פיברומיאלגיה והקשר שלה לשינה

מהי דאבת השרירים? פיברומיאלגיה מה זה? האם זו תסמונת או שפיברומיאלגיה היא מחלה נפשית? ממה היא נגרמת? איך מאבחנים? כיצד ניתן לטפל בבעיה? איך השינה מושפעת מפיברומיאלגיה? המומחים של היי מדיקל הכינו עבורנו מדריך בנושא. 

 

פיברומיאלגיה מה זה?

אנשים רבים שואלים לגבי פיברומיאלגיה מה זה, והאם זו מחלה נפשית או לא. לכן, כדאי לדעת כי המשמעות של פיברומיאלגיה, באנגלית Fibromyalgia, היא כאב מפושט במערכת השרירים וברקמת החיבור, ללא עדות לדלקת במפרקים. למעשה, זו תסמונת ראומטולוגית חדשה יחסית הנקראת בעברית דאבת השרירים, ומדובר בכאב כרוני מפושט במערכת השרירים. הכאב עשוי להופיע במקומות רבים בגוף האדם, ולרוב סובלים גם מעייפות, ממגוון הפרעות שינה ומפגיעה משמעותית ביכולות התפקוד היומיומי. הפגיעה עשויה להפריע גם לתפקוד המקצועי בעבודה, לתפקוד המשפחתי ולתפקוד החברתי.

לאחר שענינו על השאלה פיברומיאלגיה מה זה, כדאי לדעת כי התסמונת קיבלה הכרה בעולם הרפואה כתסמונת של כאב כרוני מפושט בשנות ה-90 של המאה הקודמת, למרות שניתן למצוא תיעוד מוקדם יותר לבעיה. התסמונת נפוצה בעיקר בקרב נשים, והן מהוות כ-80% מהחולים, ושכיחות המחלה באוכלוסייה הכללית היא כ-2%. בעבר הלא רחוק רבים כינו את התסמונת בשם מחלת היאפים ולא מעט רופאים התייחסות לתופעה בביטול וכאל כאבים שהאדם מדמיין, אך לאחר מחקרים עדכניים התגלה הקשר בין המחלה לבין שינויים בהולכה העצבית במוח האדם.

בשונה ממרבית המחלות הראומטולוגיות, דאבת השרירים אינה מוגדרת כמחלה דלקתית או אוטואימונית. נכון להיום, החוקרים עדיין אינם יודעים להצביע על הגורם המרכזי להתפתחות דאבת השרירים, אך מחקרים עדכניים מצביעים על רקע גנטי, לחץ נפשי ואירועים טראומתיים בחיים, ונמצא גם קשר למספר זיהומים, בדרך כלל זיהום ויראלי קשה.

 

כאבי פרקים - פיברומיאלגיה

 

על מה משפיעה פיברומיאלגיה?

חשוב להדגיש כי פיברומיאלגיה היא תסמונת כאב כרוני, והתסמונת משפיעה בעיקר על השרירים לכן סובלים מכאב מפושט בשרירים, באזורים שונים בגוף, ובנוסף סובלים מתשישות קשה וממושכת. התסמונת משפיעה על אזורי הגוף השונים וברוב המקרים חווים רגישות מוגברת באזורי הגוף השונים, ובנוסף חווים הפרעות שינה, קשיי ריכוז ופגיעה משמעותית וחמורה על חיי האדם. אנשים המאובחנים עם דאבת השרירים סובלים מכאב כרוני המשפיע על התפקוד שלהם בעבודה, במשפחה ובחברה, הם מתקשים ליהנות מחוויות שונות בחייהם, ובחלק מהמקרים האדם יחווה גם דיכאון, חרדות, לחץ נפשי ועוד.

לתסמונת פיברומיאלגיה יש תסמינים מוכרים כמו כאב כרוני הנמשך למעלה מ-3 חודשים, כאב מפושט בכל הגוף ובעיקר במערכת השרירים, בשלד ובמפרקים, ורבים מתלוננים על כאב כרוני מתמשך באזור הצוואר, הגב, הידיים והרגליים.

בתוך כך, התסמינים כוללים גם הפרעות שינה וקשיי הירדמות, תשישות מוגברת, קשיי ריכוז וזיכרון, כאבי ראש, סחרחורות, הפרעות במערכת העיכול ולעתים מתפתחים תסמיני דיכאון ו/או חרדה.

 

האם פיברומיאלגיה היא מחלה נפשית?

בעבר הלא רחוק היו רופאים שטענו כי דאבת השרירים היא מחלה נפשית לכל דבר ולמעשה מדובר בכאבים מדומיינים, ומסיבה זו התסמונת זכתה לכינוי מחלת היאפים. מחקרים עדכניים שנערכו בשנים האחרונות מצביעים על הפרעות נפשיות שונות העשויות להתלוות לפיברומיאלגיה, בדרך כלל חרדה או דיכאון, אך יש מקרים שבהם האדם סובל מהפרעות אחרות כמו פוסט טראומה או פאניקה.

לטענת החוקרים, אדם שסובל ממתח נפשי עלול לחוות חרדה, דיכאון ומצב רוח ירוד, ומאחר שגורמי דחק והפרעות נפשיות כמו חרדה ודיכאון גורמים להפרשת חומרים כימיים במוח האדם, התסמינים עשויים לבלבל ולעיתים מאבחנים אותם כמחלה נפשית ולא כדאבת השרירים.

כיום החוקרים והרופאים יודעים כי יש קשר ישיר בין פיברומיאלגיה לבין סטרס, לכן רבים מהחולים חווים דיכאון וחרדה, וההפרעה הנפשית מגבירה את עוצמת הכאב המפושט.

 

פיברומיאלגיה תסמינים ורמזים מקדימים

התסמין המרכזי של פיברומיאלגיה הוא כאב כרוני מפושט במערכת השרירים וברקמות החיבור, ולרוב מרגישים את הכאב בצוואר ובגב, כלומר לאורך עמוד השדרה, ובגפיים העליונות והתחתונות. התסמינים של דאבת השרירים יכולים להתפרץ בהפתעה וללא כל אזהרה מקדימה, כלומר התקף פיברומיאלגיה פתאומי, בדרך כלל בעקבות טריגר כמו אירוע טראומתי בחיים, לדוגמה בעקבות מעורבות בתאונת דרכים, נפילה קשה, פציעה באירועי איבה וטרור, ניתוח מורכב, זיהום או בגלל מתח נפשי (סטרס) מוגבר.

כדאי לדעת כי התקף פיברומיאלגיה עשוי לגרום לרגישות גבוהה לכל מגע ולחיצה על פני נקודות שונות בגוף, ובמקרים החמורים האדם סובל מכאב בגלל נגיעה קלה בגופו. בנוסף לזאת, התסמונת גורמת להפרעות שינה חמורות ורבים מתקשים להירדם בלילה או שהם סובלים מיקיצות רבות במהלך השינה, לכן השינה אינה איכותית וסובלים מעייפות מוגברת בשעות היום.

יש לפיברומיאלגיה תסמינים נוספים כמו כאבי בטן, נפיחות באזור הבטן בגלל מעי רגיש, קשיי ריכוז וזיכרון, מתן שתן מוגבר, כאבי ראש, סחרחורות, תסמיני חרדות ו/או דיכאון ועוד.

ישנם רמזים וסימנים מקדימים העשויים להעיד על התפתחות דאבת השרירים, למשל:

  • התקף פיברומיאלגיה בעקבות חשיפה לגורמי דחק.
  • הפרעות וקשיי שינה והירדמות.
  • תסמונת מפרק הלסת.
  • כאבי ראש כרוניים וסחרחורות.
  • דלקת מפרקים.
  • מחלות מעי.
  • הפרעות קוגניטיביות.
  • רגישות מוגברת למגע.
  • מצב רוח ירוד.
  • נפיחות ואדמומיות במפרקי הגוף.
  • ירידה לא מוסברת במשקל.
  • בדיקות דם שאינן תקינות.

לדאבת השרירים יש מגוון רחב של תסמינים, לכן יש לעבור בדיקות מקיפות לצורך הערכה רפואית מדויקת, בדרך של שלילת בעיות ומחלות אחרות. אם סובלים מהתסמינים המוכרים של התסמונת ובמיוחד מכאב מפושט הנמשך למעלה מ-3 חודשים ומתבטא בשני צידי הגוף, ובנוסף סובלים מרגישות גבוהה למגע בנקודות טריגר שונות בגוף – מומלץ לפנות לרופא.

ברוב המקרים פונים לרופא בגלל הכאבים והתסמינים האופייניים למחלה ולאחר הערכה רפואית קובעים האם סובלים מבעיה בריאותית כלשהי או מפיברומיאלגיה.

 

איך השינה שלנו מושפעת מפיברומיאלגיה?

על פי נתוני ארגוני הבריאות, כ-90% מהחולים המאובחנים עם דאבת השרירים סובלים מהפרעות שינה חמורות כתוצאה מהכאב המפושט. החוקרים גילו כי רוב החולים בתסמונת זו סובלים מתופעות נוספות ונלוות כמו תסמונת הרגליים חסרות המנוחה ו/או מתסמונת דום נשימה בשינה.

כפי שציינו, מחקרים עדכניים בנושא מצביעים על קשר ישיר בין פיברומיאלגיה ושינה, ורבים מהחולים המאובחנים סובלים מתשישות מוגברת בשעות היום בגלל שינה לא איכותית. הקשר בין פיברומיאלגיה ושינה הוכח מחקרית, ויש תקופות שבהן התקף פיברומיאלגיה יימשך מספר שבועות, לכו התסמונת גורמת לקשיים רבים, כולל קשיי שינה ויקיצו מרובות בלילה, בין היתר בגלל הכאב הכרוני המפושט, הרגישות למגע, בעיות במעי, תסמונת דום נשימה בשינה וכד'.

 

כיצד ניתן לטפל בפיברומיאלגיה?

שיטות הטיפול המומלצות מבוססות על טיפול תרופתי  או לא תרופתי:

  • פעילות גופנית.
  • הידרותרפיה.
  • תזונה נכונה ובריאה.
  • טיפולים מתחום הרפואה המשלימה כמו דיקור.
  • טיפול התנהגותי – קוגניטיבי.
  • מיינדפולנס.
  • דמיון מודרך או היפנוזה.
  • קנאביס רפואי.
  • משככי כאבים.
  • תרופות נוגדות דיכאון או נוגדות פרכוסים.
  • תרופות נוגדות אפילפסיה.

לסיכום, פיברומיאלגיה היא תסמונת מוכרת בעולם הרפואה וכיום יש שיטות שונות לטיפול בבעיה. התסמונת גורמת להפרעות שינה ולקשיי תפקוד, לכן חשוב לפנות לרופא ולעבור אבחון על מנת להתאים את הטיפול המיטבי.

*המידע המופיע בעמוד זה נועד לידע ככלי בלבד ואינו מהווה המלצה לפעולה כלשהי או תחליף לייעוץ רפואי.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button