קשיי נשימה – מתי זה מסוכן?

קשיי נשימה יכולים לנבוע ממגוון רחב של סיבות ומצבים רפואיים, לכן במצבים מסוימים הרופאים עלולים להתקשות באבחון הבעיה ובמתן הטיפול הנכון. יש ישראלים רבים הסובלים באופן קבוע מקשיי נשימה, במצבים מסוימים מדובר במצב של קוצר נשימה, תחושה של מחסור באוויר ותחושת חנק. מאחר ומערכת הנשימה היא קריטית לתפקוד הגוף, במיוחד הלב והמוח, קשיי נשימה עשויים להפוך לסכנה אמיתית לחיי האדם ויש לבדוק מה גורם לקשיי הנשימה כדי לטפל בבעיה בזמן.

סוגים נפוצים של בעיות נשימה

קשיי נשימה עלולים להיות חריפים או כרוניים. יש סיבות מגוונות להתפתחות קשיי נשימה, כאשר הגורמים הנפוצים לקשיי נשימה חריפים הם תגובות לאלרגיה קשה, זיהומים בקטריאליים וזיהומים נגיפיים של דרכי האוויר והריאות, התלקחות של אסטמה חריפה (גנחת הסימפונות), חסימה פתאומית של דרכי האוויר לרוב עקב שאיפת גוף זר, תסחיף ריאתי, בצקת ריאות וטראומה.

קשיי נשימה כרוניים מתפתחים בהדרגה ולאורך זמן, הם עלולים לגרום לסיבוכים מורכבים וארוכי טווח. הסיבות העיקריות לקשיי נשימה כרוניים הן:

  • מחלת ריאות חסימתית (COPD).
  • חולשה או פגיעה בשריר הלב (קרדיומיופתיה).
  • התלקחות של גנחת הסימפונות.
  • מחלות הפוגעות ברקמה הבריאה של הריאה כדוגמת לייפת ומחלות אינרסטציאליות פיברוטיות נוספות.

המחלות הנפוצות ביותר שגורמות לקשיי נשימה קשים הן:

  • אסתמה (גנחת הסימפונות) – המחלה שכיחה בעיקר אצל ילדים, בעת התקף הנשימה מלווה בשריקות וצפצופים, עשויים להשתעל ושרירי הנשימה והחזה מתאמצים מאוד. ברוב המקרים משתמשים במשאף ייעודי כמו ונטולין כדי להקל על התסמינים ולהחזיר את הנשימה לסדרה.
  • מחלת ריאה חסימתית כרוניתמחלות כרוניות ממושכות הגורמות לתחלואה גבוהה וגם לתמותה. אלו מחלות כרוניות קשות הנוטות להחמיר עם הזמן, כאשר עישון מהווה את אחד הגורמים העיקריים למחלת ריאה חסימתית כרונית – COPD. הטיפול המומלץ כיום לחולים במחלת ריאה חסימתית הוא באמצעות מחולל חמצן נייח או נייד, במצבים מסוימים הרופא ימליץ על מכשיר סיפאפ או ביפאפ אך יש להסתגל לשימוש במסכת פנים.
  • נפחת הריאה (אמפיזמה) – המחלה גורמת לכליאת בועיות האוויר בריאה, לכן בית החזה משתנה עם הזמן ומאבד את צורתו הרגילה. המחלה גורמת לתחלואה נוספת כמו זיהום ריאתי, פגיעה בשריר הלב וסכנה להתפתחות אי ספיקת הלב.

באופן כללי קשיי נשימה עלולים להתפתח מסיבות שונות ומגוונות, כדוגמת אלרגיה, מחלות ריאה, נגיפים ועוד. יש מצבים בהם ניתן לשפר את איכות האוויר בסביבת האדם כדי להקל על קשיי הנשימה שלו. חשוב לאבחן את הסיבות לקשיי הנשימה מהם סובלים כיוון שהבעיה עלולה להחמיר ולהוביל להתפתחות מחלות קשות נוספות ולפגיעה משמעותית באיכות חייו של האדם. אבחון קשיי נשימה מחייב בדיקות שונות כדי לאבחן היטב את המחלה ממנה סובלים, בהתאם לממצאי האבחון הרופא יכול להמליץ על שיטת הטיפול הנכונה, למשל מחולל חמצן נייד להעשרת האוויר ולהקלה על תהליך הנשימה.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button