נשימות כבדות – מה זה וכיצד מטפלים?

בעיות נשימה פוגעות בתפקוד היומי ובאיכות החיים של המטופל. יש סוגים שונים של בעיות נשימה, למשל תופעת נשימות כבדות, זו תופעה הגורמת לתחושת חנק וקוצר נשימה, ולמרות הנשימה העמוקה והכבדה נדמה כי הגוף לא מקבל את כמות החמצן הנחוצה לו. מה זה בדיוק נשימות כבדות? מה מאפיין נשימות כבדות בשינה אצל ילדים? מה לעשות במקרה של נשימות כבדות לתינוק? המומחים של היי מדיקל הכינו עבורנו מדריך בנושא. 

 

נשימות כבדות – הגדרה

אנשים בכל הגילים סובלים מתופעה שכיחה הנקראת נשימות כבדות. בנשימה רגילה אנו שואפים כמות של 600-500 מ"ל אוויר לריאות, ואדם מבוגר נושם בדרך כלל כ-12 עד 20 נשימות בכל דקה. האוויר נשאף פנימה לעבר הריאות במשך שתי שניות, ולאחר הפוגה של שנייה אנחנו נושפים אותו החוצה. אם קצב הנשימה במנוחה הוא מעל 30 נשימות בדקה ואם אנחנו מבחינים בתופעה של נשימות כבדות גם בזמן מנוחה – יש לברר מה מפריע לתהליך הנשימה.

למעשה, נשימות כבדות גורמות למאמץ של שרירי מערכת הנשימה ובית החזה, התחושה היא של קוצר נשימה ומחסור באוויר וחמצן. ברוב המקרים המטופלים מתלוננים על נשימות כבדות בשינה, זו תחושה מפחידה והסיבות לתופעה הן מגוונות. לכן, אם סובלים מתופעת נשימות כבדות בשינה או במהלך שעות היום, יש לפנות לרופא מומחה כדי לעבור אבחון מקצועי, לשלול מחלות קשות ולקבל טיפול מתאים.

 

גילים נפוצים הסובלים מתופעת נשימות כבדות

כאמור, תופעת נשימות כבדות היא בעיה שכיחה ומוכרת שיש לה מגוון סיבות. כדאי לדעת כי נשימות כבדות אצל ילדים היא תופעה מאוד נפוצה, הסיבה המרכזית לתופעה כמו נשימות כבדות לתינוק או לילד היא גנחת הסימפונות, אך התופעה יכולה להיגרם מסיבות נוספות.

יש לציין כי נשימות כבדות הן תופעה שכיחה בעיקר בקרב תינוקות, ילדים בגיל הרך ומבוגרים. נשימות כבדות אצל מבוגרים נובעות מגורמים שונים, התופעה מאפיינת מעשנים כבדים ועשויה להעיד על מחלות קשות לכן אין להקל ראש בנושא וחשוב לפנות לאבחון רפואי.

 

כיצד נשימות כבדות משפיעות על איכות השינה?

הגוף שלנו זקוק למנוחה בלילה, השינה מאפשרת למערכות הגוף להתאושש ולהשתקם, ואם אנחנו לא ישנים היטב התפקוד שלנו במהלך שעות היום נפגע באופן משמעותי, ובנוסף אנו חשופים לתחלואה גבוהה, למעורבות בתאונות דרכים ובתאונות עבודה, לקשיי ריכוז ולפגיעה באיכות חיינו.

כאשר הריאות מתאמצות בזמן השינה והגוף לא מקבל מספיק אוויר וחמצן, הנשימה כרוכה במאמץ רב, ואנו סובלים מיקיצות רבות בזמן השינה בלילה. לכן, איכות השינה שלנו נפגעת ויש לכך השלכות משמעותיות על התפקוד היומיומי שלנו ועל המצב הבריאותי.

 

מה הגורמים המרכזיים לתופעת נשימות כבדות בשינה?

יש מגוון גורמים העלולים להביא לתופעת נשימות כבדות בשינה, הגורמים המרכזיים לבעיה הם:

  • דום נשימה בשינה.
  • מחלת ריאה חסימתית.
  • גודש באף.
  • פגם מולד בדרכי האוויר העליונות.
  • עישון.
  • דלקת בדרכי האוויר.
  • אסתמה לילית.
  • חרדה ולחץ נפשי.
  • מחלות לב.

הכירו את הדרכים היעילות לטיפול

תופעת נשימות כבדות אצל ילדים או מבוגרים עלולה להיות מסוכנת. חשוב לזכור כי נשימות כבדות בשינה לא בהכרח מעידות על מחלה חמורה וכל אדם נושם בכבדות מדי פעם. עם זאת, כאשר סובלים מתופעת נשימות כבדות באופן ממושך, יש לברר מה הגורמים לבעיה ולהתאים טיפול מיטבי.

הטיפול המתאים לתופעת נשימות כבדות בשינה או במהלך היום מותאם לאחר אבחון רפואי מעמיק ומקיף, מאחר ויש להתאים את שיטת הטיפול לבעיה ולתסמינים.

הטיפולים היעילים והמומלצים לתופעת נשימות כבדות הם בדרך כלל אנטיביוטיקה במקרה של דלקת, תרופות נגד חרדה בשילוב טיפול התנהגותי קוגניטיבי, סטרואידים, מחולל חמצן, מכשיר CPAP, הפחתת משקל ושינוי תזונתי.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button