פצעי לחץ אצל קשישים

הופעתם של פצעי לחץ יכולה להיגרם מסיבות טכניות רבות, אבל בפועל הגורם העיקרי הוא חוסר תנועה והפעלת לחץ מתון על אזור מסוים בגוף. בקרב האוכלוסייה הקשישה, פצעי לחץ הינם יחסית נפוצים, בדיוק בשל מגבלות הניידות והקשיים הנלווים לגילאים מאוחרים יותר – עייפות, תשישות, מחלות, או הצורך בכיסא גלגלים או שכיבה ממושכת על מיטה.

פצעי לחץ אצל קשישים הינה תופעה יחסית נפוצה, ובאופן כללי אפשר לומר כי כל אדם רביעי אשר כבול למיטה או כיסא גלגלים סובל מפצעי לחץ. אך אפשר למנוע את הופעתם של פצעים אלו, פשוט חשוב להיות ערניים לגורמי הופעתם וההתמודדות עמם בפועל.

מזרן נגד פצעי לחץ

המורכבות של פצעי לחץ אצל קשישים

מאחר והאוכלוסייה המבוגרת יותר סובלת ממוגבלויות בתנועה באופן כללי, עייפות רבה, וקשיים להתמודד היטב מבחינה פיזית (ולעיתים גם נפשית) עם מכאובים, השפעתם של פצעי לחץ בגילאים מאוחרים תהיה ניכרת יותר מאשר בגילאים צעירים יותר. זוהי עוד סיבה קריטית לכך שיש לעשות כל מאמץ אפשרי בכדי למנוע את היווצרותם של פצעי לחץ בגיל השלישי.

 

מניעת פצעי לחץ אצל קשישים – תזוזה ותנועה

הדבר היעיל ביותר למניעתם של פצעי לחץ הוא לשמור על תנועה ותזוזה. מאחר ופצעי לחץ נוצרים בעקבות לחץ מתון על אזור מסוים בגוף, ללא האפשרות של סירקולציית דם תקינה, חשוב להקפיד ככל הניתן על פעילות פיסית.

ברמה הבסיסית ביותר, מדובר על שינוי תנוחת שכיבה או ישיבה כל מספר שעות. אך כמובן שגם הליכה, צעידה, ספורט או מתיחות ככל שניתן, ואפילו עיסוי של אזורי הגוף הרגישים ביותר לפצעי לחץ – הגב, הירכיים והישבן – יכול להקל באופן משמעותי. המעבר ממצבי שכיבה, ישיבה לעמידה או תנועה והפעלה של הגוף, יש בכך חשיבות אדירה בתהליכי המניעה.

 

מניעת פצעי לחץ אצל קשישים – מזרן המתאים לשכיבה ממושכת

לא כל מזרן יעיל ומתאים למצבים בהם אדם נאלץ בשכיבה ממושכת. מזרן לפצעי לחץ הינו מזרן בעל זרימת אוויר, המאפשר לעור לנשום ובכך גם מקל על הלחץ הנתון על אזור הגוף הפוגש במזרן. כמו כן, מזרנים מסוג זה מפזרים את הלחץ המופעל על אברי הגוף באופן טוב יותר, כך שכאשר ישנו פחות לחץ יורד הסיכוי להתפתחות פצעי לחץ.

גם על מזרנים ייעודיים אלו, חשוב להקפיד על תנועה ותזוזה, שינוי תנוחה וקימה ככל הניתן. פצעי לחץ אצל קשישים יכולים להתפתח גם על המזרנים האיכותיים ביותר, אפילו אם ייקח להם זמן רב יותר של שכיבה על מנת להיווצר. על כן חשוב לשלב בין מזרן יעיל למניעה, עם פעילות אקטיבית ככל הניתן – מינימליסטית ככל שתהיה.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button