נחירות אצל נשים

על פי הסטטיסטיקה אחד מתוך שלושה גברים נוחר בזמן השינה, ותופעת הנחירות מתגברת עם הגיל. תופעת הנחירות נפוצה גם אצל נשים, אך נשים סובלות פחות מהתופעה בהשוואה לגברים. יחד עם זאת, אחרי גיל המעבר יש עלייה משמעותית בתופעת הנחירות אצל נשים. הנחירות אופייניות גם לילדים, ללא הבדל בין המינים, לרוב על רקע של שקדים מוגדלים או שקד שלישי מוגדל.

נחירות אצל נשים

תופעה רווחת באוכלוסייה

על פי הנתונים כ-10% מהגברים בסביבות גיל 20 נוחרים, ובטווח הגילים 60-50 כ-70% מהגברים סובלים מנחירות חזקות שמפריעות לבנות זוגם ולבני המשפחה. התופעה של נחירות אצל נשים גוברת אחרי גיל המעבר, אך נשים רבות אינן מדווחות על כך לרופא המשפחה, בעיקר בגלל בושה, לכן חשוב להדגיש כי נחירות הן אחד מהתסמינים הראשונים והמוכרים של תסמונת דום נשימה בשינה. התסמונת מסכנת חיים ומגבירה תחלואה, וללא טיפול הנשים חשופות למחלות לב, שבץ מוחי, לחץ דם גבוה ולמעורבות מוגברת בתאונות דרכים.

מהם הגורמים לתופעת נחירות אצל נשים?

הגורמים העיקריים לתופעת נחירות אצל נשים הם:

  • מבנה הפה – בעיות מבניות בחלל הפה עלולות להצר את מעבר האוויר לריאות ולגרום לנחירות, לדוגמה ענבל ארוך, שקדים מוגדלים, צוואר קצר ועבה, חך רפוי, חסימה או גודש באף וכו'.
  • עישון ואלכוהול – עישון גורם לגירוי בדרכי האוויר העליונות ועלול לגרום לדלקת, גם צריכה מוגברת של אלכוהול, בעיקר לפני השינה, מגבירה את הסיכוי לנחירות.
  • משקל עודף – נשים עם משקל עודף נוטות לנחור מאחר והעלייה במשקל גורמת להצרת מעבר האוויר בדרכי האוויר העליונות.
  • תרופות – נחירות הן תופעת לוואי מוכרת של תרופות רבות, בעיקר תרופות הרגעה, כדורים נוגדי דיכאון וכדורי שינה.
  • גודש באף – גודש באף גורם לנחירות, כמו גם אלרגיות והצטננות.
  • דום נשימה בשינה – נחירות אל גברים ונשים כאחד הם סמן ראשון של תסמונת דום נשימה בשינה, ורוב החולים בדום נשימה נוחרים בדרגה זו או אחרת.

מדוע חשוב לטפל בנחירות?

נחירות בלילה פוגעות באיכות השינה, הן מטרידות את בני הזוג והילדים, ולא מעט זוגות התגרשו בגלל תופעת הנחירות. מאחר ותופעת נחירות אצל נשים עלולה להעיד על קיומה של תסמונת דום נשימה בשינה אין להקל ראש בבעיה וחשוב לעבור אבחון מקצועי בהקדם.

תסמונת דום נשימה בשינה אצל נשים מגבירה את הסיכון לסוכרת הריונית וללידה מוקדמת, ומחקרים אחרונים מצביעים על סיכון מוגבר לתמותה מגורמים קרדיווסקולריים. על פי הנתונים האחרונים, נשים נוחרות נמצאות בסיכון מוגבר למחלות לב, יותר מגברים, ומאחר וידוע כי נשים סובלות יותר מגברים מבעיות כמו לחץ דם גבוה ועודף כולסטרול, הסיכון שלהן להתקפי לב ולשבץ מוחי הוא משמעותי.

בנוסף, נחירות אצל נשים גורמות לפגיעה בתפקוד היומי, לעייפות מוגברת בשעות היום, לקשיי ריכוז, לעצבנות יתר ולקשיי שינה. הנחירות מקשות על בני הזוג והילדים, הן פוגעות בדימוי העצמי אצל רוב הנשים, והנחירות הן סימן ראשוני למחלות ולבעיות רפואיות, כדוגמת דום נשימה בשינה, לכן חשוב לעבור אבחון ולקבל טיפול מתאים.

דרכי טיפול

  • טיפול התנהגותי – טיפול מניעתי יכול למנוע נחירות אצל נשים, לדוגמה הימנעות מאלכוהול לפני השינה, הפסקת עישון, הפחתת משקל, שינוי תנוחת שינה ועוד.
  • ניתוח – יש טיפולים פולשניים שונים לטיפול בתופעת הנחירות.
  • התקן דנטלי – פתרון לפתיחת דרכי האוויר באמצעות התקן המולבש על השיניים.
  • מכשור רפואי – הפתרון המומלץ כיום בקרב רופאים לטיפול בנחירות אצל נשים וגברים הוא מכשיר סיפאפ, עדיף עם מעשיר לחות. אם האישה אינה מצליחה להסתגל לשינה עם מסכת סיפאפ הרופא ימליץ לה להשתמש במכשיר כמו מחולל חמצן או מכשיר אחר.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button