צעקות מתוך שינה

ילדים ומבוגרים כאחד עלולים לסבול ממגוון הפרעות שינה, ואחת מהתופעות הנפוצות היא צעקות מתוך שינה, בילדות או בבגרות. בדרך כלל, התופעה של צעקות מתוך שינה אצל מבוגרים נובעת כביטוי לביעוטי לילה או להתכווצויות שרירים קשות המתרחשות במהלך השינה בלילה. מה זה בדיוק צעקות מתוך שינה וכיצד זה בא לידי ביטוי? האם התופעה מסוכנת לנו? האם ניתן לטפל בהפרעה שינה זו ולמי לפנות? המומחים של חברת היי מדיקל הכינו עבורנו כתבה בנושא.

 

צעקות מתוך שינה – איך זה בא לידי ביטוי?

חשוב לדעת כי הפרעת שינה מוגדרת כשיבוש של מהלך השינה התקין, ההפרעה יכולה לנבוע מגורמים שונים כגון: קשיים בהירדמות, קושי לשמור על רצף שינה, הפרעות נשימה בשינה, התנהגויות חריגות במהלך השינה ועוד. בדרך כלל הפרעות שינה מתחילות כבר בגיל הינקות, ובעיקר בשנה הראשונה לחייו של הפעוט. כאמור, אחת מהפרעות השינה השכיחות יחסית אצל ילדים ומבוגרים היא התופעה של צעקות מתוך שינה.

איש צועק למגפון

אם ילד או מבוגר סובל מתופעת צעקות מתוך שינה, היא באה לידי ביטוי כביעוטי לילה או כביטוי להתכווצויות שרירים במהלך השינה בלילה. ראוי לציין כי צעקות מתוך שינה מבוגרים נובעות בדרך כלל מהתכווצויות שרירים, כלומר חוסר במלחים ומינרלים כמו אשלגן ומגנזיום, או כביטוי להפרעת תנועה הנובעת מחוסר ויסות של דופמין.

בנוסף לזאת, צעקות מתוך שינה אצל מבוגרים עשויות להיות ביטוי לסיוטים ולביעוטי לילה כתוצאה מחוסר באיזון תרופתי במסגרת טיפול במחלות כרוניות שונות. צעקות מתוך שינה עשויות להעיד על התפתחות מחלות נוירולוגיות כגון: דמנציה, פרקינסון ומחלות ניווניות שונות.

 

מה הגורמים לצעקות מתוך שינה?

כאמור, צעקות מתוך שינה מבוגרים הן הפרעת שינה נפוצה יחסית, הגורמים העיקריים לתופעה זו הינם:

  • מחלות נוירולוגיות כמו פרקינסון, דמנציה ומחלות ניווניות.
  • חוסר איזון תרופתי בטיפול במגוון מחלות כרוניות.
  • ביעוטי לילה.
  • התכווצויות שרירים במהלך השינה בלילה (Sleep Leg Cramps).
  • שימוש בסמים ו/או צריכה מוגברת של אלכוהול לפני השינה.
  • הפרעת דחק פוסט טראומטית.
  • תופעות לוואי של תרופות מסוימות.
  • הפרעת REM.

 

האם ניתן לטפל בזה?

כדי לטפל בתופעת צעקות מתוך שינה יש לעבור בדיקת שינה במכון ייעודי, בהתאם להמלצות רופא המשפחה או רופא מומחה להפרעות שינה. כדאי לדעת כי ניתן להזמין בדיקת שינה ביתית מחברת היי מדיקל, ואנחנו מתמחים בבדיקה זו המתקיימת בבית המטופל, בסביבה המוכרת והנוחה לו ביותר.

יש להתאים את הטיפול באופן פרטי ועל פי תוצאות האבחון. אם הגורם לתופעת צעקות מתוך שינה אצל מבוגרים נובע מהתכווצויות שרירים הטיפול היעיל והנכון מבוסס על שינוי באורח החיים ושילוב פעילות גופנית קבועה וסדירה הכוללת מתיחות של שרירי הרגליים. אם הגורמים לתופעה נובעים מבעיה פסיכיאטרית יש לעבור אבחון אצל פסיכיאטר, ובדרך הכלל הטיפול יהיה בעזרת תרופות בשילוב טיפול התנהגותי קוגניטיבי. אם הגורם הוא מחלה או חוסר איזון תרופתי, יש לאתר את הגורם על מנת להתאים טיפול מיטבי ולהקל על המטופל.

 

האם זה מסוכן?

חשוב לדעת כי התופעה של צעקות מתוך שינה עשויה להעיד על מחלות נוירולוגיות או מחלות ניווניות, לכן אין להקל ראש בתופעה וחשוב לפנות לרופא המשפחה לצורך בדיקה, מעקב וטיפול.

 

האם מדובר בהפרעת שינה מסוכנת?

באופן כללי, הפרעות שינה מסוכנות לכל אדם מאחר והשינה נחוצה עבורנו לתפקוד תקין, למנוחה ולחידוש התאים. ההתעוררות בלילה תוך כדי צעקות עשויה להיות מפחידה ומאיימת לאדם עצמו ולבני משפחתו. לכן, צעקות מתוך שינה עשויות להעיד על מצב בריאותי בעייתי הדורש טיפול מתאים בזמן, במיוחד אם הגורם לתופעה הוא מחלה נוירולוגית או חוסר איזון תרופתי בעת קבלת טיפול במחלות כרוניות חמורות.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button