שקדים נפוחים והשפעתם על שינה סדירה

שקדי החך הנמצאים בגרון האדם הם זוג של איברי לימפה, הם מהווים חלק ממערכת השקדים בלוע ויש להם תפקיד חשוב במערכת החיסונית. לעיתים סובלים מתופעה של שקדים נפוחים, בדרך כלל בגלל דלקת, לכן נוצרת חסימה של מעבר האוויר בדרכי הנשימה העליונות. מהם שקדים נפוחים, האם התופעה מסוכנת, איך הם משפיעים על התפקוד בשעות הערות ובזמן השינה ואיך מטפלים בבעיה? המומחים של היי מדיקל הכינו עבורנו מדריך בנושא.

החסימה במעבר האוויר בגרון עלולה לגרום להתפתחות בעיות בריאותיות כמו קשיי נשימה, נחירות קולניות, יקיצות מרובות בזמן השינה, הפסקות נשימה בשינה ועוד. יש לציין כי תופעת השקדים המוגדלים והנפוחים נפוצה מאוד בקרב ילדים קטנים, בדרך כלל בטווח הגילים של 8-2 שנים.

 

מהם שקדים נפוחים?

השקדים הנמצאים בגרון האדם הם בפועל צבר של רקמה לימפתית, בדיוק כמו בלוטות הלימפה. אם השקדים אדומים ונפוחים סובלים בדרך כלל מדלקת בשקדי הלוע (Tonsils). כמו כן, יש ילדים ומבוגרים עם שקד שלישי הנקרא אדנואיד (Adenoid) שמיקומו בלוע האף. כתוצאה מדלקת השקדים גדלים ומתנפחים, כאשר הדלקת יכולה להתפתח ממקור ויראלי או חיידקי, בדרך כלל התופעה נגרמת בגלל דלקות ויראליות.

כתוצאה מהנפיחות בשקדים נוצרת חסימה של מעבר האוויר בגרון, והסימפטומים המרכזיים של התופעה, מעבר לשקדים האדומים והנפוחים, כוללים בין היתר קשיי בליעה, קשיי נשימה, נחירות, הפסקות נשימה בזמן שינה עמוקה ובמהלך שינה סדירה ועוד. בנוסף על כך, התופעה עלולה לגרום להתפתחות תסמונת דום נשימה (גם אצל ילדים), לכאבים בגרון, לבעיות ריכוז, לעייפות מוגברת בשעות הערות ואצל הילדים הבעיה עלולה לגרום להתפתחות איטית ולהיפראקטיביות.

 

האם זה מסוכן?

ברוב המקרים השקדים האדומים והנפוחים אינם מסוכנים לאדם והתופעה חולפת מאליה לאחר מספר ימים. אם סובלים מתופעת שקדים נפוחים כמה פעמים בשנה הרופא יכול להמליץ על ניתוח להסרת השקדים.

ברוב המקרים, כ-85% מהמקרים, הנפיחות בשקדים אינה חמורה והיא חולפת מאליה תוך 3 עד 7 ימים, גם ללא טיפול רפואי כזה או אחר.

 

האם התפקוד היומיומי מושפע משקדים נפוחים?

בהחלט כן. שקדים נפוחים גורמים לכאב לא נעים בגרון, לתחושת של חוסר נוחות, לקשיי בליעה, לקשיי נשימה ולהפרעות שינה. מאחר והבעיה משפיעה על איכות השינה בלילה, יש לכך השפעה משמעותית על התפקוד היומיומי. התופעה עלולה לגרום לבעיות ריכוז חמורות, לפגיעה בתפקוד היומיומי בעבודה, בלימודים, בבית ועוד, לחום גבוה, לעייפות מוגברת, לכאבי ראש, צוואר ואוזניים ולקשיים בפתיחת הפה ובשתייה.

 

האם השינה הלילה נהרסת עקב השקדים הנפוחים?

הכאב וחסימת מעבר האוויר בגלל השקדים הנפוחים משפיעים לרעה על השינה. התופעה משפיעה על שינה סדירה, היא פוגעת בכל מחזורי השינה, כולל מחזור של שינה עמוקה, ובנוסף סובלים מיקיצות רבות ומנחירות קולניות. לכן, לא רק השינה של החולה מושפעת מהשקדים הנפוחים אלא גם השינה של שאר בני המשפחה.

אם סובלים מקשיי נשימה בשינה ומסימפטומים העשויים להעיד על תסמונת דום נשימה בשינה – חשוב לעבור בירור רפואי במעבדת שינה, כיום ניתן להזמין בדיקת שינה ביתית מחברת היי מדיקל, הנכם מוזמנים לפנות לחברה למידע נוסף בנושא זה.

 

תוך כמה זה עובר?

ברוב המקרים הנפיחות בשקדים תחלוף תוך 3 עד 7 ימים, גם ללא טיפול. אם הבעיה אינה חולפת ובמצבים שבהם סובלים מהבעיה מספר פעמים בשנה, יש לעבור בדיקות מקיפות כדי לשלול בעיות חמורות, ובאמצעות בדיקת שינה ביתית ניתן לאשר או לשלול קיומה של תסמונת דום נשימה בשינה.

לסיכום, התופעה של שקדים נפוחים נפוצה מאוד, בעיקר אצל ילדים. יש לעקוב אחר הסימפטומים ובהתאם לצורך לפנות לבירור רפואי.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button