סיבוכי שימוש בסיפאפ וכיצד לפתור אותם בעזרת מכשירים נלווים

סיפאפ הוא מכשיר לסיוע נשימתי לא חודרני, באנגלית CPAP – Continuous Positive Airway Pressure, המכשיר מזרים אוויר בלחץ חיובי מתמשך. מכשירי CPAP מיועדים לסייע למטופלים הנושמים בכוחות עצמם אשר זקוקים לסיוע נשימתי על רקע של מחלות והפרעות הפוגעות בנשימה במהלך השינה בלילה ולמטופלים המאובחנים בתסמונת דום נשימה בשינה.
כיום, השימוש במכשירי הסיפאפ גובר בצורה דרסטית לאחר שמנהל המזון והתרופות האמריקאי פרסם בחודש מרץ 2020 המלצה גורפת להשתמש במכשיר הייעודי בחולי קורונה, לאחר התאמת המכשיר והוספת סנן אוויר נוסף שמטרתו למנוע הפצת זיהומים וסיכונים לצוותי הרפואה ולאנשים אחרים בסביבת החולה המאומת.

מכשירי סיפאפ - CPAP

מכשיר לטיפול באפניאה

לאילו מצבים מתאים השימוש במכשיר סיפאפ?

מכשיר סיפאפ מורכב ממפוח שתפקידו לחולל זרם אוויר בלחץ חיובי ומתמשך, ממסכה המולבשת על פני המטופל (יש סוגים שונים של מסכות סיפאפ), מצינורית גמישה המחברת את המכשיר למסכה הייעודית, וניתן לשדרג את המכשיר בעזרת מכשיר אידוי המגביר את הלחות ומקל על הנשימה.

יש סוגים שונים של מסכות סיפאפ, לדוגמה מסכה מלאה המולבשת על פני המטופל ומכסה את הפה והאף, מסכת נחירונים המחוברת לנחיריים באפו של המטופל ועוד. אחד הסיבוכים האפשריים בעת השימוש במכשיר הסיפאפ הוא הקושי להסתגל לשינה עם מסכה חלקית או מלאה המורכבת על פני המטופל, ולרוב נדרשת תקופת הסתגלות כדי להתרגל לשינה עם מסכה.

מכשירי סיפאפ מומלצים על ידי הרופאים המומחים כטיפול היעיל והאיכותי ביותר למגוון מצבים רפואיים שבהם יש הפרעות נשימה במהלך השינה בלילה. המכשיר מתאים בעיקר למצבים הרפואיים הבאים:

תסמונת דום נשימה בשינה – תסמונת נפוצה המאופיינת בהפסקות נשימה מרובות במהלך השינה בלילה, למשך 10 שניות או יותר. מכשיר cpap נחשב לפתרון ולטיפול המומלץ כיום לחולים המאובחנים בדום נשימה בשינה.
היפוקסיה – המכשיר מסייע לחולים הסובלים מחוסר חמצן ברקמות הגוף (היפוקסיה).
טרכאומלציה – בעיה רפואית יחסית שכיחה הנגרמת מקנה נשימה רך שאינו מאפשר לבצע פעילות גופנית מאומצת.
תמיכה נשימתית לילדים – המכשיר מיועד גם לילדים בגילים שונים הזקוקים לתמיכה נשימתית בעקבות בעיות רפואיות כמו דלקת ריאות, ברונכיטיס, זיהומים ומחלות ריאה חסימתיות נוספות.
סיוע נשימתי לפגים – מכשירי סיפאפ נפוצים במחלקות הפגים שבבתי החולים, הם לא מחליפים מכונת הנשמה ותפקידם לסייע לנשימה של הפגים שהריאות שלהם טרם הבשילו והתפתחו.
כאמור, בתקופת הקורונה גבר השימוש במכשירי סיפאפ לצורך סיוע נשימתי לחולים החווים קשיי נשימה. ניתן להזמין מכשיר לשימוש ביתי המיועד לחולי קורונה וגם במחלקות הקורונה בבתי החולים ניתן למצוא מכשירים רבים.

אילו סיבוכי שימוש קיימים בקרב מטופלים במכשירי סיפאפ וכיצד לפתור אותם?

ראוי להדגיש כי השימוש במכשירי סיפאפ המשווקים על ידי חברת היי מדיקל בטוח לחלוטין, כל המכשירים עוברים בדיקות קפדניות ומקיפות ואנו מייבאים ומשווקים רק מכשירים מתוצרת מיטב המותגים. מכשירי סיפאפ מסייעים למיליוני אנשים רחבי העולם, הם בטוחים לשימוש, עמידים וקלים לתפעול ולתחזוקה.
לאחר אבחון בעיה רפואית והמלצת הרופא המטפל על שימוש במכשיר סיפאפ, המטופל נדרש להזמין מכשיר מחברה מקצועית שיש לה הסדר כספי עם קופת החולים או חברת הביטוח של המטופל. חברת היי מדיקל מבצעת את ההתאמות הנדרשות במכשיר כדי להבטיח שימוש יעיל ואפקטיבי עבור המטופל, אך לעיתים ההתאמות הדרושות עלולות להימשל זמן רב, בין כמה ימים ועד למספר שבועות. זהו אחד מהסיבוכים המוכרים של השימוש בסיפאפ לכן הפתרון לבעיה הוא להזמין את המכשיר דרכנו.
כדאי לדעת כי מכשיר סיפאפ מזרים אוויר לדרכי הנשימה העליונות, כלומר המכשיר מחדיר את האוויר בין הפה לחלל הלשון, בלחץ חיובי וקבוע, וכך סגירת הלוע נמנעת. הרקמות הרכות נשארות פתוחות במהלך השינה בלילה וכך למעשה המכשיר מונע את הפסקות הנשימה בשינה. חשוב לציין כי השימוש בסיפאפ לא מיועד לפתוח את החסימה בדרכי הנשימה, מטרת המכשיר היא למנוע התקרבות של הרקמות הרכות וכך מונעים מראש את חסימת מעבר האוויר.

רוב המטופלים משתמשים במכשירי סיפאפ אוטומטיים לכן יש לבצע בהם התאמה של לחץ האוויר, על פי הנחיות הרופא ובהתאמה לתוצאות האבחון והבדיקות במהלך בדיקה השינה בבית או במכון שינה רפואי. התאמת המכשיר אינה משימה פשוטה ויש לבצעה לפני התחלת הטיפול. המכשירים המתקדמים פועלים באמצעות אלגוריתם משוכלל המסוגל לזהות מראש את הפסקת הנשימה בשינה, ולפני החסימה המכשיר מגביר את לחץ האוויר כדי להרחיק את הרקמות הרכות. לכן, שלב ההתאמות הוא קריטי להצלחת הטיפול אך שלב זה דורש זמן ונדרש ידע וניסיון בתפעול ובהתאמת המכשירים.
אם המטופל לא מסתדר עם מכשיר סיפאפ אוטומטי, אנו נספק לו מכשיר ידני המספק אוויר בלחץ קבוע, כלומר המכשיר מזרים אוויר באופן תמידי ולא רק במצבים שבהם הוא מזהה את החסימה המתקרבת כתוצאה מהתקרבות הרקמות הרכות.

סיבוכים נוספים הנפוצים אצל מטופלים המשתמשים בסיפאפ

יש לא מעט מטופלים המתלוננים על הרעש הבוקע ממכשיר הסיפאפ המותקן בביתם. רעש הפעולה של המכשיר נובע מפעולת המפוח והמנוע החשמלי, וגם האוויר הנפלט מהמכשיר תוך כדי שימוש עשוי להפריע למנוחת המטופל, בן או בת הזוג ושאר בני המשפחה. הרעש יכול להטריד גם את מנוחתם של הסובבים כאשר משתמשים בסיפאפ במסגרת אשפוז במחלקה. הפתרון הוא לבחור מכשיר cpap איכותי ומתקדם טכנולוגית הפועל בשקט. אנחנו בהיי מדיקל מציעים מגוון דגמים של סיפאפ, מרביתם שקטים מאוד.
סיבוך נפוץ נוסף בקרב המטופלים במכשירי סיפאפ הוא הקושי להסתגל לשינה עם מסכה על האף והפה. מסכת סיפאפ המולבשת על פני המטופל נחשבת למסורבלת והיא מקשה על שינה בלילה. לא מעט מטופלים מתלוננים על קושי להירדם בגלל המסכה המולבשת על פניהם, לכן אנחנו מציעים כמה פתרונות אפשריים:
שינה עם מסכת אף או נחירונים המוצמדת לאף כחלופה למסכה מלאה ומסורבלת.
שינוי סוג המסכה ושימוש בדגם נוח ללא רצועות המשאירות סימנים ומקשות על שינויי תנוחה בזמן השינה.
התאמה אישית של המסכה לפני המטופל.
שימוש במסכה עם רצועות נוחות יותר.
באתר שלנו תוכלו למצוא מסכות סיפאפ מתקדמות ונוחות, ללא רצועה קדמית המגבילה את התנועות במהלך השינה בלילה. יש לציין כי מסכות עם רצועה על המצח עשויות להיות פחות נוחות והן גם משאירות סימנים על העור ולעיתים גורמות לגרד ולהופעת פצעונים על המצח.

עוד סיבוכים

יובש בפה – יובש בפה לאחר השינה נחשב לאחד מהסיבוכים המיוחסים לשימוש בסיפאפ, הפתרון לתופעה הוא התקנת מעשיר לחות.
תחושת מחנק – מטופל הסובל מתחושת מחנק חייב לפנות לחברה כדי לבצע התאמות נכונות של המכשיר. תחושת המחנק נובעת מלחץ אוויר גבוה מדי הגורם למטופל לפתוח את פיו וכך חודר אוויר מהאף ומהפה במקביל.
נפיחות בבטן – שינה עם מסכת סיפאפ כל הלילה עלולה לגרום לנפיחות בבטן, יש לפנות לרופא המטפל באופן מיידי לצורך אבחון הבעיה והתאמת הפתרון הנכון. הנפיחות נגרמת בגלל לחץ אוויר גבוה מדי או בעקבות בריחת אוויר מהמכשיר, מאחר ובמקרים אלה הסיפאפ האוטומטי מזהה הפסקת נשימה מתקרבת והוא מגביר את לחץ האוויר והמטופל סובל מגזים בבטן.
גודש באף ונזלת – סיבוך נפוץ יחסית אצל המשתמשים בסיפאפ, עקב הנשימה דרך מסכה. אם סובלים מנזלת ומגודש באף מומלץ להשתמש במכשיר אדים, לשנות מסכה ולבצע התאמות של לחץ האוויר.
סינוסיטיס – כתוצאה מלחת אוויר גבוה מדי המטופל עלול לסבול מסינוסיטיס, יש לטפל בדלקת ולהתאים את לחץ האוויר.
עלייה במשקל – במקרים מסוימים השימוש בסיפאפ מביא לעלייה במשקל, מומלץ להקפיד על משטר תזונתי ולפנות לייעוץ, כמו כן חשוב לבצע התאמות במכשיר.

 

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button