מהי היפוקסיה וכיצד ניתן לטפל בה?

מהי היפוקסיה? מהם הגורמים לתופעת ההיפוקסיה? כיצד מאבחנים את הבעיה ומהן שיטות הטיפול המומלצות?
בשיעורי ביולוגיה בבית ספר לבטח למדתם כי התאים החיים בגוף האדם זקוקים לחמצן כדי לתפקד באופן יעיל ותקין. אם יש תהליך ירידה של אספקת החמצן במיטוכונדריון – התופעה נקראת היפוקסיה. כלומר, היפוקסיה הוא מצב שבו קיים חוסר חמצן באיבר פנימי בתא, האיבר הפנימי נקרא מיטוכונדריון ועקב הירידה באספקת החמצן יש ירידה בייצור האנרגיה.

היפוקסיה

כדאי לדעת כי קיימים שני סוגים של מצבי היפוקסיה:

היפוקסיה כללית המשקפת מצב שבו יש חסימה של אספקת חמצן לכל המערכות ואיברי הגוף.
• היפוקסיה רקמתית המתארת מצב שבו יש חסימה של אספקת חמצן לאזור מסוים בגוף.

מהם הגורמים העיקריים שיכולים לגרום להיפוקסיה?

כאמור, היפוקסיה הוא מצב פתולוגי של חוסר באספקת חמצן בתאי הגוף, כלומר ברקמות. בעולם הרפואה היפוקסיה מוגדרת כמצב של ירידה בלחץ הדם העורקי מתחת לרמה הנורמלית בהתאם לגיל. התופעה עשויה לגרום לכיחלון בעיקר במצבים שיש בדם לפחות 5% של המוגלובין שאינו מחומצן.

ישנם מספר גורמים העלולים להוביל להיפוקסיה:

• בעיית נגישות של אספקת חמצן, בדרך כלל במצבים כמו טביעה וחנק, ובמצב של לחץ אטמוספירי נמוך כאשר שוהים בגובה רב, למשל אצל מטפסי הרים.
• היפוקסיה הנגרמת עקב הרעלת פחמן דו חמצני, כאשר הגוף מתחמצן עם פחמן חמצני במקום עם פחמן דו חמצני, תופעה זו נפוצה כאשר שואפים כמות גדולה של עשן בעת שריפה.
• מחלות ריאה ובעיות שונות בזרימת הדם הגורמות לפגיעה בדיפוזיה או בפרפוזיה של תהליך ההתחמצנות באיברים וברקמות הגוף.
• היפוקסיה הנגרמת עקב מחלת גבהים כאשר תאי הדם האדומים אינם מסוגלים להעביר מספיק חמצן לתאי הגוף.
נהוג לחלק היפוקסיה ל-4 קבוצות עיקריות – היפוקסיית גבהים, היסטו טוקסית, אנמית וסטגנטית.
תסמינים מוכרים של היפוקסיה

התסמינים העיקריים של היפוקסיה הם:

• כיחלון פריפרי הבא לידי ביטוי בכיחלון של איברים בקצוות הגוף כמו אצבעות.
• כיחלון מרכזי המופיע באיברים כמו שפתיים ובאיברים נוספים בעת מצב של לחץ חמצן נמוך בדם העורקי.
בין התסמינים המוכרים של היפוקסיה ניתן למצוא גם קוצר נשימה מאחר והמטופל זקוק להשלמת כמות החמצן בדם, בלבול ובעיות קואורדינציה, פגיעה בשיקול הדעת, השפעה קוגניטיבית ופגיעה ביכולת החשיבה ובעיבוד נתונים במוח. כמו כן, עלולים לסבול מכאבי ראש, מתחושת נימול ועקצוצים בגפיים, מאופוריה, מעילפון ומפגיעה בכושר הראייה.
במצבים חריגים וקשים של היפוקסיה התסמינים של הבעיה עלולים לגרום לעילפון, לנשימת יתר ובמקרים הקשים התופעה עלולה לגורם לשיתוק, לנכות זמנית או קבועה ואפילו למוות. חוסר באספקת חמצן לרקמות הגוף ובמיוחד למוח עלול לגרום לפגיעה קשה ובלתי הפיכה.

טיפול מומלץ

אדם שסובל מחוסר באספקת חמצן לרקמות הגוף וסובל מהיפוקסיה חייב לקבל במהירות חמצן. הטיפול מותאם לאחר אבחון מקצועי ואפיון התסמינים והגורמים לבעיה. אנשים הסובלים מהיפוקסיה יכולים להשתמש במכשיר CPAP ביתי (נייד או נייח). במצבים קשים של היפוקסיה חשוב להפנות את המטופל לטיפול נמרץ ולספק לו חמצן במהירות האפשרית באמצעות מכונת הנשמה או באמצעי אחר.
הטיפול בחמצן ביתי נחשב למומלץ על ידי הרופאים, יש אפשרות לקבל השתתפות על ידי קופת חולים.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button