מד טמפרטורה – אחד מהמרכיבים החשובים בעולם המכשור הרפואי

את מד הטמפרטורה אנו נוטים לפגוש בעת האחרונה לא מעט בכל כניסה לעסק או מבנה ציבורי. למכשור רפואי זה יש חשיבות רבה בתחומים רבים. המאמר יעסוק במד הטמפרטורה, חשיבותו והשימוש בו.

מד טמפרטורהמהו מד הטמפרטורה?

עד לא מזמן הכרנו מד טמפרטורה העשוי מכספית או מד חום דיגיטלי המודדים את חום הגוף. עם הזמן גילינו שניתן למדוד את החום גם באמצעות מד חום ללא מגע באופן מדויק מאוד. אך למד הטמפרטורה ישנם גם שימושים נוספים. ניתן למדוד באמצעותו את טמפרטורת החדר, טמפרטורת המים באמבטיה או בבריכה, דרגות חום של נוזלים ומאכלים, אקווריומים, תנורים ועוד. בתעשייה נוטים להשתמש בו במעבדות, מיזוג אוויר, תעשיות מזון, מפעלים כימיים ובמדידות המשלבות גם בדיקת לחות. מדי הטמפרטורה מגיעים בצורות וגדלים שונים. ישנם מודדים עם צינוריות ונוזל, עגולים בעלי מחוג המחוברים לחיישנים, מודדים בעלי צגים דיגיטליים, מדי לחות ובקרה ומודדים לשימוש מרחוק. מדי הטמפרטורה השונים לא רק בודקים את חום הגוף, אלא אף את שינוי הנפח בנוזל, התפשטות תרמית של חומרים והפרש בין מתכות. כל המודדים הם אוניברסליים ותורמים רבות לתחום הרפואה.

מדוע העולם הרפואי צריך מדי טמפרטורה?

הטכנולוגיה המתקדמת הפכה את העולם לתלותי במכשור כמו מד טמפרטורה. תעשיות רפואיות רבות בהן מעבדות, בתי חולים, מכוני פלסטיקה ועוד זקוקים לו כבקרה לבריאות האדם. המודדים זמינים גם לשימוש ביתי וניתן למנות ביניהם מד חום דיגיטלי, מד חום מוצץ, מדבקות למדידת חום ומד חום עם אינפרה אדום לאוזן או למצח. כיום מד חום ללא מגע עם אינפרה אדום הוא הנפוץ ביותר. מד לחץ המודד לחץ דם אצל הבריות עוקב אחר יתר או לחץ דם נמוך ומסייע רבות גם לאנשים פרטיים בבית הסובלים מלחץ דם כרוני. בעבר היו קיימים מכשירים כאלו בצורת שרוול אותו היו מנפחים ומתחתיהם היו מניחים סטטוסקופ, אך כיום קיימים גם מכשירי לחץ דיגיטליים ואוטומטיים. בנוסף, מד סטורציה הבודק את ריכוז החמצן בגוף מסייע גם למדידת קצב הלב, מד לחץ אוויר בנשימה בצורת סיפאפ ועוד. באמצעות התרמוסטט הרפואי מבצעים בקרת לחות בארון התרופות, חימום מים או ריצפה, מערכות של מיזוג אוויר ואביזרים אחרים. במעבדות התרמוסטט משמש כמד בקרה לחיידקים ופטריות.

כיצד ניתן לשמור על טמפרטורה רצויה?

ישנן תעשיות בהן צריך בקר טמפרטורה על מנת לשמור על הטמפרטורה הרצויה. לשם כך עושים שימוש במכשיר המנטר מערכות כאלו על ידי חיישן טמפרטורה. עושים בו שימוש בחדרי קירור למיניהם, חדרי שרתים, מכולות ועוד. הוא מרכיב חשוב במערכות קירור ולפיכך הוא צריך להיות תואם למערכת בה הוא תומך. הבקר מתריע כאשר חל שינוי חריג בטמפרטורה והטכנולוגיה החדישה ביותר היא קבלת מסרונים למכשיר הנייד כאשר יש חריגה. לעומתו, תרמוסטט אינו בעל חיישן אך התפקיד שלו זהה לבקר.

 

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button