מהן נחירות, ממה הם נובעות ומתי הן מסוכנות

מהן נחירות? האם נחירות במהלך השינה בלילה נובעות ממחלה קשה? האם הן מסוכנות את חייך? מתי חשוב לפנות לרופא ולעבור אבחון מקצועי של הנחירות? תופעת הנחירות מאפיינת גברים רבים וגם לא מעט נשים סובלות מהתופעה. יש מגוון סיבות הגורמות לנחירות, חלקן מעידות על סכנה ויש לטפל בבעיה על ידי אנשי המקצוע והמומחים, וכיום יש לרפואה המודרנית לא מעט כלים ופתרונות שיכולים לסייע לך.

חשוב לזכור כי נחירות במהלך השינה בלילה עלולות לגרום ליובש בפה, ליקיצות מרובות הפוגעות באיכות השינה, לעייפות ולתשישות בבוקר, לפגיעה משמעותית באיכות החיים, לקשיי ריכוז, למעורבות גבוהה בתאונות דרכים ובתאונות עבודה, וכמובן אין לשכוח כי נחירות עזות מפריעות גם לשאר בני המשפחה.

הפרעה שכיחה ומסוכנת

ישראלים רבים, גברים ונשים כאחד, סובלים מנחירות במהלך השינה, זו תופעה נפוצה הפוגעת באופן משמעותי באיכות החיים שלך ושל בני משפחתך. ברוב המקרים בן או בת הזוג יסבו את תשומת ליבך לכך שאתה נוחר ומקשה עליהם לישון. זו הסיבה מדוע רופאים מבקשים מבני הזוג להגיע לבדיקה יחד עם בן הזוג שנוחר, כיוון שהם מודעים יותר לתסמיני השינה והנחירות בלילה.

לתופעת הנחירות יש מגוון סיבות, חלקן מעידות על מחלה שיש לטפל בה. כדאי לדעת כי הסטטיסטיקה מוכיחה כי אחד מכל שלושה גברים ואחת מכל ארבע נשים הנוחרים בלילות, בדרך כלל כמעט כל לילה. הנחירות עצמן נגרמות בגלל צניחת הלשון לאחור ורפיון שרירים בגרון ובצוואר. רפיון השרירים וצניחת הלשון מקשים על האוויר לצאת החוצה, וכאשר האוויר חולף ומוצא את דרכו מבעד לרקמות הרפויות אלו מתנודדות ומשימות את צליל הנחירה.

מהן הסיבות העיקריות לתופעת הנחירות?

הגורמים העיקריים שמגבירים את הסיכון לתופעת הנחירות הם:

  • השמנת יתר – תופעת הנחירות אופיינית לאנשים הסובלים ממשקל עודף, הפתרון לבעיה הוא דיאטה ושמירה על תזונה נכונה, בריאה ומאוזנת, בהתאם לצורך הרופא ימליץ על פתרונות נוספים. כתוצאה מהשמנת יתר נותרת רקמה שומנית בבסיס הלשון ובחלקו העליון של הגרון, לכן מעבר האוויר צר יותר.
  • אלכוהול – צריכה מוגברת של אלכוהול עלולה לגרום לפריון שרישי בדרכי הנשימה ולנחירות קשות. 
  • עישון – אחת הסיבות העיקריות לנחירות בלילה היא עישון, בעיקר אצל אנשים המעשנים הרבה סיגריות, העישון עלול לגרם לתהליך דלקתי ולהיווצרות בצקות בלוע ובצוואר, לכן סובלים מנחירות.
  • תסמונת דום נשימה בשינה אחת הסיבות העיקריות לנחירות, יש לעבור בדיקת שינה כדי לזהות את הבעיה ולהציע טיפול מתאים, בדרך כלל שימוש קבוע במכשיר CPAP.
  • מחלת ריאה חסמיתיתמחלות ריאה חסימתיות כמו COPD גורמות לנחירות בלילה, יש לאבחן את המחלה ובהתאם לכך להציע את הטיפול הנכון.

 

במקרים מסוימים הנחירות אינן מסוכנות ויש גם מספר פתרונות להקלה עליהן, אך יש מקרים בהן הנחירות מעידות על מחלה כמו דום נשימה, אלו מצבים רפואיים מסכני חיים כיוון שדום נשימה עלול לגרום לשבץ מוחי, למחלות לב וכלי דם ועוד. הטיפול המומלץ כיום הוא באמצעות מכשיר סיפאפ, יש פתרונות נוספים כמו התקן מיוחד לשינה, ובמקרים יחסית חריגים יש לעבור ניתוח.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button