עין קופצת – האם זה קשור לשינה שלנו?

האם גם אתם חווים את התופעה של עין קופצת? מה זה אומר שקופצת העין? מה הסיבות ומה הגורמים לתופעה השכיחה? מדוע התופעה קורית בעיקר בעין שמאל? מה הגורמים העיקריים לעין קופצת? איך התופעה קשורה לשינה בלילה? האם צריך לפנות לרופא עם חווים עין מרצדת וקופצת? המומחים של היי מדיקל הכינו כתבה מקיפה בנושא ועונים על כל השאלות הנפוצות שלכם.

 

עין קופצת מה זה אומר?

אחת מהתופעות השכיחות והבלתי רצוניות שרוב בני האדם מכירים היא התופעה המעט מוזרה של עין קופצת, זו תחושה לא נעימה העשויה להופיע בעין אחת או בשתי העיניים, ומדובר בתופעה שונה מהטיקים בעיניים.

תופעת העין הקופצת הינה בפועל תסמין של הבעיה, ובמקרים רבים התופעה של עין מרצדת או קופצת מעידה על בעיה רפואית אחרת, בדרך כלל תופעה כמו מיוקימיה של העפעף, באנגלית Eyelid Myokymia.

כאשר עונים על השאלה מה זה אומר שקופצת העין למעשה מתכוונים להתכווצות בלתי רצונית של  שרירי העפעף, בדרך כלל רק בעין אחת, ימין או שמאל, והתופעה אינה מסכנת את העיניים והראייה, וידוע כי התופעה יכולה לחלוף מאליה ללא כל טיפול רפואי כזה או אחר.

יחד עם זאת, הקפיצה של העין מהווה ביטוי מוכר למגוון רחב של בעיות ומחלות, לכן במקרים החמורים יותר כאשר סובלים מקפיצות עוצמתיות יותר של העין, למשל עצימה מלאה של אחת העיניים או של שתי העיניים ובמצבים שבהם מתקשים לפקוח את העיניים – חשוב לעבור אבחון מקצועי מאחר שייתכן כי סובלים מלפרוספאזם, מחלה נוירולוגית המתפתחת באזור של גרעיני בסיס המוח, וזו מחלה האופיינית בעיקר לאנשים בגיל הזהב, גברים ונשים כאחד.

 

Human green eye reflecting building and blue sky

 

מה הסיבות לעין קופצת?

התופעה של עין שמאל קופצת או של עין ימין קופצת נחשב לשכיחה באוכלוסייה, אך התופעה אופיינית בעיקר למבוגרים בעשור ה-6 לחייהם, למרות שגם צעירים חווים אותה. הסיבות לתופעה זו הן בדרך כלל עייפות מוגברת, סטרס, גיל, הפרעה נוירולוגית, צריכה מוגברת של קפאין, אלכוהול וניקוטין, מחלות עיניים, משקפיים לא מתאימים, חשיפה ממושכת לאור בהיר ו/או לאור השמש, ויש תרופות שאחת מתופעות הלוואי שלהן היא עין קופצת.

ראוי לציין כי העין עשויה "לקפוץ" באופן בלתי רצוני בגלל רעידה או רטט ספונטניים בשרירי הגוף, ובעיקר בשרירים אשר מקיפים את העיניים. בדרך כלל הקפיצה של העין השמאלית או הימנית, או של שתיהן, חולפת בתוך שניות ספורות, אך ישנם מצבים שבהם התופעה נמשכת מספר ימים ואפילו מספר שבועות, בתדירות גבוהה יחסית של הקפיצות, וזו חוויה לא נעימה העשויה להדאיג את האדם ולגרום לו לתחושות מטרידות.

עד היום הרופאים טרם הבינו את המנגנון שגורם לקפיצת העין, וחלק מהחוקים טוענים כי הבעיה קשורה לבעיות שונות בתעלות הנמצאות בתאי העצב. אם מופעל תא עצב התעלות מכניסות יונים לתוך התא כדי להתחיל בתהליך להעברת הוראות לשרירי העפעף. כאשר תא העצב פעיל הוא מעביר דרך הצומת של העצב והשריר אות ייעודי השמור לשריר וגורם לו להתכווץ. אם קיים שיבוש ביוכימי בצומת העצב שריר של שרירי העפעף תאי העצב עשויים לפעול בצורה ספונטנית ולא רצונית לכן יש תופעה של עווית החולפת בעפעף וגורמת לקפיצת העין.

בפועל, העוויתות והקפיצות הקלות בעין נובעות מפעילות בשרירים השולטים על פתיחת וסגירת העפעפיים, כלומר השריר העין חוגי האחראי על סגירת העפעף והשריר השני שתפקידו להרים את העפעף.

 

מהם הגורמים לעין קופצת?

הגורמים המוכרים האפשריים לעין קופצת הינם:

עייפות וחוסר בשעות שינה – עייפות בגלל חוסר בשעות שינה או עייפות כרונית. גם עייפות עיניים בעקבות עבודה ממושכת מול המחשב או שימוש מוגבר במסכים של מכשירים סלולריים מהווה גורם לעין קופצת בגלל חשיפה ממושכת לאור הבהיר.

מתח ולחץ נפשי – לחץ נפשי עשוי להגביר את תופעת הקפיצות בעין אחת או בשתי העיניים וידוע כי המתח הנפשי מהווה גורם למגוון הפרעות שינה ועלול להביא לעייפות כרונית ולתנועות לא רצוניות של העיניים והעפעפיים.

מחלות עיניים שונות – מחלות עיניים מוכרות כמו דלקת הלחמית, יובש בעיניים ודלקת של העפעפיים, כל אלו ועוד מגבירים את התופעה. יובש בעיניים גורם להתכווצויות לא רצוניות של שרירי העיניים. גם הפרעות ראייה עלולות להגביר את התופעה מאחר שהעין מנסה לפצות על ההפרעה בראייה באמצעות תזוזה מהירה של העין לצורך מיקוד הראייה.

הרכבת משקפיים – אנשים המרכיבים משקפיים שאינם מתאימים להם עלולים לחוות את התופעה.

קפאין ואלכוהול – צריכה מוגברת של משקאות המכילים קפאין וצריכה גבוהה של אלכוהול מגבירים את הסיכון לתופעה.

צריכת סמים – שימוש בסמים, בעיקר לפני השינה, מגביר את שכיחות התופעה.

במקרים מסוימים התופעה של עין קופצת נגרמת בגלל הימצאות נגיע בגזע המוח, כמו במקרה של מיוקימיה של הפנים, או בגלל בלפרוספזם, מחלה הנובעת מגורמים גנטיים או סביבתיים, והעין הקופצת קשורה גם לבעיות כמו לחץ של כלי הדם או גידול על עצב הפנים.

 

למה זה קורה בעיקר בעין שמאל?

כאשר סובלים מתופעה של עין שמאל קופצת ייתכן כי הבעיה נגרמת כתוצאה מבעיה עצבית ויש לעבוד בדיקת עיניים מקיפה. אם עין שמאל קופצת כדאי לפנות לרופא מומחה כדי לבדוק האם קיימת בעיה נוירולוגית כלשהי, ולעיתים העין הקופצת מהווה ביטוי למחלה כרונית כמו פרקינסון, טרשת נפוצה, דיסטוניה ועוד. לדברי המומחים, כאשר הקפיצות הן בעיקר בעין השמאלית יש לפנות לנוירולוג כדי לעבור אבחון מקיף, וחשוב לזכור כי הבעיה היא נוירולוגית ולא קשורה לעיניים עצמן.

 

איך השינה שלנו קשורה לקפיצות העין?

כל אדם יודע כי שינה איכותית היא מתכון לבריאות משופרת ולמניעת מחלות ובעיות בריאותיות כאלו ואחרות. יש מגוון הפרעות שינה הפוגעות באיכות השינה של האדם, והתופעה של עין אחת או שתי עיניים קופצות כלולה בהגדרה זו.

אם לא ישנים טוב בלילה ולא מקפידים על שינה איכותית, בהתאם להמלצות המומחים, עלולים לסבול מתשישות ומעייפות מוגברת, ובדרך כלל חווים יותר סטרס בחיים, ואלו בדיוק הגורמים שעלולים לגרום לתופעת העין הקופצת, לכן אין צורך בטיפול רפואי ויש להקפיד על שעות שינה ולהפחית לחץ בחיים. לכן, השינה קשורה לתופעת העין הקופצת והטיפול הוא מניעתי בלבד, כלומר לשפר את איכות והיגיינת השינה.

 

האם יש סיבה להתייעץ עם רופא?

בדרך כלל אין סיבה לפנות לרופא המשפחה או לרופא מומחה לצורך ייעוץ ואבחון התופעה. ברוב המקרים התופעה חולפת מאליה בתוך זמן קצר מאוד, וחשוב לזכור כי רוב האנשים חווים את תופעת העין הקופצת, ויש גם לא מעט אמונות תפלות שהתפתחו סביב התופעה.

אם סובלים מהתופעה בתדירות גבוהה ובמשך מספר ימים או שבועות, מומלץ לפנות לרופא לצורך ייעוץ. התופעה הנפוצה יחסית עשויה להעיד על מחלות קשות כמו פרקינסון וטרשת נפוצה, לכן אין להקל ראש בתופעה, למרות שבדרך כלל הסיבות נובעות מעייפות מוגברת, לחץ נפשי, אלכוהול, קפאין וכדומה. לכן, לפני שפונים לרופא כדאי לנסות טיפול מניעתי ולישון יותר שעות בלילה, להפחית את השימוש במסכים ולאפשר מנוחה לעיניים, להפחית צריכת משקאות המכילים קפאין, להימנע מעישון, להפחית מתח בחיים וכו'.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button