איך cpap עוזר לחולי קורונה?

נגיף הקורונה מזן SARS CoV-2 גרם להדבקתם של מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם, מתוכם מעל 200 מיליון בני אדם מאומתים, ונכון לאוקטובר 2021 הנגיף גרם למותם של יותר מ-4.5 מיליון אנשים. ההתפרצות הראשונה של נגיף הקורונה החלה בדצמבר 2019 באזור העיר ווהאן שבסין, ותוך חודשים ספורים הנגיף התפשט במהירות בכל המדינות ברחבי העולם, לרבות ישראל.

המדינות השונות הגיבו להתפרצות הקורונה באמצעות הנחיות כמו ריחוק חברתי, עטיית מסכות על האף והפה, סגרים מושכים, מעבר לעבודה ולמידה מרחוק, סגירת מוסדות לא חיוניים ועוד. הנגיף עובר מאדם לאדם באמצעות נתז נשימתי ואירוסלים הנישאים באוויר שמכילים את הווירוס. תקופת הדגירה של הנגיף היא כ-5 ימים ובתקופה זו האדם יכול להדביק אנשים אחרים. התסמינים השכיחים של נגיף הקורונה הם חום, שיעול, קוצר נשימה, אובדן חוש הטעם וחוש הריח ויש גם לא מעט סיבוכים אפשריים כמו דלקת ריאות, קרישי דם, קשיי נשימה, אי ספיקת כליות ועוד.

מכשירי סיפאפ - CPAP

סיפאפ לחולי קורונה

מכשירי סיפאפ - CPAP

ארגון הבריאות העולמי מזהיר שהנגיף גורם להדבקה המונית ומהירה, וקבוצות הסיכון העיקריות הן מבוגרים מעל גיל 60 ואנשים הסובלים ממחלות כרוניות, מהפרעות נשימה, מסוכרת וממחלות רקע נוספות. הרפואה המערבית מציעה שיטות טיפול שונות לחולי קורונה, הטיפול מותאם לתסמינים ולחומרת המחלה, כאשר במקביל לטיפולים המוצעים במחלקות הקורונה שבבתי החולים, ניתן גם טיפול ביתי כדי להקל על העומס בבתי החולים ולהפחית סכנת הידבקות.

המלצה מנהל המזון והתרופות האמריקאי לשימוש בסיפאפ

מנהל הבריאות והמזון האמריקאי (ארגון ה-FDA) פרסם בחודש מרץ 2020 המלצה לשימוש במכשירי סיפאפ עבור חולים מאומתים בנגיף ה-Covid-19, אלו הנחיות זמניות המיועדות למחלקות הקורונה בבתי החולים. ארגון ה-FDA ממליץ לבתי החולים להשתמש במכשירים המספקים לחץ אוויר קבוע ורציף, כלומר מכשיר cpap, על מנת להקל על המחסור הקיים במכונות הנשמה ואקמו.
יחד עם זאת, בהמלצה של ארגון ה-FDA פורסמו הנחיות לתכנון מחדש של מכשירי ה-cpap על מנת שהם יוכלו לסייע לחולי הקורונה הזקוקים לסיוע נשימתי. ראוי לציין כי מכשיר cpap הוא מכשיר רפואי לכל דבר ועניין שנועד לסייע לחולים ולמטופלים הזקוקים לסיוע נשימתי, בעיקר במצבים של תסמונת דום נשימה בשינה ונחירות קולניות. מכשיר סיפאפ הכולל מסכה המונחת על האף והפה שואב ומסנן אוויר מהסביבה והוא מזרים את האוויר בלחץ חיובי ובכך הוא מאפשר למטופל לשמור על דרכי האוויר פתוחות ועל קצב נשימה קבוע. המכשיר משמש ברוב המקרים כאמצעי היעיל ביותר לטיפול בחולים המאובחנים בדום נשימה חסימתי בשינה, ובנוסף הוא נמצא כיעיל במיוחד להפסקת נחירות בזמן השינה בלילה.

לפי הדיווחים מארגוני הבריאות ומרופאים מומחים, מכשיר cpap יכול לצמצם את הצורך במכונות הנשמה. חשוב לזכור כי עקב העומס הרב של חולים קשים בקורונה הזקוקים לסיוע נשימתי יש מחסור עצום במכונות הנשמה בבתי החולים בישראל ולמעשה ברוב מדינות העולם.

לכן, בארגון ה-FDA פנו ליצרנים מובילים במגזר הפרטי במטרה לפתח ולייצר מכשירי סיפאפ המתאימים לתמיכה בנשימה של חולי הקורונה, וחברות גדולות כמו מרצדס, ג'נרל מוטורס, טסלה, דייסון (יצרנית שואבי האבק) ויצרנית המטוסים איירבוס, החלו לפתח ולייצר מכשירים חדשים כדי להקל על המחסור העצום במכונות הנשמה. ארגון ה-FDA המבקש את עזרת היצרנים הודיע על הקלה ברגולציה ובמחקרים הקליניים הנדרשים לצורך אישור מכשירים רפואיים בגלל מצב החירום.

בהנחיות של ארגון ה-FDA נקבע כי יש לבצע התאמות במכשיר cpap כמו הוספת מסנן אוויר מעבר לסינון הקיים במכשיר, וזאת כדי למנוע העברת זיהומים מחולה לחולה ולמזער את סכנת ההידבקות של הצוותים הרפואיים. יש מומחים הטוענים כי מכשירי הסיפאפ מהווים רק פתרון חלקי לבעיה ולטענתם עלולות לצוץ בעיות במהלך הטיפול. עם זאת, המכשיר מסייע לרבים, בטוח לשימוש וכיום הוא נחשב לאחד מהטיפולים היעילים והמומלצים לחולי קורונה הסובלים מקשיי נשימה.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button