נשימה בועית – מהי והאם היא טובה לנו?

מה ההגדרה של נשימה בועית על פי הרפואה המודרנית? האם מצב זה מתאר נשימה תקינה או לא תקינה? מה משפיע על תקינות הנשימה שלנו? מה גורם לנשימה בועית המלווה עם רשרושים, צפצופים ו/או חרחורים והאם מדובר במצב מסכן חיים? המומחים של היי מדיקל הכינו עבורנו מדריך בנושא נשימה בועית. 

 

באופן כללי, אם הרופא כתב בתוצאות האבחון שיש לכם נשימה בועית הוא מתכוון לכך שהנשימה שלכם תקינה. בעת בדיקת הנשימה באמצעות מכשיר הסטתוסקופ הרופא מאזין לריאות בזמן הנשימה. כאשר הוא מאזין לנשימה של המטופל הרופא יכול לאבחן האם הקולות הנשמעים רכים ותקינים, כלומר קולות בועתיים. אם המטופל סובל מדלקת ריאות הרופא יאזין לקולות חזקים וצורמים יותר בעת הנשימה, ובמצבים אחרים כמו קוצר נשימה, COPD והפרעות נשימה אחרות הקשורות למצב לא תקין של הריאות, הרופא יאזין לקולות חזקים וצורמניים יותר מהרגיל.

 

נשימה בועית על פי הרפואה

מערכת הנשימה בגוף האדם מורכבת מדרכי האוויר העליונות הכוללות את האף, חלל הפה ותחילת קנה הנשימה, ומדרכי האוויר התחתונות הכוללות את קנה הנשימה, הריאות והסמפונות. לריאות יש מבנה ספוגי, הן תופסות חלק גדול מנפח בית החזה, ובין שתי הריאות יש את המיצר (המדיאסטינום) ובו ממוקמים הלב, כלי הדם הגדולים של הלב, קנה הנשימה והוושט.

הריאה הימנית מורכבת מ-3 חלקים – אונה עליונה, אמצעית ותחתונה, לעומת הריאה השמאלית שבה שתי אונות בלבד. בתהליך הנשימה האדם שואף אוויר עשיר בחמצן, האוויר מגיע לריאות דרך דרכי הנשימה העליונות. האוויר מגיע לסמפונות וממשיך לנאדיות הריאה דרך צינורות המתפתלים לצינורות דקיקים וקטנטנים. חילוף הגזים מתרחש בנאדיות הריאה, לכן בזמן הנשימה האוויר ממלא את נאדיות הריאה ויש חילוף גזים בשכבת תאי האפיתל.

כאשר יש פגיעה בריאות או באיבר אחר במערכת הנשימה אנו צפויים לחוות קשיי נשימה בדרגות חומרה שונות, בהתאם לסוג ולחומרת המחלה ממנה אנחנו סובלים. מחלות חמורות הקשורות לריאות יכולות לסכן את חיי האדם, להשפיע משמעותית על איכות החיים ובמקרים מסוימים המחלה עלולה להוביל למוות.

באמצעות האזנה לתהליך הנשימה המתרחש בריאות ובאמצעות בדיקות נוספות ומתקדמות יותר כמו בדיקת תפקודי ריאה ובדיקה שינה במכון שינה (או בבית), ניתן לאבחן את המחלה הפוגעת במערכת הנשימה ולהתאים טיפול. רופא מיומן יכול באמצעות האזנה לריאות לאבחן מחלות ריאה שונות, ובאבחון הוא יציין האם הנשימה בועית והאם יש רעשים כמו חרחורים וצפצופים הנלווים לנשימה ומעידים על בעיה.

 

מהי נשימה לא תקינה?

כאשר מאזינים לתהליך הנשימה המתרחש בריאות ויש רעשים נלווים לנשימה הבועית, ככל הנראה קיימת בעיה המחייבת התייחסות נכונה מצד הרופא. כאמור, נשימה בועית היא נשימה תקינה, אך כאשר נלווים אליה חרחורים, צפצופים או רשרושים, הנשימה אינה תקינה.

 

אילו דברים משפיעים על תקינות הנשימה שלנו?

רוב הזמן אנחנו לא מודעים לתהליך הנשימה המתרחש בגופנו, עד שמתעוררת בעיה. יש מחלות ובעיות רפואיות שונות המשפיעות על תקינות הנשימה, הגורמים המרכזיים שמשפיעים על תקינות הנשימה שלנו הם גנטיקה, מבנה בעייתי של דרכי הנשימה העליונות, חרדה ומתח נפשי, תרופות, נדודי שינה והפרעות שינה אחרות, מחלות ועוד.

המחלות השונות במערכת הנשימה משפיעות על הנשימה שלנו ולרובן יש קולות ייחודיים ומאפיינים שונים, למשל נשימות כבדות, לכן ניתן לאבחן חלק מהבעיות באמצעות האזנה לריאות. בין המחלות הנפוצות הקשורות למערכת הנשימה:

אסתמה (קצרת) – מחלה דלקתית בדרכי הנשימה (ליתר דיוק בסמפונות) הגורמת לחסימת מעבר האוויר ולקשיי נשימה.

דלקת ריאות – זיהום בריאות הגורם לתחושה כללית קשה, הדלקת באה לידי ביטוי בשיעול, חום גבוה וקשיי נשימה.

סרטן ריאות – גורם מספר אחת למקרי המוות עקב מחלת הסרטן. עישון אחראי לכ-90% מהמקרים.

מחלת ריאה חסימתית – COPD הוא שם כולל למחלות ריאה המתאפיינות בהפרעה מתמדת של זרימת האוויר אל הריאות ומהריאות החוצה, למשל דלקת סמפונות (ברונכיטיס כרוני) ונפחת (אמפיזמה).

דום נשימה בשינה – מחלה שכיחה יחסית הפוגעת באיכות החיים ועלולה לסכן את חיי האדם. ללא טיפול קיים סיכון מוגבר לשבץ מוחי ולמחלות לב.

 

איך מגיעים לנשימה בועית?

כדי להגיע לנשימת בועית תקינה יש לעבור אבחון כדי לבדוק האם סובלים ממחלה במערכת הנשימה. כמו כן, יש להימנע מעישון, להקפיד על תזונה בריאה, לשלב פעילות גופנית בצורה מוסדרת, להפחית מתח בחיים ואם מתגלה בעיה יש להקפיד על הוראות הרופא.

לאחר אבחון מחלה במערכת הנשימה, ובהתאם להצלחת הרופא, ניתן להיעזר במכשור רפואי לסיוע נשימתי כמו מכשיר CPAP או מחולל חמצן נייד או נייח.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button