מה מרגיע סינוסים?

מהי דלקת סינוסים (סינוסיטיס)? מה זה סינוסים? איך ניתן לטפל ולשחרר את הסינוסים? באילו מצבים הסינוסים מפריעים לנו? המומחים של היי מדיקל הכינו מדריך בנושא הכולל כל מה שצריך לדעת על מה מרגיע סינוסים ומה התפקיד שלהם בגוף האדם.

 

מה זה סינוסים?

באופן כללי, סינוסים, או בשמם העברי התקני גתות האף, הם חללים הממוקמים בתוך עצמות הגולגולת בקדמת הראש, והדפנות שלהם מצופות ומרופדות ברירית דומה לזו שמערכת הנשימה. בחללי הסינוסים יש הפרשה של רירית שתפקידה לשמור על הסינוסים מפני זיהומים שונים, וברירית הסינוס ישנם מעין ריסים זעירים שתפקידם לדחוף את הריר לפתח הניקוז.

 

מה מרגיע כאבי סינוסים

 

יש 4 זוגות של סינוסים – מקסילריים, פרונטליים, אתמואידים, ספנואידים.

כאשר יש כמות גדולה של הריר המופרש באזור הסינוסים או שהריר מזדהם, מכנים את התופעה כנזלת. חשוב לציין כי השכיחות של דלקת סינוסים היא כ-5% מהאוכלוסייה, והדלקת מתפתחת בדרך כלל בעונת החורף כאשר יש שפעת. ברוב המקרים הדלקת בסינוסים קלה יחסית וחולפת גם ללא טיפול, אך אין להזניח את הבעיה מאחר שבמקרים מסוימים הזיהום עלול להסתבך ולהתפשט למוח ולחללי העין.

 

דלקת סינוסים

כדאי לדעת כי דלקת סינוסים נקראת סינוסיטיס, זו תופעה נפוצה בעיקר בעונת השפעת, והדלקת יכולה להיות זמנית או כרונית. הדלקת או הזיהום נוצר באחד או במספר חללי הסינוסים כתוצאה מזיהום חיידקי, נגיפי או פטרייתי שגורם לחסימת פתח הניקוז הצר. דלקת סינוסים יכולה להתפתח מסיבות נוספות כמו פגם מבני מולד, ריר סמיך מדי, מחלות אוטואימוניות, תגובה אלרגית לתרופות שונות או אלרגיה לעובש או חומרים כימיים, גידולים שחוסמים את פתח הניקוז, נזלת אלרגית ואסתמה.

 

התסמינים העיקריים של דלקת סינוסים הם:

  • כאב סינוסים (כאב בפנים).
  • אף סתום.
  • חום גבוה (אופייני לסינוסיטיס חריפה).
  • פגיעה בחוש הריח.
  • נזלת מוגלתית.
  • כאבי ראש.
  • עייפות (לעיתים עייפות כרונית).
  • כאבי שיניים, שיעול, כאב אוזניים.
  • בחילות, חולשה כללית, כאב כללי בכל הגוף.

 

כאב סינוסים

כאמור, השכיחות של סינוסיטיס אקוטית היא כ-5% מהאוכלוסייה, ולרוב הדלקת מופיעה מספר ימים לאחר ההצטננות. בדרך כלל הדלקת חולפת מאליה ללא טיפול, אך היא עשויה להפוך לכרונית ולהימשך מספר שבועות או חודשים. בעקבות הדלקת המתפתחת באזור, הסינוסים הופכים לנפוחים ומרגישים כאב סינוסים חריף.

אחד מהסימפטומים הנפוצים ביותר של סינוסיטיס הוא כאב סינוסים, לרוב הכאב מלווה ברגישות באזור ובאף גדוש או סתום.

 

שחרור סינוסים

רבים מעוניינים לדעת מה מרגיע סינוסים וכיצד לבצע נכון שחרור סינוסים כדי להפסיק את הכאב ולהימנע מהתסמינים הנפוצים כגון: כאבי ראש המופיעים בעיקר מעל הסינוס הפגוע, כאבי עיניים, עייפות וחולשה, רגישות באזור וגודש באף.

לאחר אבחון דלקת סינוסים הרופא יתאים את הטיפול הנכון, וחשוב לזכור כי ברוב המקרים הדלקת קלה יחסית וחולפת מאליה גם ללא טיפול כזה או אחר. אם הדלקת מחריפה והמטופל סובל מסיבוכים וקיים חשש להתפתחות סינוסיטיס כרונית מקובל להתחיל עם טיפולים קלים ובהתאם לצורף הרופא ימליץ על טיפול עמוק ומורכב יותר כמו ניתוח.

שחרור סינוסים אפשרי באמצעות תרופות לפתיחת מעברי סינוסים, בדרך כלל תרסיסי אף. במקרים מסוימים הרופא ירשום מרשם לאנטיביוטיקה לתקופה של שבועיים או יותר כדי לטפל בזיהום, ואם האנטיביוטיקה אינה מסייעת הרופא יבצע שטיפת סינוסים בהרדמה מקומית, וההקלה הינה מיידית.

במצבים שבהם מגלים בבדיקות פוליפים או גידול הרופא ימליץ על ניתוח אנדוסקופי בהרדמה כללית, הניתוח נועד להרחיב את פתחי הניקוז של הסינוסים ולאפשר להפרשות להתנקז היטב באופן טבעי.

 

איך ניתן להרגיע סינוסים?

כאמור, רבים סובלים מכאב סינוסים בעונת השפעת, לכן כדאי לדעת מה מרגיע סינוסים, ויש שיטות טבעיות שונות להקלה על הכאב וכדי לבצע שחרור סינוסים. הדרכים הטבעיות, ובהן תרופות סבתא, כוללות את הפתרונות הבאים:

  • קומפרסים חמים.
  • שטיפה במי מלח.
  • שאיפת אדים חמים.
  • הגבהת הראש בזמן שינה ושכיבה.
  • דיקור סיני.
  • צמחי מרפא.
  • להרבות בשתייה.

כמו כן, כדאי להיעזר בטיפות אף ויש גם תכשירים הומאופתיים שיכולים לסייע.

 

באילו מצבים סינוסים מפריעים לנו?

לדלקת סינוסים יש סימפטומים לא נעימים כמו כאב באזור הסינוסים, כאבי ראש ועיניים, עייפות כרונית וחולשה כללית. הדלקת פוגעת באיכות החיים ומפריעה בתפקוד היומיומי בגלל גודש באף וכאבים. כמו כן, הדלקת בסינוסים גורמת להפרעות שינה חמורות מאחר שקשה לנשום במהלך השינה וסובלים מכאב ומגודש באף, כלומר יש הפרעה למעבר חופשי של האוויר בדרכי הנשימה, לכן כדאי להגביה את הראש וחשוב לטפל בשורש הבעיה כדי להימנע מסיבוכים.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button