שינה לא רציפה

שינה לא רציפה היא תופעה שכיחה בקרב האוכלוסייה, ושם האבחנה בעברית הוא נדודי שינה, באנגלית Insomnia. נדודי שינה מוגדרים כמצב של שינה לא תקינה ורציפה בלילה, לכן המטופל סובל מעייפות מוגברת ומתפקוד לקוי במהלך שעות היום, ובנוסף הוא חשוף לתחלואה גבוהה ולפגיעה בתפקודי מערכות הגוף.
חשוב לציין כי נדודי שינה הם חלק מתופעת הפרעות השינה, ויש הפרעות שינה נוספות כמו הפרעות בתזמון השינה הקשורות בשעון הביולוגי הטבעי, הפרעות המתרחשות במהלך השינה בלילה וישנוניות יתר.
נשים וגברים הסובלים מנדודי שינה עלולים לסבול מתופעות ומהפרעות נוספות כמו קושי להירדם, יקיצה מוקדמת, שינה לא תקינה ועייפות מוגברת גם לאחר שינה ארוכה וסבירה. שינה לא רציפה אינה כוללת תופעות הנובעות ממחסור שינה, בדרך כלל בגלל נסיבות החיים כמו טיפול בבן משפחה חולה, שעות עבודה ארוכות במיוחד, בילוי עד לשעות הקטנות של הלילה וכו'.
שכיחות התופעה של שינה לא רציפה גוברת עם הגיל, ורבים מבני הגיל השלישי מתלוננים על נדודי שינה והפרעות שינה נוספות, כאשר שיעור הנשים הסובלות מהתופעה גדול פי 2 לעומת הגברים.

מה הגורמים לשינה לא רציפה?

שינה רציפה ותקינה נחוצה לכל אדם, גבר או אישה, בכל גיל. ידוע כי גוף האדם זקוק ל-8 שעות שינה בממוצע מידי לילה, אך יש לזכור כי לא מדובר בהמלצה בלבד אלא בצורך קריטי לתפקוד תקין של גוף האדם. הגוף שלנו פעיל פיזית וקוגניטיבית ללא הפסקה כמעט, בעיקר בשעות היום, וללא מספיק שעות שינה בלילה עלולים לסבול ממחלות קשות, מקשיי תפקוד ומבעיות נוספות.

הגורמים המרכזיים של שינה לא רציפה

סטרס ומתח נפשי – אירועים משמעותיים בחיים המלווים במתח נפשי כמו אובדן אדם יקר וקרוב ללב, פיטורים, גירושים, עומס רב בעבודה, תקופת מבחנים בלימודים וכו'. גם אירוע מרגש בעתיד הקרוב, לדוגמה חתונה, עלול לגרום לסטרס ולשינה לא תקינה
שינוי שחל בחדר השינה – החלפת מזרן ומיטה, שינוי בכמות האור הנכנס לחדר השינה, שינויי טמפרטורה, רעש מבחוץ, מעבר לבית אבות או לדיור מוגן, אשפוז ועוד.
צריכה/גמילה – מצבים של צריכה מוגברת או גמילה מקפאין, אלכוהול וניקוטין.
תרופות – יש תרופות הרגעה וכדורים נוספים המשפיעים על איכות ותקינות השינה בלילה, בדרך כלל תרופות פסיכיאטריות ותרופות המעוררות את מערכת העצבים המרכזית.
אינסומניה מילדות – בדרך כלל עקב הפרעות קשב וריכוז.
קשיי שינה בגלל מחלות – מחלות לב, מחלות נוירולוגיות. מחלות נפש, כאבים כרוניים, אסטמה ובעיות בריאותיות נוספות.
הפרעות בשעון הביולוגי – הפרעה בשעון הצירקדי עלולה להביא לשינה לא תקינה, לדוגמה אנשים שעובדים מתחת לאדמה ואינם נחשפים לאור יום.

מה התסמינים והסיכונים?

התסמינים העיקריים של שינה לא רציפה הם פגיעה בתפקוד היומיומי, עייפות ותשישות במהלך היום, ישנוניות, קשיי ריכוז, מצב רוח ירוד, מוטיבציה נמוכה, נטייה לתאונות עקב טעויות בשיקול הדעת, כאב ראש, הפרעות במערכת העיכול, מתח נפשי ותחלואה גבוהה.
חשוב לדעת כי תופעת השינה הלא רציפה נחקרה בשנים האחרונות והחוקרים גילו כי הבעיה מגבירה משמעותית את הסיכון לתחלואה גבוהה ולתמותה. אנשים הסובלים מהתופעה חשופים למחלות לב וכלי דם, מחלות ממאירות, סוכרת, השמנה ומחלות זיהומיות שונות.

איך מאבחנים?

האבחון מתחיל בבדיקה רגילה ולא פולשנית אצל רופא המשפחה או רופא מומחה. הרופא יבצע תשאול ובהתאם לתסמינים הוא ישלח את המטופל לבדיקה במכון שינה, וכיום ניתן לעבור בדיקה שינה ביתית באמצעות חברת היי מדיקל. לעיתים תוצאות האבחון מעידות על קיומה של תסמונת דום נשימה בשינה והטיפול המומלץ הוא שינה עם מסכת CPAP על הפנים, ובמקרים מסוימים הרופא ימליץ על מחולל חמצן.

מכשיר סיפאפ להשכרה או מכירה

 

 

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button