נדודי שינה בהריון

במהלך ההריון חלים שינויים רבים בגופה של האישה, בעיקר שינויים הורמונליים, רגשיים וכמובן פיזיים. לכן, אין זה פלא כי 8 מתוך 10 נשים הרות מתלוננות על נדודי שינה בהריון ו/או על הפרעות שינה אחרות. מה הגורמים לתופעה של נדודי שינה בתחילת הריון ובטרימסטר השני והשלישי? מה התסמינים? האם ניתן לשפר את המצב? המומחים של היי מדיקל עונים על השאלות שלכן.

 

מה גורם לאישה בהריון לנדודי שינה?

רוב הנשים מדווחות על נדודי שינה בהריון, זו תופעה שכיחה שמשפיעה על הנשים ההרות בשליש הראשון, השני והשלישי להריון. חשוב להבין את הסיבות לתופעה כדי לסייע לאישה ההרה, להקל על סבלה ולמנוע סיבוכים. הסיבות העיקריות לתופעה הרווחת של נדודי שינה בתחילת הריון ובטרימסטר השני, ובמיוחד בשלישי הן:

שינויים הורמונליים ורגשיים

במהלך ההריון גופה של האישה עובר שינויים הורמונליים רבים. לעיתים יש מחסור בהורמון הפרוגסטרון הידוע כגורם מרגיע ומעודד הרפיה, וההורמון משפיע כל איכות השינה. השינויים ההורמונליים משפיעים בין היתר על טונוס השרירים בלוע, לכן יש לא מעט נשים בהריון הסובלות מהפסקות נשימה בשינה.

לחץ ומתח נפשי

רוב הנשים סובלות מחששות ולעיתים גם מחרדות בגלל ההריון והן עלולות לסבול מנדודי שינה עקב הלחץ והמתח הנפשי. נשים רבות חוששות מהעתיד לבוא, במיוחד אם זהו ההריון הראשון שלהן, והן נמצאות במתח לקראת הלידה, גידול התינוק וכיצד הלידה תשפיע על מערכת היחסים עם בן הזוג.

בטן גדולה ואי נוחות כללית

במהלך ההריון גופה של האישה עובר שינויים רבים בקצב מואץ, וככל שהבטן גדלה כך קשה יותר להירדם ולישון טוב בלילה. הבטן הגדולה מקשה למצוא תנוחה נוחה והיא גם מכבידה על הנשימה והתנועה.

תסמונת רגליים חסרות מנוחה

אחת מתוך חמש נשים בהריון מדווחת על תחושות כמו עקצוצים ואי נוחות ברגליים, התופעה מוכרת וקרויה תסמונת הרגליים חסרות המנוחה.

צרבת

רוב הנשים בהריון סובלות מצרבות, והבעיה משפיעה על היכולת להירדם ופוגעת באיכות השינה.

אנמיה ומחסור במגנזיום ו/או ברזל

אנמיה, מחסור בברזל וחוסר במינרל מגנזיום, כל אלו ועוד משפיעים על איכות השינה ועלולים לגרום לתופעת נדודי שינה בתחילת הריון או בטרימסטר השני והשלישי.

 

Pregnant woman sleeping

 

איך זה בא לידי ביטוי?

רוב הנשים בהריון מדווחות על הפרעות וקשיי שינה בדרגה כזו או אחרת, בדרך כלל הן סובלות מהתופעה בגלל אי נוחות כללית, בטן גדולה, התכווצויות ברגליים, צרבות, הפרעות נשימה, מתן שתן מוגבר בלילה, קושי למצוא תנוחה נוחה, בחילות, חששות וחרדות לקראת הלידה ועוד.

ראוי לציין כי בעקבות השכיחות הגבוהה של נדודי שינה והפרעות שינה אחרות במהלך ההריון התופעה זכתה למינוח מקצועי הנקרא הפרעות שינה בהריון, באנגלית Pregnancy Associated Sleep Disorder.

קשיי השינה יכולים להתחיל כבר עם תחילת ההריון, בדרך כלל על רקע השינויים ההורמונליים והלחץ מההריון והלידה, ולא מעט נשים מדווחות על נדודי שינה בתחילת הריון, עוד לפני השבוע ה-12, בעוד נשים אחרות מדווחות על נדודי שינה בהריון בטרימסטר השני, ובעיקר לקראת סיום הטרימסטר השלישי.

התופעה משפיעה על איכות השינה ופוגעת ביכולות ובמצב רוחה של האישה. השינה נחוצה לגוף האישה ההרה, ואם היא סובלת מנדודי שינה היא חשופה לתחלואה גבוהה יותר, להיחלשות המערכת החיסונית, לשינויים רגשיים, לחרדות ואפילו לדיכאון.

הפרעות שינה בהריון הנובעות מהפרעות נשימה נמצאו כגורם סיכון להתפתחות סוכרת הריונית ורעלת, לכן אין להקל ראש בתופעה וחשוב להיוועץ עם רופא ולקבל טיפול מתאים.

 

האם ניתן לשפר את המצב?

כדי להקל על נדודי שינה בהריון ועל מנת לשפר את המצב הקיים ניתן ליישם את הפעולות הבאות:

  • תרגילי הרפיה ונשימות עמוקות לפני השינה בלילה.
  • הקפדה על שעת שינה קבועה.
  • הימנעות משתייה מרובה לפני השינה בלילה.
  • דמיון מודרך.
  • שינה עם כריות.
  • תוספי מזון בהתאם לצורך, בדגש על ברזל, ויטמין 12B ומגנזיום.
  • שינוי תזונתי והתאמת התפריט לאישה ההרה.
  • אמבטיה נעימה במים פושרים כדי להרפות את הגוף והנפש לקראת השינה.
  • ליווי של דולה, שיחות עם חברה טובה או טיפול פסיכולוגי.
  • שינה עם מסכת CPAP אם האישה סובלת מקשיי נשימה בלילה.

לסיכום, אין להזניח את התופעה של נדודי שינה במהלך ההריון ויש דרכים שונות באמצעותן ניתן להקל ולסייע לנשים בהריון לשפר את איכות השינה שלהן בלילה ולהימנע מנדודי שינה חמורים. הכתבה באדיבות היי מדיקל – החברה המובילה לשיווק מכשור רפואי לסיוע נשימתי, יש לנו פתרונות מתקדמים ואיכותיים גם לנשים בהריון!

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button