עייפות בלתי מוסברת

קמים בבוקר עייפים וחשים חסרי אנרגיה במהלך שעות היום? הידעתם כי כ-20% מהישראלים מעל גיל 18 סובלים מעייפות שאינה קשורה למאמץ כלשהו? ובכן, יש לא מעט מחלות ומצבים רפואיים הגורמים לתופעה הנפוצה של עייפות בלתי מוסברת המפריעה לתפקוד.

מהם הגורמים המרכזיים לעייפות כרונית? מהי בדיוק עייפות בלתי מוסברת וכיצד ניתן לטפל בתופעה? איך מאבחנים עייפות לא מוסברת? המומחים של היי מדיקל, החברה המובילה בישראל לשיווק מכשור רפואי לסיוע נשימתי, הכינו עבורכם מדריך בנושא.

 

עייפות בלתי מוסברת – רקע כללי

אחד מתוך חמישה ישראלים סובל מתופעה של עייפות לא מוסברת, כלומר עייפות כרונית וממושכת שאינה חולפת במנוחה. חשוב לציין כי רוב האנשים חווים מדי פעם מצבי עייפות, בדרך כלל בגלל עומס במטלות שונות במסגרת העבודה, הלימודים והחיים האישיים. אלו מצבי עייפות שמצריכים מנוחה איכותית ושינה טובה ומספקת, או אפילו חופשה קצרה ומרגיעה כדי למלא את המצברים מחדש. יחד עם זאת, יש לא מעט אנשים, ובעיקר נשים, הסובלים מתופעת עייפות בלתי מוסברת הנמשכת זמן רב, לעיתים לאורך שנים.

עייפות היא תופעה טבעית וסובייקטיבית של תשישות גופנית. תחושת העייפות נחשבת תקינה אם היא נגרמת עקב מאמץ פיזי קשה או ממושך, אך אם סובלים מעייפות כרונית שאינה קשורה למאמץ או מעייפות המופיעה בזמן מאמץ קל או לאחר פעילות גופנית בעצימות קלה – המצב אינו תקין ויש לעבור בדיקה כדי לבדוק מה גורם לתופעה. חשוב לזכור כי יש קשר בין עייפות בלתי מוסברת לגורמים כמו גיל, עבודה קשה וממושכת, הפרעות נפשיות ומחלות שונות. לכן, אין להקל ראש בתופעה ויש להתייעץ עם הרופא.

 

מהן הסיבות לתופעת עייפות לא מוסברת?

אחד מהתסמינים העיקריים של תסמונת התשישות הכרונית, תופעה שזכתה לכינוי מחלת היאפים, הוא עייפות בלתי מוסברת, כלומר עייפות שאיננה ספציפית מבחינת אבחון. אדם שסובל מעייפות ממושכת שאינה חולפת במנוחה סובל מהשפעה שלילית על יכולת הריכוז שלו, האנרגיה שלו פוחתת וגם מצבו הפסיכולוגי והנפשי מושפע לרעה.

 

הסיבות העיקריות לתופעת עייפות בלתי מוסברת הן:

אנמיה

נשים וגברים הסובלים מאנמיה לרוב יחושו עייפות לא מוסברת שאינה חולפת במנוחה בגלל שאין בגוף שלהם מספיק תאי דם אדומים המסוגלים לשאת חמצן וחומרים ממסיסים אחרים אל הרקמות. חשוב לדעת כי אנמיה יכולה להעיד על מחלות חמורות יותר לכן יש לעבור אבחון רפואי ולטפל בבעיה, הטיפול מבוסס לרוב על תוספי תזונה וטיפול רפואי מותאם אישית.

סוכרת

סוכרת היא מחלה מטבולית נפוצה, ושיעור החולים בה הולך וגובר בהתמדה. חולי סוכרת סובלים מחוסר באינסולין, מפגם בפעילות האינסולין בגוף או מתנגודת גבוהה של הרקמות לאינסולין, לכן הסוכר מצטבר בדם ומופרש לשתן. עייפות בלתי מוסברת מהווה את אחד התסמינים המוכרים למחלת הסוכרת.

דום נשימה בשינה

תסמונת דום נשימה בשינה גורמת לתחלואה גבוהה, זו תסמונת נפוצה באוכלוסייה הגורמת למחלות חמורות כמו לחץ דם גבוה ושבץ מוחי. אדם המאובחן עם תסמונת דום נשימה בשינה חשוף לסיכונים רבים כמו שבץ ומעורבות גבוהה בתאונות דרכים ועבודה, ואחד מהתסמינים המוכרים של התסמונת הוא עייפות ממושכת. חשוב להתאים טיפול בדום נשימה בשינה כדי להקל על המטופל ולמנוע ממנו מחלות חמורות ומסכנות חיים. כיום, הרופאים מציעים לחולה המאובחן עם דום נשימה בשינה לישון עם מסכת סיפאפ, זהו טיפול יעיל במיוחד אך יש להסתגל לשינה עם מסכה על הפנים.

מחלה ריאה כרונית

יש מגוון מחלות ריאה כרוניות, באנגלית COPD, למשל דלקת הסימפונות הכרונית (ברונכיטיס כרוני) ונפחת הריאות. עייפות לא מוסברת מהווה את אחד התסמינים המוכרים של COPD.

זיהומים נגיפיים

מחלות זיהומיות הנגרמות מנגיפים או מחיידקים שונים כמו מחלת הנשיקה, שפעת, מונונוקלאוזיס זיהומית, דלקת במסתמי הלב, דלקת כבד וכו'.

לחץ נפשי

מצבים פסיכולוגיים ומצבי דחק גורמים ללחץ נפשי ולתופעת עייפות בלתי מוסברת העשויה להימשך זמן רב בהיעדר אבחון וטיפול מתאים. ידוע כי מתח, חרדה ודיכאון גורמים להפרעות ולקשיי שינה.

פגיעה במוח

חבלות בגולגולת ופגיעה במוח עקב מחלות חמורות כמו פרקינסון וטרשת נפוצה.

תזונה לקויה

תת תזונה וכן תזונה לקויה וחסרה, כל אלו ועוד עלולים לגרום לעייפות כרונית שאינה חולפת במנוחה.

מחלות ממאירות

מחלות חמורות וממאירות כמו סרטן משפיעות על איכות השינה וגורמות לתופעת העייפות הכרונית.

 

האם יש גורמים המחמירים עייפות בלתי מוסברת?

בהחלט כן. מגוון גורמים עשויים להחמיר את העייפות לא מוסברת והממושכת, ובמיוחד חוסר בפעילות גופנית, אירועי דחק מתמשכים בחיים (סוציאליים או פסיכולוגיים), הפרעות נפשיות שונות, הפרעות שינה. בנוסף, גורמים כמו תסמונת דום נשימה בשינה ומחלת ריאה חסימתית מחמירים את תסמיני העייפות הכרונית, ובהיעדר שינה מספקת החולה נמצא בסיכון מוגבר לתחלואה קשה ולמעורבות בתאונות דרכים ובתאונות עבודה. לכן, יש לעבור אבחון אצל גורם מקצועי ובהתאם לממצאים להתאים טיפול מותאם אישית.

אם החולה סובל מתופעת עייפות לא מוסברת כתוצאה מתסמונת דום נשימה בשינה עליו לעבור בדיקה במעבדת שינה. את הבדיקה לגילוי דום נשימה בשינה אפשר לעבור כיום גם בבית, הנכם מוזמנים לפנות למומחים של היי מדיקל בנוגע לבדיקה הביתית. לאחר אבחון המחלה יש להתאים טיפול בדום נשימה בשינה, כאמור הטיפול המומלץ מבוסס על מכשיר סיפאפ (CPAP).

 

איך מאבחנים תסמונת עייפות כרונית?

אבחון עייפות בלתי מוסברת הוא קליני בעיקרו ונעשה ע"י שלילת גורמים שונים, בדרך כלל באמצעות בדיקות דם הכוללות – ספירת דם, תפקודי כבד וכליות, שקיעת דם, בדיקת רמת סוכר בדם, בדיקת שתן ובדיקות נוספות בהתאם לצורך כמו תפקוד בלוטת התריס.

אם קיים חשד למחלה זיהומית כמו מחלת הנשיקה הרופא ישלח את המטופל לבדיקות ספציפיות בהתאם לתסמיני המחלה. במקרה של חשד לתסמונת דום נשימה בשינה או הפרעת שינה אחרת, הרופא ימליץ על בדיקה במעבדת שינה.

 

איך השינה משפיעה על העייפות היומיומית?

שינה טובה נחוצה לכל אדם בכל גיל, זו גם הדרך היעילה והטובה ביותר להימנע מעייפות. עם זאת, בעולם המערבי והמודרני רוב האנשים לא ישנים מספיק. בעשור האחרון התפרסמו מחקרים חדשים ועדכניים המוכיחים כי שינה מהווה חלק מהותי בקיומו של האדם, באיכות חייו וביכולות התפקוד שלו.

שינה טובה ומספקת לא רק אחראית על התפקוד והערנות במהלך שעות היום, היא מונעת תחלואה, משפרת את תוחלת החיים, ונחוצה גם לאיכות חיים גבוהה יותר. לכן, המומחים ממליצים לכל אדם, גבר או אישה, להקפיד על שעות השינה, ללכת לישון בשעות קבועות, לסגור מסכים לפני השינה, להימנע מאלכוהול ועישון לפני השינה בלילה ועוד.

 

איך מטפלים בעייפות בלתי מוסברת?

כדי להתאים טיפול לתופעת עייפות בלתי מוסברת יש לעבור אבחון מקצועי ומקיף, במטרה לשלול מחלות וסיבוכים בריאותיים ו/או נפשיים. אם לא מאתרים סיבה לעייפות הכרונית הרופא ימליץ על טיפול התנהגותי, ובהתאם לצורך משלבים גם טיפול תרופתי. אם העייפות הכרונית נובעת מלחץ תעסוקתי וסוציאלי, הטיפול יותאם לאורח חייו של המטופל, למשל פתרון המאפשר לאדם להתמודד עם דרישות בעבודתו, הכוון קריירה ועוד.

בהתאם למקרה ולתסמינים הרופא יכול להמליך גם על שינוי תזונתי, עלייה הדרגתית ברמת הפעילות, טיפול בדום נשימה בשינה בעזרת CPAP, טיפול נפשי במיוחד במצבים של דיכאון וחרדה וכו'.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button