מסכת מגן לתקופת הקורונה

משרד הבריאות בישראל החליט על חובת עטיית מסכת מגן בכל יציאה מהבית, ובכל המרחבים הציבוריים כולל מקומות עבודה ולימודים. בתקופת הקורונה עלינו לעטות מסכה כדי למנוע הידבקויות וכדי להגן על בריאותנו, יחד עם זאת יש מגוון סוגים ודגמים של מסכות לפנים ונשאלת השאלה אילו מסכות מגן באמת יעילות ואלו מסכות פנים מונעות מאיתנו להידבק בנגיף ולהפיץ את הווירוס לאחרים.

מסכת קורונה

מסכת מגן הנחשבת כיעילות מפני הדבקה טיפתית

בחודש דצמבר 2019 החל להתפרץ בסין נגיף הקורונה החדש מסוג Covid19, ותוך זמן קצר הנגיף הגיע גם לישראל כמו לשאר המדינות. ברוב המדינות הוחלט על סגר ממושך כדי למנוע את התפשטות הנגיף, ונקבעו כללים שונים כמו ריחוק חברתי, חובת עטיית מסכות, שטיפת ידיים ושמירה כל היגיינה ומרחק של לפחות 2 מ' מאדם אחד לאחר.

מחקרים שנעשו על ידי ארגוני הבריאות השונים הוכיחו כי המסכות נחוצות כדי להימנע מהדבקה טיפתית וכדי לשמור על בריאות האדם. חשוב לזכור כי נגיף הקורונה עובר בין אנשים באמצעות הדבקה טיפתית, כלומר כאשר אדם המאובחן בקורונה מדבר, מתעטש או משתעל, נפלטות טיפות יחסית כבדות ממערכת הנשימה שלו שנושאות את נגיף הקורונה, ובמגע עם רקמה רירית חשופה אצל אדם העומד קרוב לחולה, הוא נמצא בסכנת הדבקה אלא אם הוא עוטה מסכה איכותית. יש אפשרות להידבק גם באופן עקיף בגלל טיפות הנושאות את הנגיף הנמצאות על משטחים שונים, לדוגמה לחצנים במעלית, שקיות, מקלדת וכו'.

כדאי לדעת כי הטיפות הנגועות בנגיף הקורונה הופכות לחלקיקים קטנים בגלל תופעת האיוד, והחלקיקים מכונים אירוסול. אלו חלקיקים קטנים מ-5 מיקרון שנישאים באוויר עד למרחק של כמה מטרים, הם יכולים לרחף באוויר זמן ממושך, לכן סכנת ההדבקה בקורונה גדולה יותר וזו הסיבה מדוע ארגוני הבריאות ממליצים לכולם לעטות מסכות.

סוגי מסכות המתאימות לתקופת הקורונה

יש סוגים שונים של מסכות מגן לפנים המתאימות לתקופת הקורונה, למשל מסכות מנתחים העשויות מבד כותנה לא ארוגה. מסכת מנתחים לא מהודקת לפנים לכן היא אינה מונעת הידבקות באמצעות אירוסולים ותפקידה לחסום טיפות גדולות כדי להפחית עד כמה שניתן הדבקת טיפתית במגע קרוב בין אנשים, המסכה מונעת גם מאחרים להידבק.

מסכת מגן נשימתית נחשבת ליעילה מאוד, זו מסכה המיועדת לשימוש על ידי צוותים רפואיים, יש להדק סביב הפה והאף ובמסכה יש מסנן שמונע מעבר חלקיקים בגודל מסוים. לתקופת הקורונה כדאי להשתמש במסכות מגן נשימתיות בתקן 95N, התקן קובע סינון אפקטיבי של לפחות 95% מהחלקיקים בגודל של עד 0.3 מיקרון.

כדאי לדעת כי יש דגמים שונים של מסכות רפואיות הנקראות גם מסכות מגן נשימתיות, כאשר יעילות הסינון של חלקיקים מצוינת באחוזים ובאותיות N, Rאו P, ויש 9 סוגים שונים של מסכות עם מסננים.

בנוסף קיימת בשוק מסכת בד רב פעמית, חשוב לוודא כי רוכשים מסכת בד העשויה משלוש שכבות של כותנה ארוגה בצפיפות גבוהה. מסכות בד יעילות מאחר והן חוסמות מעבר של טיפות גדולות וכך הן מצמצמות הידבקות, אך אין תקן רשמי ומחייב לכן מומלץ לרכוש את המסכה הרב פעמית רק מחברה מוכרת ואמינה שמשווקת מסכות איכותיות בהתאמה לדרישות המחייבות של משרד הבריאות.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button