נשימה סרעפתית – מה זה, מה הגורמים ואיך מטפלים?

נשימה באמצעות הסרעפת מכונה גם נשימה בטנית, בטכניקה זו מפעילים את שריר הסרעפת כדי לשאוף ולנשוף אוויר אל ומחוץ לריאות. מהי נשימה סרעפתית? האם טכניקת נשימה בטנית נחשבת לנשימה נכונה יותר? איך משפיע עלינו קצב הנשימה וכיצד כדאי לנשום בזמן השינה? המומחים של היי מדיקל עונים על כל השאלות בכתבה זו.

 

מה נשימה סרעפתית?

נשימה היא תהליך טבעי ובלתי מודע המתרחש בגופנו, כאשר ברוב הזמן אנחנו לא מודעים לתהליכים הקורים במערכת הנשימה. יש לציין כי מערכת הנשימה פועלת באופן אוטונומי לחלוטין, ורק כאשר אנו סובלים מקשיי נשימה וחסר לנו אוויר אנו מודעים יותר לנשימה שלנו.

בדרך כלל הרופאים ממליצים לנשום דרך האף כדי לאפשר לאוויר המגיע אל הריאות לעבור סינון טבעי ולהתחמם. יש טכניקות נשימה שונות, ואחת הידועות היא נשימה סרעפתית, כלומר נשימת בטן. בנשימה הסרעפתית, הנחשבת לעמוקה יותר בהשוואה לנשימה הצלעית, נכנסת כמות גדולה יותר של אוויר, לכן באמצעות טכניקה זו דואגים לאוורור יעיל של חלקים גדולים יותר בריאות.

כדאי לדעת כי טכניקת הנשימה הבטנית (סרעפתית) מומלצת כיום על ידי הרופאים המומחים כאשר סובלים ממחלות הקשורות למערכת הנשימה, בדגש על מחלות ריאה. לכן, במצבים של תת אוורור בריאות האדם מומלץ להשתמש בנשימה הסרעפתית, נשימה זו מומלצת גם לאחר ניתוח בהרדמה כללית.

 

האם נשימה זו נכונה יותר?

רוב האנשים רגילים לנשימה צלעית, כלומר נשימה רגילה הגורמת לבית החזה להתרחב כדי אפשר לריאות להתמלא באוויר. בנשימה הסרעפתית שואפים יותר אוויר, וכאשר נושמים באמצעות הסרעפת נדרשת פחות אנרגיה לתהליך הנשימה לעומת האנרגיה שיש להשקיע בתהליך הנשימה דרך החזה.

כדאי לדעת כי נשימה באמצעות הסרעפת נחשבת ליעילה יותר בהשוואה לנשימה הצלעית, ובנוסף שיטה זו מפחיתה מתח נפשי, חרדה ומצבי סטרס. חוקרים בדקו וגילו כי נשימה באמצעות הסרעפת מפעילה את עצב הואגוס, העצב אחראי על מגוון מערכות ואיברים בגוף האדם. באמצעות הנשימה הסרעפתית העצב משפיע על תפקודי מערכת החיסון, תהליך חילוף החומרי בגוף, איזון רמות הסוכר בדם ועוד. יש חוקרים שטוענים כי נשימה באמצעות הסרעפת תורמת לשמירה על משקל תקין.

 

איך קצב הנשימה משפיע על חיינו?

קצב נשימה תקין אצל אדם בוגר הוא 20-12 נשימות לדקה (במנוחה), ובכל שאיפת אוויר אל הריאות האדם שואף כמות של כ-400 עד 600 מ"ל אוויר. קצב הנשימה מבוקר על ידי גזע המוח, במרכז הנשימה. אם חלה עלייה או ירידה משמעותית בקצב הנשימה יש לבדוק את המצב הפיזיולוגי ולאתר גורמים למחלות שונות העלולות להביא לאפניאה (דום נשימה) ולבעיות נוספות.

ניטור קצב הנשימה מאפשר לרופאים לעקוב אחר מצבם הפיזיולוגי של חולים ומטופלים, שינוי בקצב הנשימה עשוי להעיד על החרפת המחלה, הידרדרות במצב הנוירולוגי ועוד. אם קצב הנשימה גבוה או נמוך מדי יש לבדוק מה מפריע למערכת הנשימה אצל המטופל ולהתאים עבורו טיפול.

 

איך נושמים נכון בזמן שינה?

כדי להסתגל לשינוי בנשימה ועל מנת לעבור לנשימה סרעפתית גם בזמן השינה, כדאי לתרגל טכניקה זו באופן יזום. כדי לנשום באמצעות הסרעפת בזמן הערות אפשר לדמיין כי ביד אחת אוחזים פרחים ריחניים וביד השנייה מחזיקים בנר דולק. בתחילת התרגול לוקחים נשימה עמוקה ומדמיינים כאילו שואפים את הריח הענוג המופץ על ידי הפרחים ומנפחים את חלל הבטן.

ניפוח חלל הבטן בזמן שאיפת האוויר גורם לסרעפת לזוז, וכעת משהים את האוויר כמה שניות ורק אז נושפים אותו החוצה, כאשר ניתן לדמיין כי מכבים את הנר שמחזיקים ביד. יש לתרגל את הנשימה באמצעות הסרעפת מספר פעמים ביום. חשוב לתרגל את הנשימה גם לפני השינה, ואם סובלים מהפרעות במערכת הנשימה מומלץ לעבור אבחון וניתן לשפר את הנשימה בלילה בעזרת עזרים כמו מחולל חמצן או מסכת CPAP.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button