פוסט טראומה (PTSD)

מה זה פוסט טראומה? מה גורם להתפרצות הפרעת דחק פוסט טראומטית (הלמת בעברית תקנית)? מה התסמינים המוכרים של פוסט טראומה? איך תדע האם אתה סובל מ-PTSD? מה הטריגרים לפוסט טראומה? כיצד מטפלים באנשים הסובלים מהתקף ומהפרעת דחק פוסט טראומטית? המומחים של היי מדיקל הכינו מדריך בנושא ועונים על השאלות הנפוצות שלכם.

 

מה זה PTSD?

רבים שואלים מה זה פוסט טראומה, או במילים אחרות מה זה PTSD? ובכן, הפרעת דחק פוסט טראומטית המכונה גם פוסט טראומה, באנגלית PTSD (Post Traumatic Stress Disorder), הינה בפועל תגובת דחק מתמשכת לאירוע טראומטי משמעותי שקרה במהלך החיים. בישראל יש אנשים רבים שחוו טראומה קשה ומשמעותית כתוצאה ממלחמות, תאונות, אירוע טרור, תקיפות מיניות ובגלל אירועים אחרים הנחשבים כמסכני חיים.

בפועל, לא כל אדם שחווה אירוע טראומטי בחייו יפתח סימפטומים פוסט טראומטיים, ורק כאשר האדם סובל מסימפטומים הנמשכים לתקופה ארוכה יותר מחודש לאחר האירוע יוגדר כאדם בעל הפרעת דחק פוסט טראומטית.

חשוב לציין כי על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי כ-8% מכלל האוכלוסייה בעולם סובלים מ-PTSD, כאשר 10% ממי שחווה טראומה חווה גם חלק משמעותי מהסימפטומים של פוסט טראומה. להפרעת פוסט טראומה תסמינים מוכרים שונים ומגוונים, ואנחנו נרחיב עליהם בהמשך המדריך. כדאי לדעת כי ההפרעה יכולה להופיע בכל גיל ואצל כל אדם, גבר או אישה, כאשר ידוע כי PTSD נפוץ יותר במדינות כמו ישראל כתוצאה מהשתתפות במלחמות, מבצעים בשירות הצבאי ומעורבות בפיגועים ומעשי איבה וטרור, ומסיבה זו יש המכנים את ההפרעה בכינוי הלם קרב.

 

פוסט טראומה

 

להפרעת פוסט טראומה תסמינים רבים המתפתחים בעקבות אירוע שנחווה כאירוע מסכן את השלמות הפיזית ו/או הנפשית של האדם. התסמינים של פוסט טראומה יכולים להופיע מיד לאחר האירוע הטראומתי, לאחר מספר שבועות או חודשים, ובמקרים מסוימים הם יופיעו רק לאחר מספר שנים.

אדם שמאובחן עם PTSD חווה את האירוע שוב ושוב, או שהוא עושה הכול כדי להימנע מלחשוב על האירוע הטראומתי ולעיתים האדם יהיה במצב של דריכות תמידית. התגובה הפוסט טראומטית עשויה להיגרם בגלל טריגרים כמו ריח, צליל מסוים, מקום שבו חל האירוע, טון דיבור ועוד.

חשוב לציין כי PTSD משפיעה על היבטי חיים רבים, ואנשים מאובחנים עם הפרעת דחק פוסט טראומטית לרוב יתקשו בפעילויות הקשורות לתעסוקה, מפגשים חברתיים ומשפחתיים, זוגיות ועוד.

 

ממה עלולה להיגרם פוסט טראומה?

פוסט טראומה מופיעה בעקבות אירוע טראומטי בחיי האדם, לאחר חשיפה או עדות לאירוע או אירועים הקשורים למוות או לאיום במוות, לפציעה חמורה ומסכנת חיים, לפגיעה בשלמות הגוף או גופם של אחרים, ולאירועים שבהם חשים אימה קיצונית, פחד מוחשי ממוות וחוסר אונים.

בתגובה לאירוע הטראומטי האדם עלול לפתח תסמינים חודרניים ופלאשבקים, כולל דיסוציאציה, מצב רוח ירוד, עוררות גופנית מוגברת לטריגרים המזכירים את האירוע הטראומטי, הימנעות התנהגותית ועוד.

לאחר שענינו על השאלה מה זה PTSD, חשוב לציין כי הרופאים מגדירים PTSD כהפרעה כרונית, אך כיום יש מגוון טיפולים פסיכולוגיים ופסיכיאטריים הנחשבים כיעילים מאוד, כולל טיפול תרופתי.

באופן כללי, הגורמים המרכזיים להתפתחות PTSD הם:

  • חשיפה לאירוע מסכן חיים, כאשר האדם חווה התנסות ישירה באירוע טראומתי כלשהו (למשל שוד אלים, מלחמה, תאונת דרכים קשה, תקיפה מינית, לידה, שריפה, שיטפון ועוד).
  • חשיפה לעדות בגוף ראשון לאירוע טראומטי שאדם אחר חווה.
  • פציעה קשה במלחמה, אירוע איבה, תאונה או מקרה אלימות.
  • אלימות או תקיפה מינית.
  • חשיפה חוזרת ונשנית לטראומות, למשל רופאים בחדר מיון, מתנדבי ארגון זק"א, שוטרים, חיילים בשדה קרב וכד'.
  • זיכרונות חוזרים וחודרניים מאירוע טראומתי בחיים.
  • חלומות חוזרים על האירוע שגורמים למצוקה.
  • פלאשבקים (תגובות דיסוציאטיביות) מהאירוע הטראומתי.
  • חשיפה לגורמים פנימיים או חיצוניים המסמלים ומזכירים את האירוע הטראומתי.

 

תסמינים של פוסט טראומה

להפרעת פוסט טראומה תסמינים רבים ושנים. נהוג לחלק את התסמינים של PTSD ל-4 קבוצות ראשיות בדרך הבאה:

תסמינים חודרניים – האדם חווה את האירוע הטראומתי שוב ושוב בעקבות סימפטומים חודרניים, ובאמצעות זיכרונות ו/או פלאשבקים, ולעיתים גם בסיוטי לילה.

תסמינים של עוררות יתר – הסימפטומים באים לידי ביטוי בתופעות כמו הפרעות שינה, בעיקר אינסומניה (נדודי שינה), ובשעות היום סובלים מדריכות יתר.

תסמינים המנעותיים – האדם מנסה ככול יכולתו להימנע ממחשבות על האירוע הטראומתי שהוא חווה, ובנוסף הוא ינסה להימנע ממקומות ו/או מאנשים שקשורים לאירוע הטראומתי.

תסמיני קוגניציה ושינוי במצב הרוח – התסמינים כוללים האשמה עצמית, רגזנות יתר, תוקפנות, אימפולסיביות, מנעד מצומצם של רגשות ועוד.

בנוסף לתסמינים שציינו, בחלק גדול מהמקרים אנשים שסובלים מ-PTSD יחוו תופעות ובעיות נוספות כמו דיכאון, חרדה, דימוי עצמי נמוך, האשמה עצמית, הסתגרות בבית, הימנעות מקשרים חברתיים, הימנעות מפעילויות שהסבו עונג לפני האירוע הטראומתי ועוד.

 

כמה זה שכיח?

על פי נתוני ארגוני הבריאות בעולם, השכיחות של הפרעת פוסט טראומה בקרב האוכלוסייה הכללית היא כ-10%. על פי המחקרים עולה כי בערך שליש מהאנשים אשר חוו אירוע טראומתי משמעותי יפתחו פוסט טראומה, אך ישנם מצבים שבהם שכיחות ההפרעה גבוהה יותר, למשל תושבים במדינות לא יציבות מבחינה ביטחונית, פליטים שהיגרו למדינות המערב, ספורטאים מקצועיים ועוד.

כדאי לדעת כי בשנת 2018 נערך סקר בישראל שכלל כ-1,000 אנשים, כלומר מדגם מייצג, ועל פי תוצאות הסקר עולה כי 9% מתושבי מדינת ישראל סובלים מהפרעת דחק פוסט טראומטית, וכ-2.6% סובלים מהפרעה פוסט טראומטית מורכבת. בסקר קודם שנערך בשנת 2004 החוקרים גילו כי שכיחות התופעה בקרב יהודים עמדה על 6.6% לעומת שכיחות גבוהה בשיעור של כ-18% בקרב ערביי ישראל, ככל הנראה בגלל שלאוכלוסייה הערבית יש פחות כלים ומשאבים להתמודד עם הבעיה והם חיים במצב מאתגר של זהות חצויה.

 

איך אדע אם אני סובל מ- PTSD?

לפי ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי (DSM-5) אפשר לאבחן פוסט טראומה בהתקיים התנאים והקריטריונים הבאים:

  • חשיפה לאירוע טראומתי כמו סכנת מוות, פציעה קשה, תקיפה מינית וכד', בין אם באופן ישיר ובין אם באופן עקיף כתוצאה מעדות ממקור ראשון לאירוע הטראומתי של אדם אחר או כתוצאה מדברי אדם קרוב שחווה אירוע טראומתי בחייו, או עקב חשיפה חוזרת למקרים טראומתיים בגלל תפקיד מקצועי.
  • חוויה מחדש של האירוע הטראומתי בדרכים הבאות: זיכרונות חוזרים מהאירוע, זיכרונות חודרניים מהאירוע, חלומות חוזרים הגורמים למצוקה, פלאשבקים, מצוקה פסיכולוגית קשה בתגובה לחשיפה לסימן כלשהו פנימי או חיצוני שמזכיר את האירוע הטראומתי, עוררות גופנית משמעותית לאחר חשיפה לגירוי פנימי או חיצוני המסמל את האירוע הטראומתי.
  • הימנעות מגירויים הקשורים לאירוע הטראומתי, למשל בדרך של הימנעות מזיכרונות, מחשבות או רגשות הקשורים לאירוע, או בדרך של שינויים שליליים במצב הרוח ובקוגניציות לאחר האירוע הטראומתי, ולעיתים האדם יחווה מעין אמנזיה דיסוציאטיבית המאפשרת לו לשכוח היבטים שקרו באירוע הטראומתי.
  • מחשבות מתמשכות ולרוב גם מעוותות לגבי הגורמים לאירוע הטראומתי, כך שהאדם מאשים את עצמו או מאשים אחרים בגרימת האירוע והשלכותיו.
  • רגשות שליליים הקשורים לטראומה כמו פחד, כעס, אימה, בושה ואשמה, תחושת ניתוק וניכור מאחרים וחוסר יכולת לחוות רגשות חיוביים כמו אהבה, סיפוק או שמחה.
  • התנהגות של הרס עצמי ונטילת סיכונים.
  • רגזנות יתר והתפרצויות זעם וכעס, עד לכדי תקיפות מילוליות או פיזיות כלפי אנשים אחרים או כלפי חפצים.
  • דריכות יתר מתמדת בשעות היום.
  • הפרעות שינה הפוגעות ביכולת האדם לחוות שינה איכותית.
  • קשיי ריכוז.
  • השתנה תכופה ומרובה בלילה.

אם אתה חווה את התסמינים המוכרים של PTSD למעלה מחודש והפרעת הדחק גורמת לך למצוקה נפשית קשה או לפגיעה ביכולות התפקוד שלך, בדגש על יכולות בתחום התעסוקה והקשרים החברתיים, וכל עוד הסימפטומים אינם נובעים מטיפול תרופתי, מחלות או חומרים ממכרים – ככל הנראה אתה סובל מפוסט טראומה ועליך לעבור אבחון מקצועי על מנת להתאים את הטיפול המיטבי והנכון עבורך.

 

מהם הטריגרים לפוסט טראומה?

הטריגרים לפוסט טראומה הינם גורמים המעוררים ומציפים מחדש את תחושה האימה במוחו של האדם, הם גורמים לאדם לחוות מחדש את האירוע הטראומתי. המוח האנושי יוצר קישור בין מקומות, אירועים אנשים הקשורים לאירוע, כלומר אסוציאציה, וכאשר גירוי כלשהו מופיע, למשל ריח, טון דיבור, מקום, רעש או תחושה אחרת – המוח מעלה את התחושה המקושרת לאירוע הטראומתי.

 

טיפול בהפרעת דחק פוסט טראומטית

  • טיפול תרופתי בפוסט טראומה, למשל באמצעות תרופות נוגדות דיכאון.
  • טיפול קוגניטיבי התנהגותי.
  • טיפול פסיכיאטרי.
  • טיפול בחשיפה ממושכת – PE.
  • טיפול בטכניקת EMDR.
  • טיפול פסיכודינמי.
  • קבוצות תמיכה.

במקרים רבים הטיפול המומלץ משלב בין טיפול תרופתי לטיפול התנהגותי קוגניטיבי.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button