צרידות אצל תינוקות

תינוקות רבים סובלים מצרידות, זו תופעה מוכרת ושכיחה הנגרמת בדרך כלל בגלל בעיה כלשהי במיתרי הקול. הצרידות עלולה להעיד על קיומה של מחלה או בעיה רפואית חמורה, לדוגמה סטרידור, לכן חשוב לקחת את התיק לרופא לצורך אבחון מקצועי. מהי צרידות אצל תינוקות ומדוע זה קורה? האם הצרידות אצל התינוק יכולה להשפיע על התפתחותו? איך מטפלים בתופעה? צוות המומחים של היי מדיקל הכין עבורכם מדריך בנושא צרידות אצל ילדים ותינוקות.

 

צרידות אצל תינוקות – למה זה קורה?

בדרך כלל הצרידות נגרמת בגלל בעיה במיתרי הקול, אך התופעה יכולה להעיד על מחלות ובעיות רפואיות חמורות. צרידות אצל תינוקות עד גיל שלושה חודשים חייבת להדליק אור אדום אצל ההורים מאחר והתופעה עלולה להעיד על בעיה רפואית חמורה. הצרידות אצל תינוק עד גיל 3 חודשים עלולה להעיד על בעיות כמו מום מולד, הפרעה בבלוטת התריס ועוד.

צרידות אצל ילדים קטנים נגרמת בדרך כלל לאחר בכי ממושך מאחר והבכי מאמץ את מיתרי הקול. הצרידות אצל ילדים גדולים יותר נובעת בדרך כלל מדלקת נגיפית. אם מאבחנים צרידות המלווה בקשיי נשימה אצל התינוק או הילד ברוב המקרים האבחון יהיה צרידות הנגרמת כתסמין מוכר של שיעול נבחני (סטרידור). תופעת השיעול הנבחני שכיחה אצל ילדים עד גיל 3 או 4.

חשוב להדגיש כי בכל מצב שבו הצרידות אצל התינוק מלווה בקשיי נשימה, קשיי בליעה ומאמץ לשאוף אוויר – יש להגיע מיד עם התינוק לטיפול רפואי. תסמינים אלה עשויים להעיד על אפיגלוטיטיס או על דלקת חיידקית במכסה קנה הנשימה, זהו מצב נדיר יחסית המהווה מצב של חירום רפואי. יש לציין כי צרידות משפיעה על איכות השינה של התינוק, ובכך גם על איכות השינה של הוריו.

 

איך זה קורה?

ברוב המקרים הסיבה לצרידות אצל תינוקות וילדים קטנים היא יבלות המופיעות על מיתרי הקול בגלל בכי מאומץ, צעקות וצרחות ממושכות, דיבר מרובה בטון גבוה וכו'. היבלות על מיתרי הקול נראות כמו פצעים קטנים, היבלות גורמות לפגיעה בהפקת הקול כיוון שהמיתרים אינם נסגרים היטב והם לא רוטטים כראוי.

הצרידות יכולה להעיד גם על מחלות רקע שונות או על מצב דלקתי במיתרי הקול. במקרים מסוימים הצרידות נגרמת בגלל מחלות אף אוזן גרון, הפרעות במערכת הנשימה, נזלת כרונית, פגיעה עצבית, גידולים שונים לרבות גידולים בבלוטת התריס, שיעול נבחני, בעיות שמיעה, קשיי הבנה ועוד.

בנוסף על זאת, בעיות כמו צרידות וכחכוח אצל ילדים יכולות להיגרם על רקע פסיכוסומטי, כאשר הילד משתמש בכחכוח כדי לקבל תשומת לב מהוריו.

 

האם צרידות אצל תינוקות יכולה להשפיע על ההתפתחות שלהם?

צרידות יכולה להיות מולדת או נרכשת. יש לאבחן את התופעה אצל תינוקות וילדים כדי לשלול בעיות רפואיות ולהתאים את הטיפול הנכון. במקרים מסוימים צרידות אצל ילדים ותינוקות מעידה על מחלות אף אוזן גרון, כולל בעיות שמיעה, גודש כרוני באף, נזלת כרונית, פוליפים על מיתרי הקול ועוד. ללא טיפול בזמן, הבעיה הרפואית ממנה הילד סובל שגורמת לצרידות עלולה להחריף ולגרום לנזקים משמעותיים יותר, לרבות הפרעה על התפתחות הילד.

 

איך מטפלים ולמי כדאי לפנות?

טיפול בבעיית צרידות בגיל הרך ואצל הילדים הבוגרים יותר מותאם לאחר אבחון על ידי רופא אף אוזן גרון או על ידי מומחה אחר, בדרך כלל קלינאי תקשורת. הטיפול יכול להיות מבוסס על אימון וחיזוק מיתרי הקול באמצעות טיפול בדיבור, הזרקה ישירות למיתר קול משותק או ניתוח. בנוסף, יש טיפול ביתי המבוסס על העשרת הלחות באוויר באמצעות מכשיר אדים, הימנעות מכחכוח, שינוי תזונתי בהתאם לצורך, שמנים אתריים כמו שמן אקליפטוס, הימנעות ממאמץ של מיתרי הקול ועוד.

 

סיכום

לסיכום, אם מאבחנים צרידות אצל תינוקות וילדים יש להגיע לאבחון מקצועי ולבדוק מה הגורמים לבעיה ואיזה טיפול מתאים לפתרונה. בנוסף על כך כדאי להזמין מכשיר אדים לחדרו של הילד ולהעשיר את הלחות כדי להקל על התסמינים ולאפשר לתינוק ולהוריו לישון טוב יותר.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button