מחלות ריאה נפוצות

כולנו נושמים בין 15 ל-20 פעמים בדקה, וקצב הנשימה של נשים מעט גבוה יותר בהשוואה לגברים. לצערנו, אנשים רבים סובלים ממגוון רחב של מחלות ריאה, ללא קשר ועם קשר לנגיף הקורונה שעדיין משחק תפקיד מהותי בחיי כולנו ומשפיע על לא מעט אנשים שחלו בו ועדיין מתמודדים עם ההשלכות. אילו מחלות נחשבות כנפוצות, מהם הגורמים למחלות הריאה השכיחות, איך ניתן לאבחן אותן ומהם הטיפולים הנדרשים על מנת לחזור לחיים שגרתיים ככל הניתן? 

מחלות ריאה

מהם הגורמים למחלות ריאה? 

על מנת שהריאות יתפקדו בצורה הטובה ביותר, מעברי הנשימה צריכים להיות פתוחים במהלך שאיפה ונשיפה, ללא דלקת, נפיחויות או כמויות גדולות מדי של ליחה. בשונה מאיברים אחרים בגופינו, מערכת הנשימה נמצאת במגע עם הסביבה החיצונית. חיידקים, עשן טבק וסיגריות, זיהומים וחומרים מזיקים אחרים, כל אלו ועוד עלולים להזיק לדרכי הנשימה, להביא להתפתחות מחלות קשות ולשבש את התפקוד התקין של הריאות ולהשפיע לרעה על איכות חיי החולה. 

מחלת ריאה היא מצב שבו קיימת הפרעה שגורמת לתפקוד לקוי של הריאות. אסתמה ו-COPD, למשל, מתאפיינות בהצרה או בחסימה של דרכי הנשימה הגורמות לזרימת אוויר ירודה. מחלות אחרות, כגון דלקת ריאות וסרטן הריאות, כרוכות באובדן הגמישות של הריאות וגורמות לירידה בנפח האוויר שהריאות יכולות להחזיק. הגורמים למחלות הריאות רבים ומגוונים, החל מתורשתיות גנטית ועד הרגלים כדוגמת עישון אקטיבי או פסיבי, וכלה בחשיפה לחומרים מסוכנים במסגרת מקום העבודה או מקום המגורים. אז מה הן מחלות הריאות הנפוצות, ומהם התסמינים שלהן? 

מחלות הריאה הנפוצות ביותר 

סרטן ריאות 

סוג של סרטן המפתח תאים סרטניים בריאות וסביבותיה. סרטן ריאות הוא הגורם המוביל למוות מסרטן בישראל, הקשה מבין משפחת מחלות הריאה. הגורם העיקרי למחלה הוא סביבתי, כגון חשיפה מוגברת לגז הראדון, אזבסט, אורניום כרום, ניקל וכמובן עישון, גורם מכריע המגדיל משמעותית את הסיכון לחלות במחלה, כאשר הסיכון גדל ככל שמעשנים יותר ולאורך זמן רב יותר. 

תסמינים – לרוע המזל בדרך כלל אין תסמיניפ של המחלה בשלביה הראשונים והם צפים רק כשהמחלה בשלבים מתקדמים. התסמינים יכולים לכלול שיעול חדש שלא נעלם, שיעול דמי (גם עם כמות קטנה), קוצר נשימה, כאב בחזה, צרידות, איבוד משקל לא מוסבר, כאבי ראש וכאב בעצמות, צורך בשימוש במיטה סיעודית לטובת החולה. 

אבחון – בדיקה גופנית של הרופא ובמידת הצורך גם צילומי רנטגן. במידה ועולה חשד יש לבצע בדיקת CT של החזה, דגימות ליחה, ברונכוסקופיה (דגימה של הסימפונות), בדיקת מדיאסטינוסקופיה (בדיקת קשריות קשרי הלימפה), וביופסיה של הריאות. במידה והתגלה תהליך גרורתי סרטני בריאות יש צורך בהמשך בדיקות לבחינת התפשטות הסרטן, כגון בדיקת דם, CT מוח, בדיקת תפקודי ריאות ועוד. 

טיפול – הטיפול בסרטן ריאות תלוי בסוג הגידול, בגודלו, מצב התפשטותו מחוץ לריאה ומצב המטופל. הטיפול שייבחר יכול להיות ניתוח לצורך הסרת הגידול על ידי הסרת אונה, ריאה שלמה או יתר (חלק קטן מהריאה), טיפולי קרינה לצורך השמדת תאים סרטניים בריאה, כימותרפיה לעצירת תאים סרטניים ועצירת התפתחותם, טיפולים ביולוגיים הפועלים נגד התרבות התאים הממאירים. 

דלקת ריאות

דלקת ריאות היא זיהום באחת או בשתי הנאדיות (שקי האוויר) של הריאות. כתוצאה מכך, שקי האוויר מתמלאים בנוזלים או במוגלה.

הגורמים העיקריים למחלה – בעיקר חיידקים ווירוסים הנמצאים באוויר שאנו נושמים. 

תסמינים – התסמינים תלויים בשלב הדלקת וחומרתה. התסמינים הקלים דומים לתסמיני שפעת, אלא שהם נמשכים זמן ממושך יותר. תסמינים נוספים: כאב בחזה בעת שיעול או נשימה, עייפות, שיעול (לעיתים מלווה במוגלה ליחתית), חום, קוצר נשימה, כצפוי ממחלה שהיא חלק מקבוצת מחלות הריאה. 

אבחון – לרוב האבחון מספיק בהאזנה של הרופא לריאות כדי לאשש את קיומה של דלקת בריאות. במקרים אחרים יש צורך בצילום חזה. 

טיפול – קיים חיסון מונע לאנשים מבוגרים (מעל 65) ולסובלים ממחלות כרוניות. במידה והמחלה התפרצה, הטיפול הוא לרוב באמצעות אנטיביוטיקה באמצעות הפה. במקרים חמורים יותר יש צורך באשפוז ובמתן אנטיביוטיקה דרך הווריד. 

אסטמה 

אסטמה היא מחלה דלקתית כרונית הגורמת להיצרות והתנפחות דרכי הנשימה, ומייצרת עודף כיח (ריר) בהן. התקפי אסטמה יכולים להיות קלים ולהוות מטרד קל, או התקפים חריפים המקשים על הפעילות היומיומית ואף עלולים לסכן חיים. לא ידוע מה הגורם הישיר לאסטמה אך חשיפה לחומרים שונים כגון קרדית האבק ונבגים מעורר אלרגנים וגורמת לתסמיני אסטמה. כמו כן זיהומים בדרכי הנשימה כגון הצטננות, פעילות גופנית, אוויר קר, עישון, חשיפה לזיהום סביבתי, תרופות מסוימות כגון איבופרופן ואספירין, סטרס והתרגשויות משמעותיות, גם עלולים לעורר את התסמינים. 

תסמינים – קשיי נשימה, לחץ או כאב בחזה, בעיות שינה עקב קוצר נשימה, שיעול או צפצופים בעת נשימה, שריקה בעת נשימה. 

אבחון – בדיקת ספירומטריה (תפקודי ריאות), בדיקה לתגובת דרכי הנשימה לאחר מתן מרחיבי הסימפונות, בדיקת תגובתיות עם חומרים הגורמים לתסמינים של אסטמה, בדיקות דם לזיהוי אלרגן ובדיקות דם בנוסף לצילום חזה. 

טיפול – שימוש במשאף נשימתי המקל על המחלה, ובעיקר באמצעות תכשירים המכילים חומרים מרחיבי סימפונות וסטרואידים

מחלת ריאות חסימתית

שם כולל למחלות ריאות דלקתיות כרוניות (ביניהן אמפיזמה וברונכיט כרונית) הגורמות להיצרות ולחסימה חלקית של דרכי הנשימה, כך שלאוויר קשה להגיע אל הריאות ולצאת מהן. 

גורמים – עישון בעבר או בהווה הוא הגורם השכיח ביותר למחלה מסוג זה. כמו כן, חשיפה ארוכת טווח לגזים או לחומרים מסוימים עלולה לגרום למחלה. בנוסף, גנטיקה משפחתית עלולה לגרום למחלה. 

אבחון – בדיקה גופנית של הרופא ובדיקת ספירומטריה. בדיקות נוספות שיכולות להתבצע לצורך אבחון הם בדיקת תפקוד ריאות לאחר מרחיבי סימפונות, רנטגן חזה, CT חזה, בדיקות מעבדה. 

טיפול – במקרים רבים הפסקת עישון עשויה לטפל בבעיה. פעילות גופנית יכולה אף היא לעזור בשיקום הריאות. קיימות תרופות להקלה על התסמינים באמצעות תכשירים מרחיבי סימפונות וסטרואידים. במקרים חמורים יומלץ על ניתוח להקטנת הריאות, ובמקרים נדירים בהם הטיפולים האלו לא עזרו, יהיה צורך בהשתלת ריאות ובהגעת החולה, חס וחלילה, למצב סיעודי המחייב מיטה סיעודית וטיפול צמוד לאורך כל שעות היום. כמו כן, הטיפול המומלץ הוא בעזרת מכשיר סיפאפ, יש להסתגל לשינה עם מסכה על הפנים.

תסמינים – קשיי נשימה, שיעול, כיח, צפצופים בעת נשימה, לחץ בחזה. 

יתר לחץ דם ריאתי

מחלה יחסית נדירה, יתר לחץ דם ריאתי גורם להיצרות עורקי הריאה ולהפרעות חמורות בתפקודי הלב. זו מחלה שונה מיתר לחץ דם רגיל, היא מחלה עצמונית הפוגעת בעיקר בנשים ובצעירים, בדרך כלל בגיל 40-30.

גורמים – היצרות של עורקי הריאה המובילים את הדם לריאות, עקב הלחץ המוגבר בעורקים זרימת הדם קשה יותר והחולה סובל מהפרעות בתפקודי הלב. 

תסמינים –  התסמינים המוכרים הם קוצר נשימה במאמץ, עייפות מוגברת, אי ספיקת לב.

אבחון – הערכה קלינית מקיפה, אק"ג, צילום חזה, PFT ועוד.

טיפול – תרופות נוגדות קרישה, הימנעות ממאמץ פיזי המביא לקוצר נשימה, טיפול בחמצן, תרופות ייעודיות לטיפול ב-PAH, חוסמי סידן, ובמקרים החמורים ביותר הרופא ימליץ על השתלת ריאה.

 

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button