעילות גופנית מאוזנת, הפחתת מתח נפשי בחיים, שיפור השינה או טיפול בהפרעה שינה ממנה סובלים, שינוי תרופות בהתאם לצורך. אם התופעה נגרמת בגלל מתח מומלץ לעבור טיפול התנהגותי – קוגניטיבי.

למידע נוסף בנושא תחושת ערפול בראש ולהזמנת מכשור רפואי לסיוע נשימתי – אנא צרו קשר עם המומחים של חברת היי מדיקל!

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button