נחירות אצל ילדים

האם הילד שלכם נוחר בלילה? ובכן, כ-10% מהילדים נוחרים בלילה כתוצאה מגורמים שונים, מתוכם כ-3% נוחרים בגלל תסמונת דום נשימה בשינה. אין להתעלם מתופעת נחירות אצל ילדים, וההורים חייבים להתייעץ עם רופא מקצועי כדי לשלול בעיות בריאותיות ועל מנת להציע טיפול המאפשר לילד לישון היטב. מתי הנחירות אצל הילדים חייבות להדליק נורה אדומה? המומחים של חברת היי מדיקל הכינו מדריך בנושא. 

 

מהן נחירות?

נחירה היא רעש המזכיר צליל של חריקה צורמת בזמן השינה, ובניגוד למה שמקובל לחשוב, הנחירות לא קשורות באופן ישיר לאף ולסינוסים. למעשה, הנחירה נוצרת בלוע והרעש יוצא ממנו, זהו רעש נשימתי שנוצר בדרך כלל כאשר מכניסים אוויר לריאות ובגלל הרקמות הרכות בלוע וחסימת מעבר האוויר בדרכי הנשימה העליונות, נוצרת נחירה. לעיתים, ניתן לשמוע נחירות גם בזמן נשיפת האוויר.

נחירות מהוות מטרד של ממש לבני המשפחה ולילד, התופעה פוגעת באיכות החיים, היא גורמת לפגיעה בתפקודי הילד במהלך שעות היום, משפיעה על יכולת הריכוז והקשב של הילד, ולרוב הילד יסבול מעייפות בבוקר ובמהלך היום. כפי שציינו, כ-10% מהילדים נוחרים, ומדובר בתופעה שכיחה, עם זאת הנחירות עשויות להעיד על קיומה של תסמונת דום נשימה בשינה – בעיה רפואית המחייבת טיפול. דום נשימה בשינה עלול להחריף עם הזמן ולגרום למחלות לב וכלי דם, לתחלואה גבוהה ולפגיעה ביכולות הקוגניטיביות וההתנהגויות אצל ילדים.

 

האם תופעת הנחירות אצל ילדים נחשבת למסוכנת?

נחירות קולניות בזמן השינה בלילה אצל ילדים הן תופעה שכיחה, ולרוב הנחירות אינן מסוכנות לילד. יחד עם זאת, נחירות קולניות בלילה עלולות להעיד על תסמונת דום נשימה בשינה, תופעה יחסית שכיחה, והתסמונת דורשת טיפול מאחר והיא מסוכנת וגורמת לתחלואה גבוהה, למחלות לב  ולפגיעה משמעותית בתפקודי הילד ובאיכות חייו.

בנוסף, הנחירות הקולניות של הילד מפריעות לאחים ולאחיות שלו, הנחירות מפריעות גם להורים, לכן אין להקל ראש בתופעה וחשוב לפנות לייעוץ מקצועי כדי לסייע לילד ולשפר את איכות חייו, וכמובן את איכות החיים של שאר בני המשפחה.

 

מהם הגורמים העיקריים לנחירות אצל ילדים?

הנחירות נגרמות עקב חסימה בדרכי הנשימה. אצל ילדים, תופעת הנחירות נגרמת בעיקר בגלל שקד שלישי או שקדים נפוחים וגדולים יתר על המידה. כמו כן, יש ילדים הסובלים מנחירות כתוצאה מתגובה לאלרגיה מסוימת, עודף משקל, רגישות יתר של מערכת הנשימה, גנטיקה ובגלל תסמונת דום נשימה בשינה.

חסימה קשה בדרכי הנשימה העליונות עלולה להביא להתפתחות תסמונת דום נשימה שינה, זו בעיה מסוכנת המחייבת טיפול מותאם אישית, והתסמינים המוכרים של התופעה הן נחירות קולניות בזמן שינה, עייפות מוגברת בבוקר, קשיי ריכוז במהלך היום, יובש בגרון בבוקר ולאחר היקיצה משנת הלילה, כאבי ראש בבוקר, בעיות התנהגותיות ועוד.

 

איך ניתן להימנע מנחירות?

אם הילדים סובלים מנחירות קולניות וניתן להבחין כי הם מתאמצים לנשום בזמן השינה בלילה, חשוב לפנות לייעוץ וכדאי לזמן תור לאבחון הבעיה על ידי רופא אף אוזן גרון.

יש דרכים יעילות המסייעות לילדים הנוחרים בלילה, ובמקרים מסוימים ניתן להימנע מתופעת הנחירות הקולניות אצל הילד בעזרת שינוי תנוחת השינה שלו בלילה, החלפת מזרן, רכישת כרית אורטופדית מיוחדת, אוורור טוב יותר של החדר ועוד.

כמו כן, אם הילד סובל מעודף משקל והוא נוחר בלילה מומלץ לשנות את התפריט שלו ולהתאים עבורו תזונה בריאה ומאוזנת. על מנת להשיל קילוגרמים עודפים ממשקל גופו, כדאי לשלב גם פעילות גופנית לפחות שלוש פעמים בשבוע. בנוסף, יש להימנע מארוחות ערב גדולות וכבדות לפני השינה ולא לאפשר לילד לצרוך משקאות מעוררים לפני השינה.

אם הנחירות נובעות כתוצאה משקדים או פוליפים מוגדלים יש להתייעץ עם הרופא ולשקול טיפול או כריתה של השקדים. לא מעט ילדים נוחרים בגלל אלרגיות, לכן ההורים יכולים להוציא מחדר השינה של הילד גורמים לאלרגיות כמו חתול או חיית מחמד אחרת, כרית או שמיכה עם נוצות וכד'. יש אפשרות להתאים תרופה נגד אלרגיה לאחר בדיקה ואבחון מקצועי במרפאה ייעודית לאלרגיות.

אם הרופא חושד שהילד נוחר כתוצאה מתסמונת דום נשימה בשינה הוא ימליץ על בדיקה במעבדת שינה. ראוי לציין כי אנחנו בחברת היי מדיקל מציעים בדיקת שינה ביתית, הבדיקה הביתית אינה פולשנית ולא מכאיבה, וקל יותר לבצע את האבחון בסביבה המוכרת לילד, מאחר וילדים עשויים להתקשות בבדיקה המעבדת שינה מאחר ויש להישאר כל הלילה במכון.

 

האם בכל שלב יש צורך בבדיקה רפואית?

נחירות אצל ילדים הן תופעה שכיחה ולרוב הנחירות אינן מצביעות על מחלה או סכנה בריאותית. במקרים רבים, הגורם לנחירות אצל הילד הוא שקד שלישי ובניתוח יחסית מהיר וקל ניתן להסיר אותו ולסייע לילד להימנע מנחירות. חשוב לדעת כי כיום לא ממהרים לנתח את הילדים ולהסיר את האדנואיד מגופם, מאחר ובגיל 9 פחות או יותר התופעה חולפת מאליה לכן אם הנחירות לא מסכנות את בריאות הילד, הרופא יחליט על הטיפול המיטבי.

אם הנחירות קולניות והופכות לכרוניות, ובמצבים שבהם ההורים מבחינים כי הילד סובל מבעיות קוגניטיביות והתנהגותיות בגלל הפרעת השינה – יש לפנות לרופא מקצועי לצורך ייעוץ והחלטה האם נדרשת בדיקה מעמיקה.

ברוב המקרים, מגיעים לבדיקה גופנית אצל רופא המשפחה, בהתאם לממצאי האבחון וההיסטוריה הרפואית המשפחתי, הרופא ימליץ האם לשלוח את הילד לרופא אא"ג מומחה או לבדיקה במעבדת שינה.

 

מדוע נדרש מעקב רפואי אחר ילד הסובל מנחירות?

מומלץ לבצע מעקב רפואי אחר ילדים הסובלים מנחירות, גם רופאי המשפחה ממליצים להורים לתעד את הפסקות הנשימה והנחירות של הילד באמצעות מצלמת וידאו ובכתב. המעקב הרפואי נדרש כדי לשלול בעיות רפואיות חמורות כמו תסמונת דום נשימה בשינה, לבדוק האם חלה החמרה בנחירות אצל הילד, וכדי להציע טיפול מתאים אם הנחירות הופכות לכרוניות והן גורמות לפגיעה בתפקודי הילד ובאיכות חייו.

חשוב להדגיש כי ילדים רבים נוחרים בלילה, וברוב המקרים התופעה אינה מעידה על מחלה או בעיה בריאותית הדורשת טיפול. יחד עם זאת, אין להקל ראש בתופעת הנחירות וכדאי לקבל ייעוץ מרופא מומחה ולפעול בהתאם להנחיותיו. הסכנה המשמעותית ביותר של תופעת הנחירות היא הסיכון להתפתחות תסמונת דום נשימה בשינה, התסמונת גורמת למחלות לב, לבעיות קוגניטיביות והתנהגותיות, לעייפות מוגברת במהלך היום ועוד.

המעקב הרפואי מאפשר לרופאים להציע טיפול נכון בהתאם לצורך. כך לדוגמה, אם הרופא מגלה כי הנחירות נגרמות בגלל שקד שלישי הוא לא ימהר להמליץ על ניתוח להסרת השקד, ובמקרה זה הוא יתחיל במעקב ואם הבעיה משפיעה לרעה ופוגעת באיכות חייו של הילד הוא ימליץ על ניתוח.

 

דרכים לטיפול בנחירות אצל ילדים וטיפים לטיפול ביתי בתופעה

מומלץ להתחיל בטיפול ביתי מניעתי שיכול לסייע ולהקל על ילדים הסובלים מנחירות קולניות בזמן השינה. הטיפול המניעתי מבוסס על שינוי תנוחת שינה של הילד, הוצאת גורמים מחדר השינה של הילד העלולים לגרום לו לאלרגיות, ואם הילד סובל מעודף משקל יש להתאים עבורו תזונה בריאה ומאוזנת ולשלב פעילות גופנית.

אם בבדיקה במעבדת שינה גילו כי הילד סובל מתסמונת דום נשימה בשינה ניתן לנסות התקן דנטלי, אך כיום הטיפול המומלץ והיעיל ביותר הוא בעזרת מכשיר סיפאפ. מכשיר CPAP מזרים אוויר בלחץ חיובי קבוע ומאפשר לאוויר להגיע בקלות לריאות, לכן הילד יכול לישון היטב, והנחירות נעלמות.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button