מוזיקה מרגיעה לפני השינה – כמה זה כדאי?

האם יש קשר בין האזנה למוזיקה מרגיעה לפני השינה לבין איכות השינה בלילה? האם כדאי להורים להפעיל מוזיקה לילדים לפני השינה? האם האזנה למוזיקה יכולה להקל על ילדים ומבוגרים המתקשים להירדם בלילה? 

ובכן, רובנו מכירים את שירי הערש שמשמיעים לילדים לפני השינה בלילה, וכולנו יודעים כי יש סגנונות שונים של מוזיקה שגורמת לנו להירגע ולהיות שלווים ונינוחים יותר. לאחרונה פורסם במגזין של האגודה הגריאטרית בארצות הברית מחקר שבדק כיצד מוזיקה משפיעה על השינה בקרב אנשים מעל גיל 60, ועל פי התוצאות עולה כי קיים קשר ישיר בין מוזיקה מרגיעה לפני השינה לבין שיפור השינה בקרב מבוגרים (לקריאת המחקר לחצו על הקישור). יש לא מעט מחקרים שבדקו את הנושא וכולם הגיעו למסקנות דומות, גם בקבוצות גיל אחרות ולא רק בקרב המבוגרים.

 

האם מוזיקה לפני שינה היא מומלצת?

אין זה סוד שלמוזיקה יש אפקט מרגיע על האדם, בכל גיל ולא רק בילדות. כילדים רובנו נרדמנו היטב בלילה לאחר שהורינו שרו עבורנו שירי ערש שונים, וכיום כהורים גם אנחנו ממשיכים את המסורת. בחודש נובמבר 2022 יצא לדרך פרויקט רב תחומי בשם פרויקט שיר הערש שמטרתו לזהות את הדפוסים הקיימים בשירי ערש אשר תורמים לאיכות השינה.

כדאי לדעת כי בפרויקט הגדול והייחודי מסוגו משתתפים עשרות חוקרים ממדינות שונות באירופה, זהו שיתוף פעולה בין מכוני מחקר בתחום השינה, חוקרים ממיטב האוניברסיטאות ומומחים בתחומים כמו מוזיקולוגיה, סומנולוגיה ומדעי המוח.

 

Person in Gray Sweater Holding Black Vinyl Record Player

 

המוזיקה נחשבת לשפה אוניברסלית החוצה מדינות, תרבויות, לאומים ודתות, ויש בעולם המוזיקה שפע של ז'אנרים, החל משירי הערש המתוקים והמרגיעים, דרך מוזיקה קלאסית ואופרה ועד סגנונות מוזיקליים חדשים ועדכניים יותר כמו פופ, רוק, מוזיקת עולם, אמביינט, טכנו ועוד. המוזיקה המרגיעה הפכה לז'אנר פופולרי במרוצת השנים ויש המאזינים לסגנון זה במהלך היום כדי להירגע או במהלך תרגול מדיטציה, יוגה וכדומה, ויש שבוחרים להאזין למוזיקה הרגועה רק לפני השינה בלילה על מנת להירדם בקלות ולהימנע מהפרעות שינה נפוצות כמו אינסומניה.

ההשפעה של מוזיקה לפני השינה מהווה נושא פופולרי למחקרים מדעיים ברחבי העולם. כך לדוגמה, מחקר אשר פורסם לפני מספר שנים בכתב העת Journal of Advanced Nursing בדק האם האזנה למוזיקה לפני ואחרי הליך כירורגי (ניתוח) יכולה להפחית לחץ נפשי, חרדה לפני הניתוח וכאב של המטופלים. תוצאות המחקר הצביעו על קשר הדוק בין האזנה למוזיקה מרגיעה לבין הפחתת תסמיני חרדה ומתח נפשי, והמוזיקה מסייעת גם בהפחתת הכאב בקרב חולים והיא מורידה לחץ דם ותורמת להאטת קצב הלב.

 

מה החשיבות של מוזיקה מרגיעה לפני השינה?

אחת מהתלונות השכיחות אצל רופאי המשפחה היא בנושא הפרעות שינה, לכן אין זה פלא כי רובנו רוצים לדעת אחת ולתמיד איך נרדמים מהר כדי ליהנות משינה טובה ומתוקה כל הלילה. אחת הדרכים המוכחות והיעילות ביותר היא מוזיקה לפני השינה. החוקרים טוענים כי האזנה למוזיקה מרגיעה לפני שעוצמים את העיניים בלילה מעודדת שחרור דופמין במוח, הדופמין הוא נוירוטרנסמיטר הקשור לתחושות של הנאה, אושר ורוגע.

כמו כן, אם נתחיל להאזין לסגנון של מוזיקה מרגיעה לפני השינה נגלה כי יש למוזיקה אפקט המשפיע פיזיולוגית על הגוף ומערכותיו השונות. כך לדוגמה, לא פעם אנחנו נמצאים במתח נפשי עצום מסיבות כאלו ואחרות והלחץ גורם לגוף להפריש קורטיזול, הורמון המופרש בפולסים (פעימות) במצבי דחק. כאשר אנחנו מאזינים למוזיקה מרגיעה לפני השינה בלילה ההאזנה מפחיתה את ייצור הקורטיזול ומעודדת ייצור של אוקסיטוצין, זהו הורמון המעודד הרפיה ורוגע.

מעבר להשפעות החיוביות של מוזיקה לפני השינה, המוזיקה משפיעה עלינו גם מבחינה פסיכולוגית. אחד מהמחקרים שפורסמו בשנים האחרונות מצא כי האזנה למוזיקה מרגיעה לפני השינה משפרת את איכות השינה ומפחיתה באופן משמעותי סימפטומים של אינסומניה (נדודי שינה). כמו כן, שורה של מחקרים כבר הוכיחו כי האזנה למוזיקה מרגיעה מפחיתה חרדה ודיכאון,

 

האם הקצב והסוג משפיעים

יש סגנונות שונים של מוזיקה מרגיעה שכדאי להאזין לה לפני השינה בלילה. היתרונות של מוזיקה מרגיעה על הגוף והנפש הוכחו במחקרים רבים ברחבי העולם, וכיום כבר ידוע כי המוזיקה המרגיעה מפחיתה מתח וחרדה, מפחיתה תסמיני דיכאון ורמות כאב, היא גם משפרת את התפקוד הקוגניטיבי, מפחיתה תסמינים של נדודי שינה ומשפרת את איכות וחוויית השינה בלילה. כלומר, המוזיקה מהווה גורם חשוב לשיפור איכות החיים הכללית, וכמובן לשיפור השינה.

יחד עם זאת, יש סגנונות מוזיקליים שעשויים להשפיע לרעה על השינה בלילה, לכן מומלץ להאזין למוזיקה מרגיעה כמו צלילי טבע כגון מים זורמים, אוקיינוס, שירת לווייתנים, צלילי יער, צליל של משב רוח עדין, שירי ערש רגועים, מוזיקה קלאסית, מוזיקת אווירה וכדומה. הצלילים הרגועים והטבעיים יוצרים אצלנו חיבור לטבע לכן נוכל להרגיש יותר שלווים ורגועים, וידוע כי האזנה לקולות הטבע מפחיתה מתח נפשי, מאטה את קצב הנשימה ואת קצב הלב, ובנוסף יש לקולות הטבעיים אפקט של רעש לבן, לכן אפשר לשפר את היגיינת השינה ולהסוות רעשי רקע העשויים להקשות עלינו להירדם.

אגב, כאשר אנחנו רוצים לבחור מוסיקה לפני השינה כדאי להאזין לסגנונות ולקצבים שונים על מנת לבחון איזה סוג של מוזיקה מסייע לנו להיות נינוחים ורגועים יותר. כדאי לבדוק סגנונות מוזיקליים שונים, ומומלץ להאזין למוזיקה בעוצמת קול נמוכה כדי שלא להפריע לשינה של שאר בני המשפחה ולשינה שלנו.

 

תוך כמה זמן ניתן להרגיש בהבדל?

תוך זמן קצר מרגע שנתחיל להאזין למוסיקה מרגיעה לפני השינה נוכל להבחין בהבדל. תוך ימים ספורים נגלה שקל לנו להירדם בלילה וכי השינה שלנו טובה ואיכותית יותר. אם לא מרגישים הבדל משמעותי באיכות השינה כדאי לנסות מוסיקה לפני השינה בסגנון ובקצב אחר עד שנמצא את המוזיקה המרגיעה ביותר עבורנו.

אם נפעיל מוזיקה לפני השינה לילדים נוכל לראות בהבדל מיידי, לעיתים כבר באותו לילה. ידוע כי מוזיקה לילדים לפני השינה מהווה גורם מרגיע עבורם, בדיוק כמו שתינוקות נופלים לשינה מתוקה במהירות כאשר מפעילים מובייל עם מוזיקה קלאסית או מוזיקה מרגיעה אחרת. אגב, לתינוקות ולילדים קטנים כדאי לשים מוזיקה לפני השינה לילדים עם מנגינות אשר חוזרות על עצמן, זהו גם סגנון מוזיקלי שיכול להתאים למי שמתרגל מדיטציה לפני השינה.

 

האם בסופו של דבר השינה תהיה איכותית יותר?

בהחלט כן. למוזיקה יש אפקט מרגיע על הגוף והנפש, לכן יש שיטות טיפול חדשות באמצעות מוזיקה, וניתן לראות במגוון מסגרות טיפוליות ושיקומיות כיצד המוזיקה משמשת כגורם לטיפול ולהפגת לחץ, מתח, דיכאון, חרדה ועוד.

 

האם גם לילדים כדאי להשמיע מוזיקה לפני השינה?

מומלץ לשים מוזיקה לילדים לפני השינה, המוזיקה המרגיעה מסייעת להם להירגע ולהירדם בקלות. ההשפעה של מוזיקה לפני השינה נבדקה במחקרים רבים והוכחה כגורם חיובי המסייע לילדים לישון היטב ולאפשר לגוף להשתקם, להתאושש ולחדש את מאגרי האנרגיה.

 

מה קורה אם הילדים מתרגלים?

אם הילד מתרגל לסגנון מוזיקה מסוים לפני השינה אפשר לגוון את המוזיקה ולבחור קטעי קול אחרים, כל עוד המוזיקה מרגיעה.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button