סוגים שונים של מסכות רפואיות

לאור התפרצות וירוס הקורונה כולנו נחשפים מדי יום לתמונות של צוותי הרפואה בסין, ביפן ובשאר העולם, לרבות ישראל, העוטים על פניהם מסכות רפואיות. למעשה, מסכות הפנים הרפואיות הפכו לסימן היכר של כל מגיפה, במדינות רבות במזרח הרחוק הן נפוצות יותר לא רק בגלל הווירוסים אלא גם עקב זיהום האוויר הגבוה.
ישנם כמה סוגים עיקריים של מסכות פנים רפואיות, הדגמים העיקריים והנפוצים ביותר הם מסכות מנתחים ומסכות מגן נשימתיות.

 

מהי מסכה רפואית?

מסכה רפואית נקראת לרוב מסכת מנתחים למרות שיש סוגים נוספים. המסכה משמשת בעיקר את אנשי הרפואה כמו מנתחים, רופאי שיניים וצוותי רפואה אחרים המעניקים טיפול לחולים. המסכה הרפואית נועדה ללכוד חיידקים ונגיפים הנפלטים דרך הפה והאף.
במדינות מזרח אסיה רבים משתמשים במסכות המזכירות את המסכות הרפואיות, בעיקר במקומות בהם ישי ריכוזי אוכלוסייה צפופים מאוד. המסכות הזולות משמשות למניעת הפצה של מחלות מידבקות שונות, וכאשר יש התפרצויות של וירוסים, למשל בעת התפרצות הסארס ושפעת העופות, רבים באוכלוסייה השתמשו במסכות הרפואיות.

מהי היעילות של המסכה הרפואית?

מסכות רפואיות נחשבות ליעילות כל עוד הן מאיכות גבוהה, מטרתן העיקרית היא להגן על מי שחובש אותן מהתזה של נוזלי גוף על אזורי הפה והאף. המסכה הרפואית מונעת הפצת חיידקים ונגיפים, היא גם מזכירה לחובשים אותה להימנע ממגע עם הידיים בפה או באף.
המסכה הרפואית האיכותית לוכדת גם חלקיקים ומונעת מהחובש של המסכה לשאוף חלקיקים העלולים לסכן את בריאותו ואת חייו, יחד עם זאת היא פחות יעילה ממסכת סינון אוויר שמיועדת בדיוק למטרה זו.

התפתחות המסכות הרפואיות

מנתחים החלו להשתמש במסכות רפואיות לפני עשרות שנים, המסכות מהדור הקודם היו מיוצרות משכבות של בדי גזה ומטרתו הייעודית הייתה למנוע זיהום מהמנותחים. עם השנים המסכות הרפואיות עברו לא מעט שינויים, כיום הן משמשות לא רק בחדרי ניתוח אלא גם את צוותי הרפואה הנוספים, וגן מטרתן התרחבה. המסכות הרפואיות המודרניות מונעות הידבקות של המטופלים, הן גם יעילות למניעת הידבקות של צוות הרפואה כתוצאה מחשיפה לחיידקים ולמגוון גורמים פתגונים אחרים.
כיום משתמשים במסכות חד פעמיות המכסות את הפה והאף, המסכה מעט רופפת על הפנים כדי לאפשר ללובשים אותה לנשום בקלות, לדבר ולא לסבול מסימני מתיחה ושפשופים על העור.

סוגים שונים של מסכות רפואיות

כאמור, יש כמה סוגים של מסכות רפואיות, יש את המסכות הפשוטות והזולות הנמצאות בעיקר בשימוש על ידי תושבים בריכוזי אוכלוסייה צפופים כמו במזרח הרחוק. מסכות מנתחים משמשות את צוותי הרפואה, כיום גם רופאי שיניים משתמשים בהם בכל הטיפולים במרפאות. אלו מסכות חד פעמיות, לאחר השימוש משליכים אותן לפחי איסוף של פסולת רפואית כדי למנוע מזיהומים להתפרץ ולהדביק אחרים.

סוג נוסף של מסכות רפואיות הן מסכות נשימתיות כדוגמת מסכת סיפאפ, זו מסכה נשימתית המיועדת לחולים המשתמשים במכשירי CPAP, במכונות הנשמה, בחמצן מועשר ובמחוללי חמצן ניידים.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button