קשיי נשימה בלילה

קשיי נשימה המתרחשים בעת שכיבה במאוזן הם תופעה נפוצה יחסית באוכלוסייה, ולרוב סובלים מהבעיה כתוצאה מקוצר נשימה, תסמינים של בעיות רפואיות אחרות כמו אי ספיקת לב או בצקת בריאות ומסיבות נוספות. בתקופת הקורונה רבים סובלים מהתופעה של קשיי נשימה בשכיבה, התופעה גורמת לתחושת מחנק מפחידה והתופעה משפיעה מיד על המוח עקב המחסור בחמצן ובגלל עלייה משמעותית ברמת החמצן הדו פחמני. לכן, במצבים קיצוניים עלולים לחוות תסמינים קשים כמו בלבול, עור בגוון כחלחל, חוסר שקט ואפילו התנהגות תוקפנית.

סיבות לקשיי נשימה בלילה

ישראלים רבים פונים לרופאים שלהם בגלל קשיי נשימה בלילה, במיוחד בשנה האחרונה עקב התפרצות נגיף הקורונה. קשיי נשימה בשכיבה נובעים מסיבות שונות ומגוונות, התופעה נפוצה בקרב כל הגילים, לא רק אצל מבוגרים בני גיל הזהב.

הסיבות העיקריות שעלולות לגרום לקשיי נשימה בלילה ובשכיבה הן:

  • מחלת ריאה חסימתית (COPD) 
  • זיהום בקטריאלי הגורם לפגיעה בדרכי האוויר ובריאות
  • תגובה אלרגית עקב חשיפה לחומר מסוים במהלך השינה או לפני השינה
  • אסתמה קשה
  • קרדיומיופתיה ומחלות הטרוגניות הפוגעות בשריר הלב
  • מחלות אינטרסטיציאליות פיברוטיות
  • תסמונת דום נשימה בשינה
  • חסימה או הפרעה של דרכי הנשימה העליונות
  • מתח, התקף חרדה ולחץ נפשי
  • מחלות לב וכלי דם
  • נפחת הריאות
  • ברונכיטיס

קשיי נשימה בלילה

מהן ההשפעות העיקריות של קשיי נשימה בשכיבה?

קשיי נשימה בשכיבה ובמהלך השינה בלילה עשויים להיות חריפים או כרוניים. קוצר נשימה חריף מתפתח במהירות ולרוב ללא התראה מוקדמת, זהו מצב מסכן חיים לכן חשוב לפנות מיד לרופא ואין להזניח טיפול בבעיה. 

כדאי לדעת כי קשיי נשימה בשכיבה עשויים לגרום לכאבים בחזה כאשר שואפים אוויר, ולרוב סובלים מנשימה קולנית המלווה בצפצופים, וגם אופי הנשימה משתנה באופן פתאומי, לכן חשוב לבדוק האם האדם המתלונן על קשיי נשימה סובל מכיחלון בשפתיים, ואם כן יש לפנות במהירות לסיוע רפואי.

כאשר סובלים מקשיי נשימה בשכיבה האדם מתאמץ כדי להחדיר אוויר לריאות, עליו לאמץ מאוד את שרירי בית החזה במטרה להגדיל את נפח בית החזה ולהחדיר כמה שיותר אוויר, וכך מאמצים גם את שרירי הצוואר, הנחיריים מתרחבים בכל נשימה ויש גם שינוי התנהגותי בגלל המצוקה של חוסר אוויר וקושי לנשום היטב. 

יש לציין כי אדם מבוגר נושם בדרך כלל 10 עד 12 נשימות בדקה, במצב רגיל וללא הפרעה. במצב רגיל שואפים פנימה אוויר במשך כשתי שניות, בשלב הבא יש הפסקה קצרה של כשנייה אחת ולבסוף נושפים את האוויר החוצה לאט ובהדרגה. אם קצב הנשימה מתגבר ומגיע ל-30 או יותר נשימות בדקה בזמן מנוחה ושכיבה, יש גורם המפריע לתהליך הנשימה הטבעי וחשוב לברר מה הבעיה ולהתאים טיפול מיטבי.

מהן דרכי הטיפול בקשיי נשימה בשכיבה?

קשיי נשימה בשכיבה נובעים מגורמים שונים ומגוונים, לכן חשוב לעבור אבחון יסודי ומקצועי על מנת להתאים את הטיפול הנכון, בהתאמה מדויקת לבעיה ממנה סובלים. לאחר סדרת בדיקות ניתן לגלות האם קשיי הנשימה בשכיבה נובעים מזיהום בקטריאלי או מחדירת עצם כלשהו למערכת הנשימה וניתן להתאים טיפול תרופתי או אחר. אם הבעיה נובעת מלחץ נפשי או חרדה, לרוב משלבים טיפול התנהגותי עם טיפול רפואי, בדרך כלל תרופות להקלה על התסמינים. 

למטופלים הסובלים מקשיי הנשימה בשכיבה בגלל בעיות חמורות כמו מחלות ריאה חסימתיות כדוגמת COPD, תסמונת דום נשימה בשינה, נחירות קשות ובעיות אחרות – הרופא לרוב יתאים טיפול המבוסס על שינה עם מסכת cpap (סיפאפ) כל הלילה, ויש להסתגל לשינה עם מסכה על הפנים. 

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button