מחלת ריאות חסימתית כרונית

התחלואה העולמית ב-COPD עולה ומהווה כיום את גורם המוות השלישי בעולם, כאשר רוב האנשים הלוקים במחלה הם מעל גיל 50. מחלת ריאות חסימתית כרונית COPD היא שם כולל לכמה מחלות ריאה קשות כגון: אמפיזמה, דלקת סמפונות ארוכת טווח ומחלה חסימתית ארוכת טווח. המחלה מלווה בקשיי נשימה, בייצור מוגבר של ליחה, בשיעול ובהתפתחות דלקות בדרכי הנשימה. המומחים של היי מדיקל הכינו מדריך מקיף בנושא המחלה, דרכי טיפול ומניעה וטיפים כיצד לחיות בשלום עם הבעיה הרפואית.

 

מה זה COPD?

מחלת ריאות חסימתית כרונית COPD, ראשי תיבות של Chronic Obstructive Pulmonary Disease, היא שם כולל למספר מחלות ריאה כרוניות ונפוצות כגון: דלקת הסמפונות הכרונית (ברונכיטיס כרונית) ואמפיזמה (נפחת הריאות). המחלה מלווה בקשיי נשימה (קוצר נשימה), היא משפיעה על איכות החיים ויכולות התפקוד, גורמת ליצירה כרונית של ליחה וגם מעוררת שיעול.

הסיבה העיקרית למחלה היא עישון אך ישנם גורמים ידועים נוספים להיווצרותה כמו חשיפה ממושכת לזיהום אוויר ולזיהום סביבתי, לכן יש המכנים אותה כמחלת המעשנים. המחלה מופיעה ברוב המקרים אצל אנשים בגיל 50 ומעלה, וחשוב מאוד לגלות אותה בשלב מוקדם כדי להתאים טיפול מיטבי.

כדאי לדעת כי המחלה מסכנת חיים עקב הפגיעה ארוכת הטווח בריאות, בדרך כלל כתוצאה מעישון. הסימפטום העיקרי של המחלה הוא היצרות והתפתחות דלקת של הסמפונות. בדלקת הסמפונות נוצרת חסימה קבועה של זרימת האוויר בצינורות המובילים את האוויר לריאות ומהן החוצה, לכן הנשימה הופכת למטלה קשה בשאיפה ובנשיפה. בנפחת הריאות יש פגיעה בנאדיות הריאה האחראיות לחילוף התקין של הגזים הנמצאים בריאות, ועקב הפגיעה נאדיות הריאה מתפרקות.

חשוב לציין כי על פי הערכת המומחים, כ-80% מהאנשים אינם מאובחנים והם לא מודעים למחלה אלא רק בשלב מאוחר בו הריאות נפגעו משמעותית. יחד עם זאת, כיום יש טיפולים יעילים מאוד לחולים ב-COPD, וניתן ללמוד לחיות עם מחלת ריאות חסימתית כרונית.

 

מה הגורמים למחלת ריאות חסימתית כרונית?

הגורם העיקרי להתפתחות מחלת ריאות חסימתית כרונית הוא עישון סיגריות, כ-85% ממקרי התחלואה ב-COPD. גורמים נוספים להתפתחות המחלה הם חשיפה ממושכת לזיהום אוויר על רקע של חשיפה תעסוקתית כמו עבודה במפעלי תעשייה וזיהום הנפלט מרכבים. כמו כן, יש חולים הנמצאים בסיכון מוגבר למחלה זו בגלל הרקע הגנטי שלהם, במיוחד אם הם מעשנים סיגריות.

אנשים המעשנים סיגריות במשך תקופה ארוכה נמצאים בסיכון מוגבר ללקות במחלה. יש לציין כי המחלה עשויה להתפתח גם אצל מעשנים פסיביים, בדרך כלל לאחר גיל 70. על פי הסטטיסטיקה של ארגוני הבריאות בארץ ובעולם היחס בין גברים לנשים הלוקים במחלה הוא 3 ל-1.

 

מה התסמינים של COPD?

התסמינים העיקריים של מחלת ריאות חסימתית כרונית הם:

  • קשיי נשימה.
  • קוצר נשימה במאמץ.
  • שיעול חזק המלווה בליחה.
  • ייצור גבוה של כיח המלווה בשיעול שאינו חולף.
  • צפצופים בעת נשימה.
  • לחץ בחזה המוחמר כאשר משתעלים.
  • הפרעות שינה חמורות עקב קשי נשימה, דלקות, ברונכיטיס, שיעול משמעותי ועוד.

יודגש כי המחלה אינה ניתנת לריפוי ובמצבים החמורים היא מסכנת חיים, עם זאת אבחון מוקדם של המחלה והתאמת טיפול רפואי ומניעתי מאטים את הדרדרות התסמינים, ובעזרת הפסקת עישון ניתן לחיות עם המחלה.

 

למי פונים כדי לטפל?

אדם המבחין בתסמינים המוכרים של COPD פונה בשלב הראשון לרופא המשפחה. הרופא מבצע בדיקות כלליות ותשאול, בודק את הגליון הרפואי והרקע ההיסטורי של המטופל, ולרוב הוא יפנה אותו לבדיקת תפקודי ריאה. ניתן לפנות ישירות לרופא ריאות מומחה, בהתאם לצורך ולתסמינים.

חשוב לדעת כי בבדיקות הראשונות המבוצעות לצורך אבחון המחלה משלבים בדיקות לשלילת מחלות אחרות, ובהן אסתמה. לכן, הבדיקה הנפוצה ביותר היא בדיקת תפקודי ריאות, הבדיקה נעשית בעזרת מכשיר ספירומטר, הבדיקה פשוטה, מדויקת ואינה פולשנית.

 

איך אפשר להתמודד עם המחלה ותסמיניה?

הדרך היעילה והמרכזית למניעת המחלה היא לא לעשן סיגריות, כולל נרגילה וסיגריות אלקטרוניות. הפסקת עישון היא הצעד הראשון והמתבקש בקרב חולים מאובחנים המעשנים סיגריות, כאשר הפסקת העישון לא מעלימה את המחלה אך היא מאטה את התקדמותה ומפחיתה את התסמינים.

הטיפול במחלת ריאות חסימתית כרונית מבוסס על שלושה מרכיבים:

טיפול מניעתי

הפסקת עישון, הימנעות ממקומות מרובי עשן ואבק, הימנעות מעבודה בה נחשפים לזיהום משמעותי. אחד הטיפולים המניעתיים המומלצים כיום הוא חיסון נגד שפעת, החיסון הוכח מחקרית כמפחית את התחלואה והתמותה באוכלוסייה מעל גיל 50.

טיפול תרופתי

אם הרופא חושד שיש זיהום ריאתי או דלקת בסמפונות הוא יציע טיפול אנטיביוטי ראשוני כדי למנוע את החמרת המחלה. יש מגוון תרופות יעילות למחלת COPD, התרופות נועדו להקל על התסמינים והן לא מונעות את המחלה. יש סוגים שונים של משאפים המתאימים לטיפול בחולים מאובחנים במחלה.

שינויים באורח החיים

מומלץ לשנות הרגלים ולהקפיד על אימונים גופניים, תזונה נכונה ובהתאם לצורך כדאי לקבל תמיכה קבוצתית.

שיקום נשימתי

התאמת טיפול אישי ורב תחומי לחולים הסובלים מהמחלה, הטיפול כולל פעילות גופנית הדרגתית ומבוקרת, טיפולים שונים לשיקום נשימתי, ובהתאם לצורך יש לעבור בדיקות שינה והתחיל לישון עם מסכת סיפאפ.

כיום, יש טיפולים מתקדמים נוספים לחולים ב-COPD, למשל טיפול זעיר פולשני אצל חולים הסובלים ממחלת ריאות בשלב מתקדם, הטיפול מוצע לאחר מיצוי הטיפולים הקיימים. לעיתים הרופא ימליץ על ניתוח להקטנת נפח הריאה, וקיימת אופציה של השתלת ריאה אך כמעט ואין תורמים.

 

איך מאבחנים מחלת ריאות חסימתית כרונית?

אבחון מחלת ריאות חסימתית כרונית מבוסס על מספר בדיקות, חלקן נועדו לאפשר שלילת מחלות ריאה ובעיות רפואיות אחרות.

    • בדיקת תפקודי ריאה (מכשיר ספירומטר) – הבדיקה המקובלת לאבחון COPD, המכשיר האמין מודד את נפח האוויר ומהירות זרימתו בעת נשיפה (נשיפה במאמץ), ומדידת נפח הריאות המרבי שהריאות מסוגלות לקלוט.
    • צילום חזה – צילום חזה רדיוגרפי בוחן את יכולת ההרחבה של הריאות, הצילום מראה ממצאים ברורים של המחלה במצבים המתקדמים והקשים שלה.
  • CT – סריקת טומוגרפית ממוחשבת (CT) נועדה לאמת ממצאים המוכיחים דרגה חמורה של המחלה. הבדיקה יכולה לגלות גם סרטן ריאות.
  • בדיקת דם – יש לעבור בדיקת דם על מנת לזהות פוליציתמיה ורמה נמוכה של ברזל בתאי הדם האדומים.

בהתאם לצורך ולתסמינים עליהם מתלונן המטופל כמו שיעול טורדני והפרעות שינה, הרופא ימליץ על בדיקת שינה. כיום ניתן לעבור בדיקת שינה ביתית, וחשוב לדעת כי חברת היי מדיקל מבצעת בדיקה זו ויש לה הסדר עם רוב קופות החולים. בהתאם לממצאים יומלץ על מכשיר סיפאפ, אך יש להסתגל לשינה עם מסכות סיפאפ.

 

הם סימני האזהרה המחייבים פנייה מיידית לרופא מומחה?

  • חום פתאומי המלווה בליחה מוגברת.
  • שינוי בגוון הליחה.
  • קוצר נשימה.
  • מחלת שפעת ממושכת וקושי בהחלמה ממנה.

 

איך לומדים לחיות עם מחלת ריאות חסימתית כרונית?

כאמור, מחלת COPD אינה ניתנת לריפוי מלא, אך אבחון בשלב מוקדם ושינוי באורח החיים בשילוב שיקום ריאות וטיפול מניעתי עשויים להאט באופן משמעותי את הידרדרות המחלה. שיקום ריאות הוא טיפול קריטי כדי לחיות היטב עם המחלה וליהנות מאיכות חיים גבוהה, לכן חשוב לבצע פעילות גופנית סדירה ולהקפיד על תזונה נכונה, להפסיק עישון, להתחסן נגד שפעת ולהשתמש במכשיר אדים או לישון עם מכשיר סיפאפ המשולב במגביר לחות.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button