מצב נפשי לא טוב – איך מזהים ומה עושים?

ישראלים רבים סובלים ממצבים נפשיים לא טובים, אך רוב האנשים אינם מודעים לבעיה ממנה הם סובלים לכן רבים אינם מגיעים לטיפול שיכול לסייע להם ולהקל על מצוקתם. האם אפשר לזהות חרדה, דיכאון או מצב נפשי לא טוב לבד? מה לעשות אם מזהים מצבים כאלו? האם יש קשר בין לחץ נפשי לבין הפרעות שינה? המומחים של היי מדיקל הכינו כתבה בנושא.

 

איך מזהים מצב נפשי לא טוב?

חשוב להבדיל בין מצב רוח רע לבין מצב נפשי לא טוב. מצב רוח הוא מצב רגשי מוגדר שנמשך פרק זמן מסוים ולרוב התופעה נובעת כתגובה לאירוע מסוים בחיים, לכן זהו מצב רגשי זמני והפיך, והאדם מודע למצבו. כאשר מדברים על חרדה, דיכאון, פאניקה, התקפי חרדה בלילה וכדומה, הרי מדובר כבר בעניין פתולוגי הגורם למצוקה קשה ולפגיעה בתפקוד, ומעבר למצב הרוח הירוד, חוסר הנאה בפעולות שבדרך כלל גורמות להנאה ופגיעה במוטיבציה, עלולים לחוות גם הפרעות בתיאבון ובשינה, הפרעות בתנועה, חוסר אנרגיה, עצבנות יתר, ירידה ביכולות קוגניטיביות, מחשבות שליליות ובמקרים מסוימים חווים גם מחשבות אובדניות.

לכן, המומחים טוענים כי במצב נפשי לא טוב אין לאדם יכולת לשלוט ברגשותיו, לעומת מצב רוח רע שמתקיים לפרק זמן מסוים ויש לאדם יכולת לווסת את רגשותיו במסגרת הרצף התקין.

 

הסימנים העיקריים לזיהוי לחץ נפשי, דיכאון ומצב נפשי לא טוב אחר הינם:

תחושות לא טובות – דיכאון, חרדה, אי שקט, לחץ נפשי, תחושת עומס, אובדן תקווה, חוסר עניין בפעילות שגרמו להנאה בעבר ועצבות.

שינוי בהתנהגות – שינוי באורח החיים, לרבות שינוי בתזונה, הפרעות שינה, ירידה בתפקוד היומיומי, הימנעות מפעילות חברתית וממפגשים משפחתיים וכדומה.

בעיות בריאות גופניות – מחלות ושינוי בבריאות הגופנית הכללית, כאבי ראש, כאבי בטן, כאב כרוני כלשהו, בעיות שינה, שינויים במשקל, הפרעות במערכת העיכול.

 

Depressed woman having headache and stress

 

באילו מצבים ניתן לאבחן לבד מצב נפשי ירוד?

במצבים הקלים של מצב נפשי לא טוב יש אפשרות לזהות לבד את הסימנים שחשוב לפנות לעזרה מקצועית. לכן, חשוב להיות קשוב לתחושות הפנימיות ולמחשבות ואם מבחינים בשינוי ייתכן וזהו סימן לכך שכדאי לפנות לעזרה מקצועית. כמו כן, כדאי לדבר עם אנשים קרובים כמו בני משפחה וחברים טובים ולשאול אותם האם הם מבחינים בשינוי אצלך והאם לדעתם אתה סובל מסימנים של דיכאון או מצב נפשי אחר שאינו טוב. כדאי גם להשוות את עצמך לתחושות ולהתנהגות שלך בעבר הלא רחוק.

 

איך ניתן באמצעות שינה לזהות את המצב הנפשי?

חשוב לדעת כי שינה איכותית מהווה סימן לבריאות נפשית וגפנית. כאשר אתה סובל מבעיות שינה או שאתה חווה התקפי חרדה בלילה – אלו סימנים שצריכים להדליק אצלך נורה אדומה וכדאי להתייחס אליהם בצורה נכונה. אחד מהסימנים העיקרים של מצבים נפשיים לא טובים הוא איכות השינה בלילה, לכן אם חל שינוי בשינה שלך כדאי לך לבדוק את עצמך, ובהתאם לצורך לפנות לעזרה מקצועית.

 

באיזה שלב מומלץ להתייעץ עם מומחה?

בכל מצב שבו אתה מזהה ומבחין בשינוי במצב הרוח שלך ואם אתה מצליח לזהות סימנים העשויים להעיד על הפרעה נפשית או מצב נפשי שונה מהרגיל – אין להקל ראש בתחושות ובמחשבות שלך וכדאי לפנות לעזרה מקצועית. אגב, תמיד אפשר לפנות בדיסקרטיות לארגונים ולעמותות כמו ער"ן על מנת לשוחח עם מומחים ולבחון האם אתה זקוק לעזרה מקצועית.

הכתבה באדיבות המומחים של היי מדיקל. בכל מקרה שבו אתה חושש שאתה או אדם קרוב אליך נמצא במצב נפשי לא טוב – חשוב לפנות לעזרה מקצועית!

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button