מיהו השקד השלישי והאם הוא משפיע על הנשימה שלך?

האם הילד שלכם נוחר במהלך השינה בלילה? האם הילד נושם במהלך היום בעיקר דרך הפה? האם התינוק או הילד שלכם נוחר ומתעורר לא מעט פעמים בגלל הפסקות בשינה? האם הילד נראה ישנוני בבוקר, מתקשה להתעורר ומנמנם בשעות היום בגלל עייפות? אם כן, כדאי לבדוק האם הילד סובל מתסמונת השקד השלישי. המומחים של היי מדיקל הכינו כתבה בנושא שקד שלישי מוגדל ועונים על כל השאלות הנפוצות שלכם.

 

תסמונת השקד השלישי – איך ולמה?

הגדלת יתר של השקד השלישי (אדנואיד) היא תופעה נפוצה יחסית אצל ילדים. שקד שלישי מורכב מרקמת לימפה וממוקם בתקרת החלק האחורי של מערת האף, בחלל שדרכו האוויר עובר מהאף לעבר הגרון. כאשר יש אדנואידים מוגדלים הילד יתקשה לנשום מהאף ולרוב הוא יסבול מנחירות במהלך שינה בלילה ומהפרעת נשימה חסימתית בשינה. החסימה של מעבר האוויר בלוע האף תלויה בגודל הלוע ובגודל השקד השלישי. אם הלוע קטן יחסית, כפי שקורה אצל ילדים בטווח הגילים 5-2, נוצרת חסימה והילד יהיה רוב הזמן עם פה פתוח וניתן להבחין גם בדיבור כמו של אדם המדבר כאשר אפו סתום, ובלילה המצב עשוי להחמיר מאחר שהילד חייב לנשום באמצעות פיו.

 

על מה משפיע השקד השלישי?

השקדים מהווים חלק ממערכת הלימפה, לכן יש להם תפקיד חשוב גם כחלק מהמערכת החיסונית בגוף האדם. יש שני שקדים הנמצאים בצדי הלוע מעל בסיס הלשון, שקד לשוני הממוקם בחלק האחורי של הלשון ושקד שלישי (אדנואיד), המכונה גם פוליפ, שממוקם בתקרת לוע האף.

 

Close-up of Woman Touching Her Tonsils

 

במצב תקין השקד השלישי שטוח ואינו חוסם את מעבר האוויר, ולעיתים בגלל זיהום בדרכי הנשימה האדנואיד מתנפח ועשוי להישאר מוגדל גם לאחר שהדלקת הנגיפית מסתיימת וחולפת. במצב של שקד שלישי מוגדל האדנואיד אינו מסייע יותר למערכת החיסון ונוצרת חסימה של מעבר האוויר ויש לכך השלכות רבות כגון:

  • נחירות בזמן השינה.
  • הפרעת נשימה חסימתית בשינה.
  • קשיי נשימה מהאף.
  • נזלת כרונית.
  • הצטברות נוזלים באוזן.
  • דלקות אוזניים חוזרות.
  • מנשך שיניים לא תקין.
  • שיעול ממושך וחוזר.
  • ליקויי שמיעה.
  • עייפות מוגברת ונמנום בשעות היום.

 

איך יודעים שגדל שקד שלישי?

בדרך כלל מאבחנים אדנואידים מוגדלים כאשר הילד נוחר בשינה ונושם בפה פתוח, סובל מנזלת כרונית, מדלקות אוזניים חוזרות ומליקויי שמיעה. כדי לאבחן את התופעה של שקד שלישי מוגדל, בהתאם לחשד הקיים, שולחים את הילד לעבוד צילום רנטגן ומבצעים בדיקה באמצעות החדרת סיב אופטי לאפו (אנדוסקופ).

 

באיזה שלב כדאי לבדוק את הנושא?

כאשר הוריו של הילד מבחינים שהוא נוחר בלילה, מתקשה לנשום בזמן השינה (נשימה מאומצת המלווה לעיתים בחרחורים) ובילד שפיו פתוח כל הזמן כדי לנשום – חשוב לפנות לרופא אף אוזן גרון לצורך בירור ובדיקה.

 

האם נשימה מהפה מפריעה לשינה או לנשימה שלנו?

נשימה מהפה בגלל שקד שלישי מוגדל מחמירה בעיות שיניים כמו עששת ואבנית בגלל התייבשות הרוק עקב הנשימה מהפה, לבעיות בהתפתחות מנשך השיניים, ליובש בגרון המלווה בצרידות בבוקר, ובנוסף התופעה מגבירה את הסיכון לבעיות כמו הפרעת נשימה חסימתית בשינה – תופעה מסוכנת הגורמת ליקיצות מרובות בלילה. הפרעות שינה אצל ילדים מפריעות לשינה שהם זקוקים לה, לכן הילדים אינם ישנים היטב בלילה ובבוקר ובמהלך היום הם סובלים מעייפות מוגברת, מנמנום והם חשופים לפציעות ולפגיעות גופניות בגלל שהשינה שלהם אינה איכותית.

לאחר אבחון השקד השלישי המוגדל ניתן לבצע ניתוח שקד שלישי לצורך הסרתו. במקרים הקלים נהוג להציע טיפול בתרסיסי אף המכילים סטרואידים, תרסיס מי מלח ואפילו באנטיביוטיקה, ובמקרים החמורים שבהם החסימה פוגעת באיכות החיים ובבריאות הילד ההמלצה היא לעבור ניתוח שקד שלישי, זהו ניתוח מהיר ופשוט יחסית ולאחר 3 ימי מנוחה בבית הילד יחזור לפעילות שגרתית.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button