נחיצותה של פיזיותרפיה נשימתית

פיזיותרפיה נשימתית נחוצה עבור אנשים הסובלים ממצבים שכיחים כמו מחלת ריאה חסימתית וכרונית (COPD), חולים בסיסטיק פיברוזיס (CF), חולי אסטמה, מטופלים הסובלים מחבלות ומשברים בצלעות ועוד. במסגרת טיפולי פיזיותרפיה נשימתית מתרגלים תרגילי נשימה, משפרים את הגמישות וטווח התנועה של בית החזה, מחזקים את שרירי הנשימה ועוסקים בפעילות אירובית. באמצעות התרגול מסייעים למטופלים ומאפשרים תפקוד יעיל של מערכת הנשימה.

פיזאוטרפיה נשימתית

מהי פיזיותרפיה נשימתית ומתי היא נדרשת?

פיזיותרפיה נשימתית כוללת תרגילים שונים ומיועדת לסייע למטופלים לנשום היטב, התרגילים מסייעים לתפקוד תקין של מערכת הנשימה. ההגדרה הרפואית של פיזיותרפיה נשימתית היא אוסף טיפולים שמטרתם לשפר ולהקל על הנשימה, לחזק את שרירי מערכת הנשימה, לסייע בהתפשטות הריאות ולפנות ביעלות את ההפרשות של מערכת הנשימה.

באמצעות פיזיותרפיה נשימתית ניתן לסייע למטופלים הסובלים בין היתר מבעיות רפואיות וממחלות כגון:

• מחלות זיהומיות קשות בדרכי הנשימה.
• מחלות ריאה חסימתיות וכרוניות כמו נפחת הריאות, ברונכיטיס כרוני וכו'.
• מחלות נוירולוגיות הגורמות לחולשה של שרירי מערכת הנשימה.
• שברים וחבלות בצלעות.
• מטופלים הזקוקים לשיקום לאחר ניתוח בטן או ניתוח חזה.
• מטופלים הסובלים מליקוי מבני בבית החזה.
• שיקום לאחר אירוע מוחי.

תרגילים נפוצים בפיזיותרפיה נשימתית

בטיפולי פיזיותרפיה נשימתית לומדים ומתרגלים טכניקות מיוחדות שמטרתן להרחיב את חלל הריאות, לאוורר את הריאות, לחזק את שרירי הנשימה ולמנוע הצטברות של הפרשות בדרכי הנשימה ובריאות. מטרת הטיפול היא לשפר את חמצון המערכות החיוניות כמו לב ומוח ולאוורר היטב את הריאות. ראוי לציין כי חולים רבים במחלות ריאה חסימתיות ובמחלות אחרות בדרכי הנשימה סובלים מהצטברות של הפרשות, ההפרשות עלולות להפוך למצע מצוין להתפתחות מושבות חיידקים ומכאן הדרך קצרה לזיהומים ולמחלות קשות ומסוכנות לאדם.

על ידי תרגילי פיזיותרפיה נשימתית משיגים מעבר חופשי של האוויר ומונעים מחלקים מרוחקים וקטנים בריאות להזדהם ולהיסגר. חשוב לזכור כי ישנם חלקים בריאות האדם שאינם בשימוש במהלך נשימה רגילה וללא מאמץ, ואנשים בריאים הנושמים לפחות 4-3 נשימות עמוקות כל שעה מאווררים היטב את הריאות שלהם, לעיתים באמצעות שיעול, לעומת חולים במצב שברירי יחסית שממעטים בנשימות עמוקות לכן הם חשופים למחלות קשות כמו דלקת ריאות וזיהומים.
תרגילי פיזיותרפיה נשימתית מיועדים לשיפור הנשימה ומסייעים במניעת זיהומים ומחלות. התרגילים מומלצים למטופלים שעקב מצבם הבריאותי או עקב חולשה מרבים לשהות בבית, בעיקר בישיבה או בשכיבה, כמעט ללא פעילות גופנית. ניתן לשלב תרגילי פיזיותרפיה נשימתית כחלק מתהליך השיקום לשיפור ניידות והליכה.

השוני בין טיפולי פיזיותרפיה נשימתית לטיפולי פיזיותרפיה מסוגים אחרים

ההבדל העיקרי בין פיזיותרפיה נשימתית לבין פיזיותרפיה לורטיגו או לבעיה מסוג אחר הוא שהתרגילים של הפיזיותרפיה הנשימתית מיועדים לשיפור הנשימה ולמניעת זיהומים והצטברות של הפרשות. פיזיותרפיה נשימתית מתאימה גם למטופלים הזקוקים לסיוע קבוע שלמכשיר בשם סיפאפ, למשל חולי COPD, זהו טיפול משלים המשפר את איכות חייו של המטופל ומונע סיבוכים רפואיים.
יש מגוון טכניקות בתחום הפיזיותרפיה הנשימתית, ניתן ללמוד את התרגילים השונים ולבצע אותם גם בבית כחלק בלתי נפרד מהשיקום או מהטיפול המומלץ. הפיזיותרפיסט מתאים את התרגילים לבעיה ממנה המטופל סובל ובהתאמה מושלמת למצבו הרפואי ולתסמינים עליהם הוא מתלונן, ולאחר תרגול במכון אפשר לתרגל גם בבית את התרגילים המומלצים.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button