נדודי שינה בגיל המעבר

מדוע למעלה מ-50% מהנשים בגיל המעבר סובלות מנדודי שינה? אילו הפרעות שינה נפוצות בקרב נשים בגיל המעבר? מהן הסיבות בגללן קשה יותר לישון בגיל המעבר? האם נדודי שינה בגיל המעבר מסוכנים לבריאות האישה? מה אפשר לעשות כדי לישון טוב יותר בגיל המעבר? 

 

מדוע יש נדודי שינה בגיל המעבר?

רוב הנשים מודעות לכך שבגיל המעבר מתחילים לסבול מגלי חום, מירידה בחשק המיני, מיובש בנרתיק, מיובש בעור ומהפרעות שינה. יש סימפטומים האופייניים לגיל המעבר שלא ניתן לטפל בהם, אך דווקא בתופעה של נדודי שינה בגיל המעבר יש לעולם הרפואה פתרונות יעילים ואיכותיים.

על פי נתוני משרד הבריאות, למעלה מ-50% מהנשים בגיל המעבר מדווחות על הפרעות שינה כאלו ואחרות, בעיקר אינסומניה. התופעה מתרחשת על רקע של שינויים הורמונליים וביולוגיים בגופה של האישה. בגיל המעבר יש ירידה משמעותית ברמת האסטרוגן והפרוגסטרון לכן יש פגיעה באיכות השינה אצל נשים, ובנוסף חלים שינויים בשעון הביולוגי ולא מעט נשים בגיל המעבר מתחילות לסבול מתסמיני דיכאון ושינויים במצב הרוח. תהליך ההזדקנות משפיע על הנשים בדרכים שונות, והשינויים החלים בגוף האישה גוררים פגיעה באיכות השינה.

כמו כן, בגיל המעבר רוב הנשים חוות תופעות פיסיולוגיות נוספות העלולות לפגוע באיכות השינה שלהן. בגיל המעבר יש ירידה בבריאות הכללית אצל האישה, ונשים רבות מדווחות על עייפות מוגברת, אחרות חוות עלייה בשכיחות תת פעילות בלוטת התריס, ויש לא מעט נשים החוות עלייה במשקל בגלל הגיל והשינויים בגוף, וכל התופעות הללו משפיעות גם על השינה. כך לדוגמה, ידוע לכל כי עודף משקל מביא לעליה בשכיחות הנחירות הקולניות ולהפרעות נשימה חסימתיות במהלך השינה.

 

כמה חשוב לטפל בבעיות אלה?

חשוב להדגיש כי הפרעות שינה בגיל המעבר הן תופעה רווחת ושכיחה אצל נשים בטווח הגילים שבין 45 ל-55. ללא ספק התופעה של נדודי שינה בגיל המעבר פוגעת באופן משמעותי באיכות חיי הנשים וביכולת התפקוד שלהן. שינה לא רציפה בלילה קשורה להפרעות נשימה בשינה ולתחלואה גבוהה כגון השמנת יתר, מחלות לב וכלי דם, אירוע מוחי, יתר לחץ דם ועוד.

אם האישה אינה ישנה כמות מספקת של שעות בלילה היא חשופה לסיכון מוגבר לתאונות דרכים ולתאונות עבודה. כמו כן, העייפות המוגברת על רקע של מחסור בשעות השינה בלילה גורמת לתשישות במהלך היום, לקשיי ריכוז, לפגיעה ביכולות התפקוד, לעצבנות יתר ולנטייה למצבי רוח ולדיכאון.

לכן, אין להקל ראש בתופעה של נדודי שינה בקרב נשים בגיל המעבר, וחשוב לעבור אבחון מקצועי על מנת להתאים טיפול אופטימלי ומותאם אישית.

 

מדוע קשה יותר לישון בגיל המעבר?

כדאי לדעת כי תופעות אופייניות לגיל המעבר כמו גלי חום, נדודי שינה והזעה בלילה הם לרוב תוצר של השינויים ההורמונליים, בדגש על ירידה משמעותית ברמות של האסטרוגן והפרוגסטרון. הירידה ברמות ההורמונים מקשה על השינה בלילה, ובנוסף נשים בגיל המעבר נמצאות בלחץ נפשי בגלל השינויים שחלים בגופן, ולא מעט מהנשים אינן מקפידות על תזונה נכונה ופעילות גופנית.

 

איך מתבצע אבחון בעיות שינה אצל אדם בגיל המעבר?

הדרך היעילה ביותר לאבחון נדודי שינה בגיל המעבר (אינסומניה) היא במסגרת מרפאת (מעבדת) שינה. כיום, יש אפשרות לעבוד בדיקת שינה ביתית כדי לאבחן את סוג הפרעת השינה והגורמים לנדודי השינה, ולאחר האבחון ניתן להתאים טיפול מיטבי.

באפשרותכן להזמין בדיקת שינה ביתית הנערכת על ידי המומחים של היי מדיקל. נשמח לסייע לכן להתאים מכשור רפואי לסיוע נשימתי, בהתאם לצורך ולהמלצת הרופא המטפל.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button