נוקטוריה – מהי ואיך מתמודדים איתה?

מה זה נוקטוריה? מה גורם לתופעה של הטלת שתן לילית תכופה ומרובה? איך מאבחנים ומהן שיטות הטיפול היעילות בתופעה זו? כיצד הבעיה משפיעה על איכות השינה של האדם? האם יש קשר בין הפרעות שינה ותסמונת דום נשימה חסימתי בשינה לבין הטלת שתן מרובה בלילה? המומחים של היי מדיקל הכינו מדריך בנושא.

 

מה זה נוקטוריה?

אחת מהתופעות המטרידות ביותר שמשפיעות באופן משמעותי על איכות החיים בקרב מבוגרים נקראת נוקטוריה, באנגלית Nocturia, כלומר הטלת שתן לילית מרובה. התופעה קשורה למחלות ולבעיות רפואיות שונות, לא רק בעיות ומחלות בדרכי השתן או הפרעות בתפקוד הערמונית. לכן, מדובר בתסמין נפוץ יחסית הקשור למחלות שונות ומשפיע באופן ניכר על איכות החיים של מבוגרים.

כדאי לדעת כי השכיחות של Nocturia עולה עם הגיל, ועל פי נתוני משרד הבריאות התופעה נפוצה אצל יותר מ-50% מהנשים והגברים מעל גיל 60. שיעור התופעה בקרב נשים וגברים מעל גיל 80 הוא משמעותי יותר ורוב האנשים בגיל זה קמים לפחות פעם בלילה כדי להטיל שתן.

לאחר שענינו על השאלה נוקטוריה מה זה, חשוב לציין כי ההגדרה המקצועית של התופעה היא קימה לפחות פעם אחת בלילה כדי להטיל שתן, אך רבים מהאנשים סובלים מהבעיה מעידים כי הם קמים יותר מפעם אחת כדי להטיל שתן בלילה. היקיצה המרובה בלילה לצורך הטלת שתן משפיעה על איכות השינה, היא מעוררת הפרעות שינה שונות, גורמת לעייפות מוגברת בשעות היום, למצוקה נפשית ולפגיעה בתפקוד היומיומי.

אגב, עד לאחרונה היה נהוג לחשוב כי נוקטוריה היא תופעה הרווחת בעיקר אצל גברים מבוגרים בגלל בעיות בתפקוד הערמונית, בעיות שבדרך כלל מתחילות להתפתח בגיל מבוגר. כמו כן, מחקרים עדכניים הוכיחו  כי שיעור התופעה של הטלת שתן לילה גבוה יותר אצל נשים מבוגרות.

מעבר לפגיעה באיכות השינה וביכולת התפקוד בשעות היום, אחת מהסכנות הקשורות לנוקטוריה היא נפילה של מבוגרים הקמים בלילה כדי להטיל שתן. בגיל מבוגר יש חשש מוגבר מנזקי הנפילה בעיקר בגלל ירידה בצפיפות העצם ואוסטיאופורוזיס.

 

Male and Female Signage on Wall

 

השתנה תכופה ומרובה בלילה – מה עושים?

ככל שהגיל עולה השכיחות של השתנה תכופה ומרובה בלילה הולכת וגוברת. הפרשת השתן מהכליות פועלת במחזוריות בהתאם לשעון הגוף הביולוגי, לכן במשך היום יש הפרשה גדולה יותר של שתן מהכליות אל כיס השתן, ובלילה הפעילות פוחתת בגלל הפרשה מוגברת של הורמון ה-ADH, כלומר הורמון נגד השתנה. חשוב לציין כי השתן המופרש בלילה מרוכז יותר לכן הוא גוזל פחות נפח בשלפוחית וכך האדם יכול ליהנות משינה רציפה בלילה ללא קימה לשירותים כדי להטיל שתן.

כך לדוגמה, קצב הפרשת השתן בשעות היום אצל צעירים גבוה פי 2 מקצב הפרשת השתן בלילה, אך עם העלייה הגיל ההבדל הולך ומטשטש, לכן רבים מהמבוגרים נאלצים לקום בלילה כדי ללכת לשירותים.

התופעה הרווחת של הטלת שתן מרובה בלילה היא אחת מהתלונות הנפוצות אצל רופאי משפחה, ולמרות שזו תלונה שאינה בעלת אופן מסוכן, התופעה מטרידה ופוגעת משמעותית באיכות החיים ובתפקוד האדם בשעות היום. בגיל מבוגר זו תופעה מסוכנת יותר מאחר שהיא עלולה להעיד על מחלות נלוות קשות וקיים סיכום גבוה לנפילות באמצע הלילה העלולות להיות קטלניות.

לכן, אם אתם חווים הטלת שתן לילית מוגברת מומלץ לפנות לרופא מומחה (אורולוג) כדי לעבור אבחון מקצועי, לאתר את הגורמים לבעיה ולהתאים את הטיפול הנכון והמיטבי. יש טיפולים יעילים מאוד המותאמים למטופל באופן אישי ולפי תוצאות האבחון, הבדיקות ואיתור הגורם או הגורמים לבעיה.

 

הגורמים לנוקטוריה

יש מגוון גורמים ל-Nocturia, והסיבות העיקריות לתופעה הן:

  • ירידה טבעית בייצור הורמון ADH המונע השתנה, בדרך כלל בגלל העלייה בגיל, אך רמת ההורמון עשויה לרדת בגוף גם בגלל שתייה מופרזת של אלכוהול בשעות הערב ומשקאות המכילים קפאין.
  • סיבות סביבות כמו חשיפה לרעש ואור בזמן השינה בלילה.
  • עלייה בריכוז הפפטיד בנוזל הדם, פפטיד אחראי על הפרשת הנתרן מהכליות וגורם לייצור מוגבר של שתן.
  • כאבים.
  • מצוקה נפשית, בעיקר חרדה ודיכאון. מצוקה נפשית מגבירה הפרעות שינה והטלת שתן בלילה.
  • מחלות נוירולוגיות והפרעות במערכת העצבים המרכזית, למשל טרשת נפוצה או שבץ מוחי.
  • מחלות לב וכלי דם, למשל אי ספיקת לב המעודדת ייצור שתן בשעות הלילה.
  • הפרעות שונות במערכת השתן והשלפוחית.
  • שלפוחית רגיזה. במקרים מסוימים נוקטוריה מהווה תסמין מוכר וברור לאבחון שלפוחית רגיזה.
  • בעיות בתפקוד הערמונית.
  • הפרעות שינה מסיבות שונות.
  • תופעות לוואי של תרופות שונות.
  • בצקות בגפיים.
  • הפרעות במערכת הנשימה, לדוגמה תסמונת דום נשימה בשינה שגורמת לעלייה בהפרשת הפפטיד בלילה.
  • מחלות אורולוגיות בשלפוחית השתן.
  • דלקת או זיהום בדרכי השתן.
  • סוכרת אינסיפידוס (נדיר).
  • חשיפה לקור עז במהלך השינה בלילה, לרבות קור ממערכת המיזוג בקיץ.

 

כיצד מאבחנים נוקטוריה?

אבחון נוקטוריה מבוסס בשלב הראשון על התלונות של המטופל והתיעוד שלו לגבי הטלת שתן לילית. הבדיקה הקלינית במרפאה כוללת ניתוח הרגלי חיים בעייתיים שעלולים להחמיר את התופעה, למשל שתייה מרובה של נוזלים לפני השינה, אכילת מזון בלילה שמעודד ייצור שתן, צריכה מוגברת של אלכוהול ומשקאות המכילים קפאין ועוד.

ברוב המקרים מבצעים בדיקה גופנית הכוללת מדידת לחץ דם, משקל וגובה, מישוש אזור שלפוחית השתן לאיתור גושים, בדיקת הנרתיק אצל נשים, בדיקת גודל הערמונית ובחינת הריאות.

בהתאם לצורך, הרופא ימליץ על בדיקות מעבדה כדי לאתר את הגורם המרכזי לתופעה ועל מנת לשלול סיבוכים רפואיים ומחלות. לכן, יש לעבוד בדיקת שתן כללית, בדיקת תרבית שתן, מדידת אוסמולריות השתן (לאיתור סוכרת אינסיפידוס), בדיקת דם לצורך בדיקת תפקודי כבד וכליות. אם המטופל מתלונן על הטלת שתן לילית המלווה בהפרעת בתפקוד השלפוחית הוא יופנה לבדיקת הדמיה של דרכי השתן, בדרך כלל לבדיקת אולטרסאונד של דרכי השתן.

אחד מכלי האבחנה היעילים ביותר מבוסס על ניהול יומן לתיעוד תכיפות ונפח הטלת השתן. התיעוד המפורט ביומן מאפשר לרופא לאבחן מצבים שונים כמו תפוקת שתן מוגברת ביום ובלילה, תפוקת שתן מוגברת לילית, פגיעה בתפקוד השלפוחית בלילה וכד'.

 

איך מטפלים בנוקטוריה?

לאחר אבחון נוקטוריה טיפול יותאם לפי תוצאות האבחנה והגורם שמעורר את התופעה למתן שתן מוגבר בלילה. הטיפול בנוקטוריה הינו לרוב טיפול תרופתי הנגזר מהגורם האטיולוגי, לכן אם התופעה נובעת על רקע של מחסור בהורמון ADH יינתן טיפול פשוט באמצעות הורמון סינטטי ומלאכותי נגד השתנה.

כמו כן, הטיפול יכול להיות באמצעות תרופות להורדת לחץ דם, נוגדי דיכאון וכדורים משתנים בשעות היום. בהתאם לממצאי האבחון הרופא יכול להמליץ על טיפול התנהגותי הכולל שינוי באורח החיים, ויש גם טיפולים ייעודיים במחלות הגורמות למתן שתן מוגבר בלילה, ובמקרים בהם מקור הבעיה הוא בחסימת מוצא שלפוחית השתן הרופא עשוי להחליט על ניתוח לכריתת הערמונית.

 

איך הקימה לשירותים משפיעה על איכות השינה שלנו?

נשים וגברים הסובלים מהטלת שתן לילית מתמודדים עם שינה לא איכותית, וידוע כי התופעה מעוררת הפרעות שינה אצל נשים וגברים מבוגרים. בגלל היקיצה בלילה והריצה לשירותים כדי להטיל שתן, קשה לאדם להירדם מחדש, במיוחד אם הוא מתעורר מספר פעמים כדי ללכת לשירותים. הקימה לשירותים באמצע הלילה פוגעת באיכות השינה ומשפיעה על התפקוד בשעות היום, ובנוסף קיימת סכנה מוחשית לנפילות, ובגיל מבוגר הנפילה עשויה להיות קטלנית.

הכתבה באדיבות במומחים של היי מדיקל. המידע בכתבה מובא לצורכי ידע ולמידה ואינו מהווה ייעוץ רפואי, המלצה או תחליף לייעוץ ולטיפול אצל רופא.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button